BOO! – AR Video Chat Camera

iOS/Android, foreldreveiledning anbefales

Boo! tilbyr en leken og morsom måte å sende videobeskjeder til andre på. Appen har likhetstrekk med både Snapchat og Musical.ly, og retter seg mot en ung målgruppe. På grunn av appens sosiale funksjoner anbefales foreldreveiledning.

Det dukker stadig opp nye typer sosiale medier til smarttelefonene våre. Apper som Snapchat og Musical.ly er populære blant barn og unge, og det er tydelig at utviklerne av Boo! har funnet inspirasjon fra nettopp disse.

Boo! er kort fortalt et sosialt medium der man kan dele video og bilder med andre. På samme måte som med Snapchat kan man legge til effekter på video og bilder, samt tekst og frihåndstegning. Effektgalleriet inneholder både kjøp- og gratiselementer. Eksempler på effekter er skumle masker som dekker ditt eget ansikt når du peker kameraet mot deg selv, flammer, solsystemet i miniatyr, dyrekostymer, og mer.

Appen benytter seg av såkalt AR-teknologi, der kameraet på mobilen fanger opp virkelighet, og legger dataanimasjon oppå det igjen. Effektene er stilige og gir videoene eller omgivelsene en spennende og energisk vri. Nå kan du kle på deg virtuelle kaninører, få åpne, skumle sår i ansiktet, eller en sopphatt som beveger seg på hodet ditt. Utvalget er variert, og det er mye å ta av her, men konseptet er som nevnt ikke nytt, og muligheten har allerede eksistert lenge i Snapchat.

Inspirasjon fra Musical.ly må også nevnes. Her er det innbakt pop-låter som piffer opp selfies og legger lyseffekter oppå det igjen. Ved å legge enheten slik at den filmer deg på avstand, kan man også lage videoer der man danser sammen med dyrefigurer. Først får man anvisninger for å gjennomføre dansen, så er det bare å vende mobilen og filme seg selv dansende i ønskede omgivelser. Å ha noen å danse med, og særlig når det er en dyrefigur, senker terskelen for å vise seg selv frem på video. Og sangutvalget består av alt fra populær musikk for ungdom, til mer og mindre kjente poplåter for barn.

Det første man må gjøre når man laster ned appen, er å koble den til en bruker. Man kan skrive inn mobilnummeret sitt for å få en verifiseringkode, eller så kan man koble kontoen til en profil på Facebook. Deretter skriver man inn et brukernavn og passord. Boo! er ganske masete etter tillatelser, og vil gjerne at du kobler deg mot andre sosiale medier og epostkontoer for å finne andre brukere. Men det er også mulig å omgå dette ved å søke etter venner som er registrert i Boo! etter brukernavn.

Appen ber også helt i starten om tillatelser til kamera og mikrofon, noe som er nødvendig for å bruke funksjonene i Boo! Den ber også om å få tilgang til mobilens kontaktliste, stedsplassering og varslingssenter. Dette kan man huke av eller på etter eget ønske.

Så er man igang, og det er enkelt å spille inn videoer eller bilder. Ved å trykke og holde ned fingeren hvor som helst på skjermen, begynner den å filme. Ved å dobbeltrykke skifter appen mellom kameraet bak og i front, og ved å trykke kort tar Boo! kun bilder. Så finnes det egne ikoner for effekter, tekst og tegning, og man kan til og med lage sin egen GIF (bilder med bevegelse).

Brukersnittet er veldig enkelt og intuitivt, og inspirert av Snapchat der man sveiper seg til sidene for å komme til ulike menyer og underkategorier.

Man har også en egen kategori der alle vennene er samlet. Her kan man opprette grupper og søke etter kontakter. Det finnes også en mer avansert meny for innstillinger der man kan skrive inn personopplysninger som alder, kjønn, epost og kallenavn. Her kan man også søke etter venner etter brukernavn på Boo!

Boo! Er et sosialt medium som er enkelt å bruke, og som gir mulighet til å lage morsomme og stilige videoer med både effekter og musikk. Man kan lagre videoene lokalt, eller dele dem i Boo! og allerede eksisterende sosiale nettverk og epost.

BOO! – AR Video Chat Camera

Format: iOS/Android
Kategori: Sosialt
Utvikler: Nixi Technology Co.,Ltd

Boo! har fått merkingen 9+ år i App Store (iOS), og PEGI 3 i Play Store (Android). Utvikleren selv angir ingen nedre aldersgrense for bruk av tjenestene deres (appen er utviklet av et kinesisk selskap som ikke er underlagt den amerikanske COPPA-lovgivningen, som krever at alle tjenester som samler inn personlige opplysninger fra brukere under 13 år må ha godkjenning fra foresatte). Barnevakten anbefaler foreldreveiledning dersom barn skal bruke appen.

Relatert artikkel: Hvordan forholde seg til aldersgrenser på sosiale medier?

Selv om designet er rettet mot barn og unge med dyrefigurer og fargerike animasjoner, så er dette allikevel et sosialt medium der brukeren alene må regulere innhold som kommer inn og ut av tjenesten. God dialog mellom foreldre og barn, som ellers med bruk av sosiale medier, er like viktig her, og Boo! er ikke mer eller mindre barnevennlig enn andre sosiale medier.

Det er allikevel positivt av Boo! benytter seg av «private profiler» som standard. I praksis betyr dette at kun brukere man godtar som venner kan se videoer og bilder i Boo! Man har selv kontroll over og kan velge eller nekte innkommende venneforespørsler.

For å begrense appens tilganger til opplysninger, kan det også være fornuftig å skru av stedsplassering og nekte tillatelse til mobilens kontaktlister. Da har man større kontroll over kontaktopplysningene til vennene dine, og at appen ikke får ubegrenset tilgang til dem.

Det er også mulig å rapportere videoer og bilder, og man kan slette brukere fra vennelisten sin.

Boo! har ingen reklame, men inneholder mulighet til å kjøpe flere effekter som man kan bruke i appen. Utenom dette er tjenesten gratis å bruke.

Vær også obs på at appen stadig ber om tilgang til kontaktlister, og oppfordrer sterkt til at man kobler seg opp mot andre sosiale medier og epost for å lettere kunne dele video og bilder med andre. Appen ber også om mulighet til å gi invitasjoner til venner om å melde seg inn i tjenesten.

Testet på iOS

Hvordan vurderer Barnevakten apper?

Les våre kriterer for appanmeldelser