Anno 1800

Windows. Barnevakten anbefaler dette spillet fra tolv år.

Led samfunnet ditt til storhet i dette neste tillegget i strategispillserien Anno. Denne gangen er den industrielle revolusjonen som står for døren. Barnevakten anbefaler spillet fra tolv år.

Anno er en serie med strategispill der hver spillutgivelse er satt til et bestemt århundre.

Tidligere spill har foregått i konkrete perioder mellom 14- og 1700-tallet, og til og med spill som er satt til fremtiden. I det siste tillegget i serien er tiden satt til 1800-tallet og inntoget til den industrielle revolusjonen.

Spillet har en hel del til felles med andre bybyggerspill som Cities Skylines og Sim City-serien. Det gjelder å håndtere en økonomi som går i pluss, lytte til innbyggernes behov og bygge ut infrastruktur og veinett. Jo bedre livet er i byen, jo flere tilflyttere kommer inn.

Dette er i stor grad et spill der barn og unge kan lære om hva som må til for å drifte et samfunn. Hvilke behov innbyggerne har, utvinning av økonomi og ressurser og ikke minst, så kan man se 1800-tallet levende og bevegelig rett foran egne øyne.

Allerede her må det nevnes at Anno 1800 er et vakkert spill. Grafikken er imponerende med bølger som slår inn mot land, fugleliv, skog og elver og fargerike detaljer. Anno 1800 er absolutt et spill man kan nyte å se på over tid. Sammenlagt med den rolige og filmatiske spillmusikken, kan dette sammenlignes med deilig spillmeditasjon. Vel, så lenge man ikke blir frustrert og bekymret når alle innbyggernes behov skal løses, fordi det blir virkelig mange oppgaver å ta hånd om etter hvert som byen vokser.

Detaljene er virkelig på plass. Man kan forstørre bildet sånn at man ser de små bevegelsene i samfunnet. Det kan være en dame som sitter og strikker i gården sin, en hund eller en kylling som løper, transport på hovedveien, noen som spiller musikk utenfor puben, skip som beveger seg til havs og mer.

Når det blir brann kan man se brannmannskapet på vei fra stasjonen og helt til de slukker ilden der det brenner.

Altså, det er ikke slik at man kommer helt innpå med kameraet og ser alt på mikroskopisk nivå. Dette er tross alt et strategispill med et fugleperspektiv. Men man kan fritt bevege kameraet og forstørre bildet etter eget ønske og få et overblikk. Og dette gjør at samfunnet blir levende og engasjerende! Nesten som å se på fisk som svømmer travelt omkring i et akvarium.

Men rent konkret, hva gjør man egentlig i Anno 1800?

Spillet har både et historiemodus og et sandkassemodus. Sandkassemodus betyr at man spiller uten bestemte måloppdrag. Hovedpoenget er heller å bygge og utvikle samfunnet dit man vil, men i historiemodus må man oppfylle bestemte parametre og gjøremål. Man kan også spille Anno 1800 på nett med og mot andre.

Handlingen i historiemodus er noe sånn som så: Du er en av tre søsken. Faren din har dødd og din teite rike bror har tatt styringen over en by og krever at du skal betale gjeld til han. Du prøver å starte opp et nytt samfunn fra bunnen av og skal ta tilbake æren din igjen. Men det er ikke enkelt.

Anno 1800

Format: Windows
Sjanger: Strategispill
Utvikler: Blue Byte
Utgiver: Ubisoft

Gangen i Anno, enten det er historiemodus eller i sandboksen, er ofte den samme. Først må man finne en beliggenhet som egner seg for å begynne å bygge samfunnet sitt.

Deretter starter man med en markedsplass som blir byens hjerte. Her møtes innbyggerne og driver med handel. Ethvert samfunn trenger dessuten bosetninger. Man starter gjerne med små gårder som knytes ihop med resten av infrastrukturen gjennom veinett. En fiskehavn gir mulighet til mat. Så kan man sette opp produksjonskjeder som for eksempel en hytte i skogen for å samle tømmer, så kobles denne til et sagverk i nærheten og til slutt et lagerhus.

Her kan barn lære om prosessen fra innhenting av råvarer, bearbeiding, lagring og så kan man bruke dette til å bygge nye hus. Andre eksempler på produksjonskjeder kan være sauebønder som henter inn ull, så til en fabrikk som lager klær, eller en potetåker til et destilleri, så blir alkoholen solgt til den lokale puben. En velfungerende by er avhengig av tømmer, leire, jern og mat og etter hvert kan man bryne seg på olje og andre ressurser.

Etter hvert som byen vokser endrer også behovene seg og man kan bygge brannstasjoner, politi, kirker, bakeri, skole, sykehus, dyrehage og mer.

Alle byggemuligheter ligger ikke åpne ved start. Man går igjennom perioder med utvikling og fremgang, akkurat som i virkeligheten. Etter hvert som tiden går fremover får man ny teknologi og dermed mye byggemuligheter. På den måten får man også se samfunnet før, på starten av og etter den industrielle revolusjonen.

Og med mye utvikling kommer også forurensning og andre ubehageligheter.

Handel og transport av varer går til havs, via veisystemer og etterhvert kan man også bygge ut toglinjer, som nesten er et eget spill og en glede i seg selv for de som elsker tog! Ellers så kan man også lage et transportnettverk og kjøretøy som fungerer ved hjelp av damp og elektrisitet.

Krigføring er også en del av Anno 1800.

Man kan bygge kanontårn til å forsvare seg med eller tenke offensivt med militære styrker til havs og land. Motstanderne kan definitivt bekjempes ned via militær overlegenhet. Men krigføring behøver ikke å være hovedfokuset i Anno 1800.

Det går an å tenke diplomatisk eller øke eget samfunns fremgangsnivå gjennom handel. Man kan inngå avtaler med de andre spillerne på kartet. Å føre krig er dyrt og går på bekostning av andre produksjonskjeder i eget samfunn. Men noen ganger er militære løsninger også nødvendig. Det kommer helt an på hvordan man velger å spille spillet og valgene motstanderne tar. Det er et avansert system.

Anno 1800 er et rikt og detaljert bybyggerspill. Det er en dyptgående opplevelse der man må ta hånd om alle behov i samfunnet. I tillegg må man tenke på budsjett og balansere utgifter med inntekter, ressurser mot bygging og møte innbyggernes behov og holde dem i godt humør.

Tiden går fort i dette spillet her og man må regne med mange timer med innsats. Nærheten til innbyggerne kommer ved at man ser at de trives og har det bra. Nye behov må stadig løses og veies opp mot hvor mye penger og ressurser man har til rådighet. Det handler om evne til å prioritere og planlegge.

Og det å se 1800-tallet komme til live med en av de viktigste hendelsene for fremskritt konkretisert, er betydningsfullt i seg selv. Her leser eller observerer man ikke bare den industrielle revolusjonen, man er faktisk med å skaper den selv.

Egnethet

Anno 1800 er gitt PEGI 12 år på grunn av ufint språk.

Spillet inneholder kampsekvenser sett fra fugleperspektiv. Det er ingen nærgående skildringer av vold, men man ser kamper med stridsmaskiner og skip fra et fugleperspektiv. Dette inkluderer kanonskudd, brennende bygninger, skip og militære styrker som blir ødelagt i kamp.

Ellers er dette et spill der barn og unge kan lære om en historisk periode. De må bruke regning i praksis når de skal håndtere ressurser og inntekter opp mot utgifter. Man kan også lære mer om industri og produksjonskjeder. Ikke minst, kan man lære mye om et samfunns behov og hvordan oppfylle disse.

Rent militært dreier det seg også om taktikk og diplomati.

Spillet har for øvrig god opplæring i starten av spillet og man kan angi hvilket nivå man er på. Dette påvirker hvor stor startkapital man får, tilgang til ressurser og hvor store utgiftene i spillet er.

Vanskelighetsgrad:

0-11 år: Under anbefalt alder.

12-15 år: Anno 1800 er et avansert strategispill, men ikke la dette skremme barn og unge fra å prøve seg frem. Med prøving og feiling vil man kunne mestre gangen i spillet, og man kan justere vanskelighetsgrad på motstanderne, samt åpne for å få hint og veileding underveis i spillet.

16+: Med mulighet til å justere vanskelighetsgrad og delta i nettspill, vil barn og unge i alle aldre kunne få utfordringer å bryne seg på. Det finnes mange veier til suksess, og det er vel verdt å prøve seg frem og forsøke å finne nye veier til å nå målet sitt.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser