Historien om Pi

Drama/Eventyr, 2012, anbefales fra elleve år

Historien om Pi

Historien om Pi fascinerer like mye som den skaper refleksjon og ettertanke. Dette er en mesterlig film som anbefales på det varmeste for ungdom og voksne.

Pi vokser opp i byen Pondicherry i den franske delen av India, der familien hans driver en dyrehage. Som ung gutt viser Pi stor interesse for ulike religioner og det guddommelige. Men faren, som har tillitt til vitenskapens sannheter, gir Pi et innblikk i livets realiteter – noe som legger en liten demper på guttens forhold til religion.

Da trange tider tvinger familien til å legge ned dyrehagen, laster de alle dyrene opp i et lasteskip og setter kursen mot Canada. Men på veien treffes de av en voldsom storm, og lasteskipet forliser. Plutselig befinner Pi seg aleine i en livbåt, det vil si – med seg i båten har han en hyene, en sebra, en orangutang og en fullvoksen bengaltiger.

Det blir en underdrivelse å si at Pi møter utfordringer på det åpne havet. Men hans tidligere erfaringer, intelligente snarrådighet og fellesskapet med dyrene holder liv i håpet. Samtidig vender Pi seg på en dypere måte til religion – noe som gir ham fred og ydmykhet i kampen om å holde seg i live.

Det skal godt gjøres å finne en bedre film for ungdom enn ”Historien om Pi”. For det første er dette en spektakulær og spennende historie, der det voldsomme skipsforliset og følgende uforutsigbare og realistiske forholdet mellom en gutt og en stadig mer sulten tiger får deg til å sitte på kanten av setet. For det andre har regissør Ang Lee laget en visuelt fantastisk og fascinerende film, med bilder så vakre at man måper. Og for det tredje – her er det de virkelig store spørsmål i livet som tas opp, og det gjøres med intelligens, åpenhet og nysgjerrighet.

Historien om Pi

Regi: Ang Lee
Sjanger: Drama/Eventyr
Skuespillere: Rafe Spall, Gérard Depardieu, Irrfan Khan, Tabu, Suraj Sharma, Adil Hussain m.fl.
Språk: Norske undertekster
Spilletid: 2t 6min

Hovedpersonen Pi forteller oss tidlig at ”dette er en historie som vil få deg til å tro på Gud”. Men dette utsagnet er langt fra så enkelt som det høres ut som, og det er vanskelig å si hvilken Gud det er snakk om. Etter hvert forstår vi at filmen handler om mye mer – og noe helt annet. Og det aller beste er at vi ikke får definitive svar. Vi blir bare gitt en fantastisk fortelling som kan brukes slik vi ønsker, og slik vi tolker den.

Likevel får vi noen holdepunkter som kan legges til grunn for vår forståelse av historien. Som ung gutt oppsøker Pi både hinduisme, kristendom og islam, og man bør tidlig begynne å tenke over kjernen i hva gutten egentlig søker. Og bit deg merke i scenen der faren forteller Pi om refleksjonen i tigerens øyne. Ja, mer vil vi ikke si – dette er en film som kan tolkes og diskuteres i det vide og breie. Den skaper refleksjon, er fordomsfri og åpen, og tilbyr et friskt, klokt og nyttig perspektiv på hva det vil si å være menneske.

Det tragiske skipsforliset er dramatisk og realistisk skildret, og av den grunn bør filmen ikke ses av barn under aldersgrensen på elleve år. Tigeren oppfører seg svært brutalt til tider, noe som kan være litt skummelt. Likevel er ikke skildringene verre enn at elleve- og tolvåringer trygt kan se filmen, men da gjerne med voksen de er trygg på i kinosalen. For ungdom og voksne er dette en av de filmene man ikke bør gå glipp av, og både filmen og boken den er basert på anbefales på det varmeste for skoleklasser på ungdomsskolen og i den videregående skole.

Det vil overraske om ”Historien om Pi” ikke tar hjem en Oscar eller fem. Dette er en spektakulær, intelligent, underholdende og knakende god film.

Filmen inneholder en lang og dramatisk skildring av et forlis som kan virke skremmende på 7-åringer.