– Ta skjermpause før leggetid

14.05.2013

Barns bruk av skjermer etter leggetid resulterer i søvnproblemer, viser tall fra Storbritannia. – Foreldre må ta ansvar og gjøre grep for at barna får nok søvn, mener Barnevakten.

Av Sigrun Landro Thomassen

Tall fra helsemyndighetene viste at i Storbritannia var det hele 5992 barn som hadde avtaler hos søvnekspert i fjor, noe som utgjør mer enn 100 hver uke, skriver The Daily Express.

Dataene omfatter barn som har problemer med å sovne eller forbli sovende, så vel som de som lider av søvnapné, der pusten stopper et øyeblikk, eller alvorlig snorking. Overvekt trekkes også inn som en årsak til søvnproblemene.

Effektene av søvnproblemer hos et barn kan være veldig alvorlige, med en mulig sammenheng med ADHD, og dårlige resultater på skolen.

Skjermaktivitet gir falsk energi
Ekspert på barn og søvn, Andrea Grace, kommenterer:

– Problemet med å se på en skjerm ved leggetid er at det gir en slags falsk energi. Barn er ofte oppslukt i dataspill, tv-programmer, teksting med sine venner eller de er på Facebook, sier hun.

– De klarer da ikke å innse at de er slitne. De føler seg "tilkoblet" og har store problemer med å slå av både seg selv og sine enheter.

Grace peker på at det er stadig vanskeligere for foreldre å overvåke barnas skjermbruk ettersom enhetene blir mindre og mer flyttbare. Det er ofte enkelt for barn å ta med seg smarttelefonen eller iPaden i sengen.

– Denne skjermbruken har massive konsekvenser for barnas søvn, både på varigheten og på kvaliteten på søvn, poengterer Grace.

Mandy Gurney, grunnlegger av Millpond Søvnklinikk for barn, bekrefter utviklingen:

– Vi snakker med flere foreldre enn noen gang som sliter med å få sine barn til å sove på et passende tidspunkt for deres alder og å få dem opp på skolen om morgenen.

Foreldre må gi retningslinjer
Også her til lands er det en utbredt oppfatning at barn og unges bruk av skjerm medfører at de får for lite søvn, selv om vi ikke kjenner tall på hvor mange som eventuelt får alvorlige søvnproblemer som en følge av dette.

I tilfeller der man ser at skjermaktiviteten går ut over søvn, peker Barnevakten på at foreldre har ansvaret og må ta gagnlige grep.
   
– Foreldrene har ansvar for at barna får nok søvn. Mitt råd er at de har god dialog med barna om nettbruk, og at de i tillegg snakker med andre foreldre som opplever det samme, sier rådgiver Kjellaug Tonheim Tønnesen i Barnevakten
   
Tønnesen mener foreldremøter på skolen er et godt forum.
– Det gir en glimrende mulighet til å snakke om temaer mange er opptatt av. Der kan de sammen finne noen felles rammer, og drøfte dette ordentlig, sier hun.

Rådgiveren mener det er viktig at barn har noen klare retningslinjer.

– Ta en skjermpause før leggetid og la barna få tid til å roe seg ned før de skal sove. Når det gjelder litt eldre barn og ungdom, så lag noen retningslinjer som man ser fungerer når det gjelder bruk av elektronikk rundt leggetid, råder Tønnesen.

Tips for bedre søvn

  • Ha klare leggetider.       
  • Slå av mobiltelefonene om natten eller samle alle mobilene inn før leggetid.       
  • Ta eventuelle problemer opp på foreldremøte på skolen og kom fram til noen felles regler.       
  • Ha klare regler for bruk av elektronikk, for eksempel forby bruk av all elektronikk etter leggetid.

 

 

 

 

Del |

Tips en venn
 
 
Kavlifondet