Aquaman

Amerikansk actioneventyr, 2018, passer fra tolv år

Aquaman

Aquaman gir seg ikke ut for å være annet enn meningsløs underholdning, og fungerer helt greit som sådan. Men filmen balanserer helt på grensen til å fremstå fullstendig latterlig.

Hvis Aquaman hadde spilt mer på selvironi og humor, så kunne filmen muligens vært mye bedre. Slik den er nå er dette en merkelig blanding av dataanimasjon, snodige fiskeskjelldrakter og en undervannsverden som minner mest om verdensrommet i en gullfiskbolle.

Arthur, eller Aquaman som han blir kjent som, er den uekte sønnen til Tom, en helt vanlig fyrvokter, og Atlanna, dronningen av Atlantis. Det gjør at han representerer en helt spesiell forbindelse mellom menneskenes verden og Atlantis, riket på havbunnen. Han har superkrefter som gjør at han kan puste under vann og kommunisere med sjødyr og fisker – i tillegg til at han er kjempesterk og slåss med et spekter.

Nede i Atlantis er har den onde kong Orm, som er Aquaman sin halvbror, skumle planer om å angripe menneskenes verden. Aquaman vil egentlig ikke ha noe med Atlantis å gjøre, men prinsesse Mera klarer å overtale ham til å hjelpe.

Så braker det løs, og et actionfylt eventyr for å redde verden følger.

Aquaman

Regi: James Wan
Sjanger: Action, eventyr
Skuespillere: Jason Momoa, Amber Heard, Nicole Kidman m.fl.
Språk: Engelsk m/norsk tekst
Produksjonsår: 2018

Det har kommet litt for mange superheltfilmer de siste årene, og det skal litt til for å skille seg ut og tilføre sjangeren en spennende vinkling. Aquaman er den siste helten fra DC Comics sitt univers som får sin egen film, og han tilfører ikke noe som helst nytt. At man flytter superhelteventyret under vann er en spennende idé, men det universet man har skapt minner mest om verdensrommet på syre – der man har byttet ut romvesener med forvokste sjøhester, haier og mytiske sjødyr. Men for all del, dette er en påkostet høybudsjettsfilm, så det visuelle uttrykket er til tider flott å se på.

Men det visuelle er ikke bare bra. Noe av animasjonen fungerer ikke skikkelig, og det gjelder spesielt «foryngelsen» av noen av skuespillerne og karakterenes bevegelser ved en rekke tilfeller. Disse fiskeskjellsdraktene noen av karakterene sprader rundt i er også ganske snodige; av og til fungerer de, men noen ganger er det bare veldig rart. Og dette med håret da – er det kult eller ikke? Man får se og gjøre seg opp en mening på egenhånd.

Ellers er mye av dialogen superplatt, vitsene anstrengte og handlingen forutsigbar.

Men som nevnt, dette er en storfilm, og den prøver ikke å være annet enn enkel underholdning. Og det lykkes filmen fint med. Det finnes ikke et kjedelig øyeblikk, det er mange heftige actionscener og et lite forsøk på budskap i og med at Aquaman må finne seg selv for å redde verden. Vi tror mange unge vil kose seg med filmen, og det skal de få lov til. Vil man underholdes i et par timer, så er Aquaman et spennende actioneventyr.

I god superheltstil går det til tider hardt for seg med slåssing og skumle vesener. Men filmen er veldig tydelig et eventyr, og det er minimalt med synlige skader og sår. Aldersgrensen er derfor tolv år, og målgruppen er opplagt ungdom fra denne alderen.

Denne superheltfilmen har scener med voldsomme effekter og actionvold. Filmen får derfor 12-årsgrense.

Les mer om «Aquaman»: