Coraline og den hemmelige dør

Amerikansk eventyr, 2009, anbefales fra elleve år

Coraline oppdager en hemmelig dør, og snart befinner hun seg i en alternativ virkelighet der foreldrene har knapper til øyne og en ond heks regjerer. Dette er en meget god animasjonsfilm, som anbefales for barn over elleve år.

Coraline og foreldrene hennes flytter inn i et gammelt hus på landsbygden i Oregon. Her håper foreldrene å finne arbeidsro, men Coraline kjeder seg. Hun savner vennene sine, og foreldrene har ikke tid til henne. I tillegg er naboene noen eksentriske gamlinger, og den eneste jevnaldrende Coraline møter er den irriterende og snakkesalige gutten Wybie.

En dag finner Coraline en liten, merkelig dør i et av rommene i det gamle huset. Hun åpner døren, men ser bare en solid murvegg. Den følgende natten blir hun vekket av fire små mus, som fører henne tilbake til døren. Nå åpner den seg til en rund, mystisk korridor, og Coraline kravler spent inn.

Korridoren fører Coraline til en alternativ virkelighet. Huset er det samme, og foreldrene hennes er også der. Likevel er det en stor forskjell. I denne verdenen er ikke huset grått og trist, men fargerikt og spennende. I tillegg behandler foreldrene Coraline som en prinsesse, og gir henne alt hun ber om. Coraline storkoser seg, men det er en ting som plager henne. Hvorfor har foreldrene i den andre virkeligheten knapper til øyne?

Gradvis øker Coraline sin mistanke om at noe er fryktelig galt. Og hun har selvfølgelig rett. En ond heks har lagt en utspekulert plan for å lure Coraline til å bli værende i den alternative virkeligheten for alltid, og hun vil sy knapper foran øynene hennes.

Det vil ikke Coraline. Men da har hun ikke annet valg enn å ta opp kampen mot den onde heksen.

Coraline og den hemmelige dør

Regi: Henry Selick
Sjanger: Fantasy
Spilletid: 1t 40min.
Produksjonsår: 2009

”Coraline og den hemmelige dør” er en spennende og original film som er full av snodige karakterer og fantasifulle scener. Filmen er laget med stop-motion animasjon (”dukkefilm”), og resultatet er fantastisk. Filmen har så mange flotte detaljer og utsøkt lyssetting at det er en fryd. Vi blir tatt med til et særpreget og unikt eventyrunivers som både fascinerer og underholder. Flere av scenene klarer å få oss til å le, føle vemmelse, engasjement og bli litt redd – alt på en gang.

Filmen formidler også en tydelig og god moral. Coraline ønsker seg mer enn noe annet at foreldrene skal bruke tid på henne, og at livet i det nye huset skal bli spennende. I den alternative virkeligheten kommer alle ønskene hennes i oppfyllelse, og mere til. Men selv om dette gjør Coraline gledesstrålende, varer ikke lykken lenge. For når alt kommer til alt kan ingen andre foreldre, uansett hvor fantastiske de er, erstatte ens virkelige mamma og pappa. Og du kan være sikker på at selv om noe virker perfekt, skjuler det seg alltid noe lugubert under overflaten.

I tillegg blir det tydelig understreket at man bør være forsiktig med hva man ønsker seg. Det er nemlig ikke sikkert at man vil takle konsekvensene dersom det går i oppfyllelse.

”Coraline og den hemmelige dør” er en meget god film, men den er også nifs. Alle virkemidlene i filmen – lyd, lys, musikk, dialog, karakterenes utseende og alle de snodige bifigurene – er med på å bygge opp et mørkt og skummelt eventyrunivers. Selv i de muntreste scenene føler vi at det ulmer noe mystisk i bakgrunnen. Det er dette som ligger til grunn for filmens kvalitet, men det fører også til at den ikke egner seg for barn under aldersgrensen på elleve år.

For barn over denne alderen vil dette være en flott kinoopplevelse som seint vil glemmes, spesielt hvis de har anledning til å se 3D-versjonen.

Denne animasjonsfilmen har en gjennomgående utrygg stemning, og inneholder enkelte skremmende scener og tematikk som kan virke urovekkende på 7-åringer. Filmen får derfor 11-årsgrense.