Dragon Quest Builders 2

Nintendo Switch/PS4. Barnevakten anbefaler dette spillet fra syv år.

Dette spillet byr på bygging i Minecraft-inspirert stil, spennende karakterer å møte på og en vakker verden som venter på å bli utforsket. Barnevakten anbefaler dette spillet fra syv år.

Med trær, jordklumper og fjell laget som LEGO-klosser er det lett å tenke «Minecraft» når man ser Dragon Quest Builders 2. Og med en spillfigur som svever i fallskjerm og med en mystisk oppvåkning på et øde sted, er det fort gjort å tenke The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Men dette spillet er mye mer enn bare en blanding eller en klone av disse nevnte spillene.

Dragon Quest Builders 2 er kort forklart en blanding av rollespill (RPG) og byggespill. Rollespilldelen dreier seg om å hive seg ut på et eventyr, gjøre oppdrag (quests) for personer man møter i spillet, og forhåpentligvis bedre verdens skjebne i prosessen.

Byggelementene i dette spiller har trekk som minner om Minecraft. Man må samle inn ressurser og kombinere en eller flere av disse for å lage gjenstander, våpen og materialer. Spillfiguren er også avhengig av mat og man må derfor lete og kokkelere også på denne fronten.

Alt man bygger eller lager er basert på oppskrifter i en bok som spillfiguren har med seg. Utover i spillet kan man bygge stadig nye og mer avanserte gjenstander. Spillet inneholder ellers en åpen verden som skal utforskes med grotter, magiske gjenstander og mindre fiender og større lederskikkelser som man skal kjempe mot.

Dragon Quest Builders 2

Format: Switch/PS4
Sjanger: Rollespill
Utvikler: Square Enix/Omega Force
Utgiver: Square Enix

Dragon Quest Builders 2 har som nevnt også rollespill-elementer. Det innebærer  hyppige dialoger med de mange interessante karakterene i spillet og at man hjelper dem på ulike vis. Replikkene er for øvrig fulle av sjarm, humor og selvironi (alle dialog er tekst og på engelsk). Spillfiguren din, som du selv navngir og designer med kjønn, hudfarge og navn, kan også utvikle seg og bli sterkere og bedre etter hvert.

Det er for øvrig ganske kult når alle du møter i spillet titulerer deg med det navnet du har skrevet inn ved oppstart. På den måten blir dialogene mer personlige. «(Ditt navn), du er helten som skal redde denne verden».

Det er også en historie her og handlingen er noe sånn som: Onde krefter har ødelagt alt i sin vei og det å bygge er ikke lenger lov. Du er samtidig en med unike ferdigheter for nettopp det å bygge og lage ting. Etter at du er blitt tatt til fange på en båt dundrer det løs med en storm og du blir skipbrudden. Du våkner opp på en øde øy med en kar som heter Malroth og etter hvert finner du en jente som er i noenlunde samme situasjon som deg.

Fra her tar du dine første steg og bygger opp husly og leter etter mat og møter etter hvert på personer som er spredt både her og der med behov for din hjelp. Og så klart, senere i spillet, lager man langt flere og mer avanserte byer og byggverk etter egen fantasi og ønske på denne øya. Målet er å bygge opp et levende samfunn helt fra bunnen av samtidig som man samler inn allierte langs veien.

Malroth blir kompanjongen som følger med deg og slåss ved din side og etter hvert hiver også en hund seg med som følgesvenn.

Innimellom alt dette påtar man seg også oppdrag. Flere av beboerne spør etter materialer eller ønsker at du skal bygge bestemte ting for de. Monstre angriper også det du lager med jevne mellomrom, så her må man kjempe imot bølger med fiender.

Det er også noen logiske hindringer som skal løses iblant og hemmelige skatter som venter på å bli oppdaget for de som har et øye for sånt. Men spillet er altså historiedrevet, selv om man i stor grad har frirom for hvordan man vil utforme det man bygger.

Alt foregår på flere, varierte øyer i regionen med ulike byer. Et felles knutepunkt blir øya «Isle of Awakening» der man kan fortsette å bygge opp et samfunn. Her kan det være alt fra hus, «saloons» og gårder, til baderom og toalett. Beboerne her hjelper også til med å finne materialer og tar seg av ulike gjøremål i landskapet når de lever sine liv.

Spillet byr ellers på nydelig, klossete grafikk. Det er en fin mulighet å kunne bytte mellom perspektiv sett fra første- og tredjeperson. Kameraperspektivet er enkelt å håndtere med høyre joystick og gir et godt bildevalg. Å bygge kan være noe knotete og upresist når man skal plassere gjenstander der man ønsker. Det krever tålmodighet og finmotorikk.

Kampsystemet er heller ikke spillets sterkeste side. Her løper man mot fienden og slår, men kan hverken blokkere eller dukke unne fiendtlig angrep. Heldigvis har man Maltroth som hjelper til. Noen andre forbedringer som er lett å like er evnen til å spurte fra sted til sted og at man kan bevege seg under vann (og i lufta).

Oppsummert er Dragon Quest Builders 2 et kreativt og gøyalt spill som blander inn det beste fra byggesjangeren og rollespill. Her vil man møte mange interessante karakterer som gir denne verdenen liv. Det er engasjerende å se at ruiner og forfalne bygg forvandler seg til levende bysentrum med ivrige beboere takket være din stødige hånd.

Og dette er et spill som fordrer fantasi, planlegging og utforsking!

Egnethet

Dragon Quest Builders 2 har fått anbefalt alder fra 7 år fra PEGI på grunnlag av at innhold kan være skremmende og med innslag av milde former for fantasivold.

I spillet kjemper man mot større og mindre fiender. Det er sekvenser allerede i starten der man ser lik ligge igjen på en øde øy. Ellers kjemper man mot fantasimonstre med sverd, og det er noen filmatiske scener med monstre. Alt dette er allikevel tegnet i tydelig tegneseriegrafikk.

Monstrene forsvinner fra skjermen når de er overvunnet.

Spillet fordrer ellers kreativitet og barn kan jobbe med råmaterialer og oppskrifter for å bygge ulike gjenstander. Her jobber man også med tallmateriale og regning i en naturlig setting når man holder styr på ressurser og inventar. Ellers designer man selv hvordan bygninger skal se ut.

Man kan også samarbeide og spille med venner på nett.

Vanskelighetsgrad:

0-6 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

7-11 år: Anbefales for denne aldersgruppen. Spillet har en opplæring i starten som lærer bort det grunnleggende (på engelsk). Her lærer man hvordan man kontrollerer spillfiguren og man lærer grunnleggende byggeelementer.

12-15 år: Spillet kan også være interessant for denne aldersgruppen. Selv om spillet ikke nødvendigvis vil være altfor utfordrende, så vil det kreative aspektet også kunne appellere til denne aldersgruppen.

16+: Også ungdom kan oppleve det kreative aspektet i dette spillet som interessant.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

Bli medlem av Barnevakten