1-2-Switch

Sport, Nintendo Switch, anbefales fra syv år

1-2-Switch

Utfordre vennene dine i pistolduell, luftgitar, melking av kuer og andre artige gjøremål. 1-2-Switch byr på underholdning for både familie og venner.

1-2-Switch er navnet på et av lanseringspillene til Nintendos nye konsoll. Her konkurrerer man mot en venn i totalt 25 enkeltstående, kortvarige spill. Utvalget inneholder oppgaver som å gjette og telle rullende kuler via vibrasjonsteknologien, barberingskonkurranse, sverdfekting, boksing, dansing, baseball og magiduell med trollstaver.

Her kan i hovedsak to spillere konkurrere samtidig, selv om det ikke er noe i veien for å være flere og bytte på tur. Man skal ha fokus på hverandre, og ikke skjermen, selv om noen spill krever at man gjør begge deler, som for eksempel når man skal bryte seg inn i en safe på kortest tid. Ellers må man være god på å lytte til instruksjoner om alt fra hvilke typer slag man skal utføre, eller når man skal trekke våpen i pistolduellen.

Ellers brukes teknologien i de håndholdte kontrollene for alt de er verdt. En sensor brukes i spisekonkurransen, der den fanger opp hvor mange ganger du biter tennene sammen. En annen sensor plukker opp bevegelsene mot ansiktet når du barberer deg, og vibrasjonsteknologien er så nøyaktig at man kan skille ut et gitt antall rullende kuler. Sensorene plukker også opp slag i alle retninger, styrke, tempo og mye mer. Generelt er det mye imponerende teknologi, samt oppvisning av konsollens muligheter i dette spillet.

1-2-Switch er underholdende og er morsomt å spille sammen med venner og familie. Terskelen for å komme i gang er lav, og dette er et spill de fleste vil kunne mestre. I lengden kan spillet bli noe ensformig, så dette er underholdning som passer best i korte økter. Spillutvalget er heldigvis variert, selv om det er noen som faller mer i smak enn andre.

Det er for øvrig gode instruksjoner underveis. Hvert spill har en stilig og fargerik introduksjon som peprer opp både stemning og konkurranseinstinkt. Her er det moro samtidig som iveren etter å vinne også brenner godt.

1-2-Switch

Sjanger: Sport
Språk: Engelsk
Utvikler: Nintendo
Utgiver: Nintendo of Europe GmbH

Dette spillet har fått PEGI 7 år på grunn av innslag av vold. Dette er med milde former for vold, både i boksekamper, pistoldueller og fekting med sverd. Det er ingen former for blod eller gørr, og for øvrig i en konkurransebasert og lettbetont setting.

Spillet krever en del skifte og bytte på Joy-Con-kontrolleren, avhengig av hvilken sensor som skal være i bruk. Dette kan være kinkig og krevende for barn, og det er ellers ikke alltid like lett å forstå hvilke knapper man skal trykke på for hvert spill, eller nøyaktig hvilke bevegelser man skal utføre. En voksen kan være god å ha som veileder på akkurat dette.

Spillene har også variert intensitet og vanskelighetsgrad (markert med antall chili), det kan være lurt å starte med de enklere spillene for så å jobbe seg oppover.

Vanskelighetsgrad

0-6 år: Under aldersanbefaling.

7-11 år: Spillet har en videosnutt før hvert spill som forklarer hvordan man skal gå frem. Forklaringene er på engelsk, men man kan forstå en del bare av å se på videoene. Det kan allikevel være godt å ha med en voksen for å forklare i starten. Ellers så er dette korte enkeltstående spill som de fleste vil kunne mestre. Det kan være litt knotete å ta fra Joy-Con-kontrollene avhengig av hvilken sensor som skal brukes.

12-15 år: Enkeltspillene i 1-2-Switch er ikke særlig vanskelige, men man må kanskje prøve noen ganger for å sette seg inn i tempo og bevegelsene.

16+: Spillet vil kunne underholde både barn og voksne. Terskelen er så lav at selv de som er nye til spillverdenen, vil kunne mestre spillet etter å ha prøvd noen ganger.

Spilltrailer: