Morsom matte med ny algebra-app

15.05.2012

En ny app ble nylig lansert, der man ”lures” til å lære algebra gjennom morsomme puzzleoppgaver.

Mattelærer Jean-Baptiste Huynh har kommet opp med en god ide for å hjelpe umotiverte elever til å lære algebra på en morsom måte. I helgen ble appen Dragon Box lansert, og den egner seg både for nettbrett og smarttelefoner.

– Det er et spill hvor du lærer vanskelig algebra, og det er det første av denne type. Det øker motivasjon og selvtillit hos barna, samt det er veldig effektivt, forteller Huynh til barnevakten.no.

Resultater etter én time
Aftenposten.no skriver at de første testene av spillet, utført ved en ungdomsskole i Nittedal og oppsummert av produsentselskapet We Want To Know, viser at rundt 30 prosent av 8.-klassingene som prøver spillet kan løse ligninger etter en time. Etter to timer med spillet, klarer 60 prosent å løse dem. Dette er elever som aldri har hatt algebra før. Barn helt ned til seksårsalderen klarer å løse ligninger etter å ha spilt.

– Hemmeligheten er at vi ikke forsøker å gjøre algebra konkret. Vi går i stedet direkte til det abstrakte nivået, det nivået som PhD-studenter og matematikkprofessorer forteller at de opplever matematikken på. For dem er algebra objekter, ikke tall. Og det er dette elevene forstår med denne metoden. Jeg tror vi har funnet en oppskrift som mange har lett etter. Mange kommer til å kopiere dette, sier en entusiastisk Huynh til Aftenposten.no, som har besøkt han i klasserommet på Elvebakken videregående skole.

Tilpasset utfordring
Huynh anbefaler spillet fra 8-års alderen.

– Det er et spill, så man bruker tiden som trengs til å løse hver oppgave. Det blir tilpasset utfordring for enhver elev.

Spillet har stadig nye nivåer og opptil tre stjerner for hvert brett, avhengig av hvor godt du løser hver utfordring. Har du spilt Angry Birds eller Cut The Rope, vil du føle deg helt hjemme, ifølge Aftenposten.no.

- Ser for meg spillet
En av elevene til Huynh, Fredrik Glendrange, er en av de mange som selv forteller at han "ikke har et veldig godt forhold til algebra". Men han er begeistret for den nye appen.

– Du lærer noe mer av å drive på interaktivt, med dine egne fingre. Med dyrene i spillet blir det som ligger bak forståelig, du skjønner sammenhengen. Når du kommer tilbake til vanlig undervisning, tenker du aha, sånn henger det sammen. Når jeg løser algebra nå, tegner jeg opp de samme boksene og ser spillet for meg, forteller han.

– Lovende
Spillet vekker begeistring også i undervisningsrekker. Forsker Anders Kluge ved Intermedia på Universitetet i Oslo har testet spillet med 60-70 elever.

– I våre forsøk med spillet, var det ikke én eneste elev som var passiv. Jeg kan ikke konkludere, men dette ser veldig lovende ut.

Lærer Linda Tomtsveen har prøvd en testversjon av spillet i halvannen time på elevene sine.

– Elevene syntes det var veldig gøy, og har spurt meg mange ganger om når de kan laste det ned. De var veldig flinke til å dra sammenhenger fra spillet med seg til arbeidet på papir senere. Det vil ikke kunne erstatte tradisjonell undervisning, men kan være et viktig tillegg, mener hun.

Motivasjon og læring
Daglig leder Merethe Clausen Moe i Barnevakten håper både lærere, foreldre og barn får med seg den nye appen.

– Dette er en demonstrasjon av hvordan ny teknologi kan brukes til motivasjon og læring, og et godt tips til både lærere og foreldre til hvordan de kan støtte barnas matematikklæring på en morsom måte, sier hun.

 

Relaterte saker på barnevakten.no:

Digitalbøker for barn er populære

Flotte app'er for de yngste

Barn, unge og en verden av app’er

 

 

Del |

Tips en venn