Jumanji: Welcome to the Jungle

Amerikansk actioneventyr, 2017, passer fra ni år

Jumanji: Welcome to the Jungle

Morsomt og fartsfylt actioneventyr som byr på lettbeint underholdning for et ungt publikum.

Jumanji: Welcome to the Jungle er nøyaktig det filmen gir seg ut for å være – et uhøytidelig og urealistisk eventyr laget for å more sitt publikum. Men i tillegg finnes det også et fint budskap.

Når fire vidt forskjellige ungdommer må sitte igjen på skolen, så blir det starten på et vanvittig eventyr i en farlig jungelverden. I kjelleren finner de nemlig et gammelt videospill som sender dem inn i et dataspill der gruppen må samarbeide for å heve en grusom forbannelse og komme seg hjem igjen.

Enda mer komplisert blir det når de fire – nerden, fotballspilleren, den pene jenten og den smarte jenten – blir sine egne rake motsetninger i spillfigurene de opptrer som. Heldigvis får alle tre liv hver til å komme seg velberget gjennom spillet, men når den onde doktor Van Pelt starter jakten på dem viser det seg at dette oppdraget – det blir langt fra ufarlig.

Jumanji: Welcome to the Jungle

Regi: Jake Kasdan
Sjanger: Actioneventyr
Skuespillere: Jack Black, Kevin Hart, Dwayne Johnson, Karen Gillan, Bobby Cannavale
Språk: Engelsk m/norsk tekst
Spilletid: 1t 58min.
Produksjonsår: 2017

Jumanji: Welcome to the Jungle er en typisk eventyrfilm. Historiens premiss er egentlig fullstendig tåpelig. Vi får overhodet ingen forklaring på hvor spillet kommer fra, eller hvorfor det finnes. Men så spiller det heller ikke noen stor rolle. Dette eventyret gir seg ikke ut for å være mer enn det er – lettbeint underholdning som passer utmerket for et ungt publikum. Det er nok mange unge som har fantasert om hvordan det ville være å leve i et dataspill, og denne filmen viser dette på en morsom måte.

Filmen byr på mye fart og spenning, humor, romantikk og alt annet man kan forvente av denne type film. Et fint budskap finnes også. Alle de fire hovedpersonene er på ulikt vis fanget i de rollene de har i det virkelige livet, men når de får oppleve en annen virkelighet gjennom andre kropper, da starter en endring i dem som gir dem mer omtanke, mindre fordommer og et større perspektiv på livet. Spørsmålet om identitet og hvem man vil være står sentralt, og legger grunnlaget for det som kan bli nyttig refleksjon og samtale etter å ha sett filmen. I tillegg er det noen artige poenger om mobilbruk som er verdt å få med seg.

Ideen om å la skuespillere som Dwayne Johnson spille sin rake motsetning, og la Jack Black få rollen som tenåringsjente er også veldig morsom, selv om det ikke alltid fungerer like godt på skjermen.

Dette er en actionfylt film som har en rekke intense scener, blant annet med menneskespisende flodhester, en vill og gal superskurk og truende jaguarer. Av den grunn er filmen gitt ni års aldersgrense. Samtidig er det svært tydelig at dette er et eventyr, for eksempel ved at hver person har tre liv. Noen barn rundt aldersgrensen kan nok oppleve filmen som litt skummel, men for eldre barn og ungdom er dette fin underholdning.

Filmen har partier med intens stemning, flere faretruende situasjoner, skremmende skikkelser og noe actionvold. Da dette foregår i et tydelig eventyrunivers får filmen 9-årsgrense.

Les mer om «Jumanji: Welcome to the Jungle»: