Istid 4: Kontinenter på avveie

Amerikans animasjonsfilm, 2012, anbefales fra syv år

Istid-gjengen byr igjen på spektakulær underholdning i dette actionfylte dramaet der kontinentale omveltninger fører våre venner ut på havet og i klørne på pirater.

Med Istid-gjengen har vi opplevd istidens inntog, isen som smelter og dinosaurenes tidsalder. Scrats frenetiske nøttejakt har alltid vært utløsende faktor for en ny tidsepokes inntreden, og denne gangen får Scrats plassering av eikenøtta jordens indre til å skake. Jordskorpene sprekker opp og den kontinentale delingen er et faktum. Tilværelsen snus på hodet for det finurlige trekløveret bestående av Sid, Manny og Diego.

Utover disse tre har filmen også andre sentrale karakterer. Sid får selskap av sin skrullete gamle bestemor, idet hun dumpes hos han av en skrålende gjeng av bergenserslektninger som bokstavelig talt kommer seilende inn i filmen. Først en gledelig overraskelse for Sid, men familien forsvinner igjen like snart som de er kommet. Noe som for seernes del egentlig er greit, fordi en hel film med denne buketten av bergensere kunne blitt krevende.

Fersken, Manny og Ellies datter, har også en mer fremtredende rolle. Hun er blitt en ekte fjortis med utforskertrang og blikk for det annet kjønn, noe som gir tenåringsforeldrene, og spesielt Manny, store bekymringer. Manny og Fersken har en opphetet diskusjon og vonde ord faller mellom dem – like før de dramatiske endringene intreffer som medfører at familien splittes. Fersken og Ellie står igjen på fastlandet, mens Manny, sammen med Diego og Sid – og besta, som blindpassasjer – havner på et isflak og dras ut på havet. De kan ikke annet enn å henge med i svingene idet de må kjempe mot uvær, monstre og ikke minst pirater, ledet av den brutale orangutangkapteinen Gøtt.

Istid 4: Kontinenter på avveie

Regi: Steve Martino, Mike Thurmeier
Sjanger: Animasjon / Familiefilm / Komedie
Spilletid: 1 t. 32 min.

Dette eventyret er mest av alt en actionpreget kamp for å overleve. Filmen lykkes i å gi seerne dramatikk og spenning i utsøkt 3D-animasjon. Dramatikken er samtidig ispedd mye humor. Sid er som alltid like forunderlig både i sinn og skinn, med sin bekymringsløse og ukompliserte framtreden. Han utfører eksempelvis en latterlig dans i et forsøk på å kommunisere med en flokk med marsvin, og selvsagt lykkes han. På samme vis byr bestemora hans på mye komikk. Og sideanekdotene med Scrats nøttejakt tilfører også filmen humor og sjarme.

Som en parallell til at kontinentene knaker i sammenføyningene, er det også noen relasjoner i filmen som prøves. Både Fersken og Manny plages av måten de snakket til hverandre idet de skiltes, og Mannys høyeste mål er å komme seg hjem igjen og få ordnet opp. Fersken har i tillegg en annen lekse å lære. Hun er småforelsket i mammuten Eathan, og for å oppnå hans gunst er hun nær ved å svikte sin beste venn. Han er imidlertid villig til å ofre alt for henne, og ille berørt innser hun betydningen av ekte vennskap. Gjengangertema i Istid-filmene har dreid seg om nettopp vennskap, om å være en del av flokken og stå sammen som en ekte familie. I så måte bringer ikke fireren så mye nytt. Her gjelder det å ta vare på hverandre i alle situasjoner.

Filmen er etter Medietilsynets vurdering tillatt for alle. Alle de tre foregående Istid-filmene har hatt 7-års grense, med begrunnelse blant annet i at dramatiske kamper mellom dyr, enkelte faretruende scener og at dyrene i filmen befinner seg i livsfare, kan virke skremmende på de yngste. Jeg kan ikke se at denne filmen er mye mildere i så måte. Her er det vanskelig å unngå både å gyse, kveppe og å holde seg fast, både over enkeltscener, som for eksempel en brå og truende monsterkrabbe, og over langvarige dramatiske sekvenser der dyrene trues på livet. På kinolerretet og i 3D blir i tillegg alt stort og nært, samt at lyden er høy og underbygger dramatikken. For de yngste kan det hele bli vel dramatisk, og Barnevakten anbefaler at barna er fem-seks år før de tas med på denne kinofilmen, og der tilbys en trygg armkrok.

Barn vil elske dette elleville eventyret, og voksne vil også humre med. På tross av at den dype og rørende historien mangler, lykkes Istid 4 med å servere solid underholdning i god animasjonsinnpakning.

Denne animasjonsfilmen inneholder enkelte dramatiske sekvenser. Til tross for dette antas filmen ikke å være skadelige for barn under syv år da disse scenene er relativt kortvarige, og filmen som helhet har en lett og humoristisk grunntone.