Jump Force

Plattform: Playstation 4, Xbox One, Microsoft Windows

Spillet går ut på at de mest kjente karakterene fra Shonen Jump-universet har havnet i den ekte verdenen. Her kan du slåss sammen dem for å redde verden. Spillet har fått anbefalt aldersgrense 12 år fra PEGI.

Shonen Jump er verdens meste kjente produsent av manga som er tegneserier fra Japan, slik som One Piece, Dragon Ball og Naruto. Disse har vært oversatt og solgt her i Norge. I spillet møter man karakterer fra både nye og gamle tegneserier som har sitt opphav i Shonen Jump.

Alle disse Shonen Jump-seriene har blitt på magisk vis blitt teleportert til den ekte verden. Her har skurkene startet med å ødelegge byer for å ta over makten, og heltene slår tilbake for å beskytte folket. Spillet starter med at du lager egen karakter som blir tatt inn av heltene. Sammen med dem trener du og du får velge hvem du vil på oppdrag med. Du kan også lære evner og kampmåter fra dine favorittserier.

Hverken grafikken eller musikken imponerer. Musikken går i ett med seg selv og høres ut som bakgrunnsmusikken i en actionfilm fra Hollywood. Selve grafikken og designet sikter mot å være mer realistisk, for spillet tar plass i den ekte verden med byer som New York og Paris. Karakterene som har sitt opphav i tegneserier, står i kontrast med realismen rundt seg. Mange av karakterene har også tapt litt på designet, de er blitt mindre fargerike og fått små endringer for delvis å passe bedre inn i en ekte verden.

Jump Force

Utvikler: Spike Chunsoft
Utgiver: Bandai Namco Entertainment
Sjanger: Slåssespill

Spillet er et slåssespill hvor man kan bevege seg fritt på en stor arena. Du kan utføre ulike typer slag og kombinasjoner, og det er også unike evner for hver karakter du vil spille. Karakterene har egne slåssstiler basert på seriene de kommer fra, men alle deler de fleste grunnleggende funksjonene.

Man kan også spille sammen mot andre. Dette kan man gjøre både online mot folk fra hele verden, eller med en venn i stuen. Da velger man tre forskjellige karakter man kan bytte iløpet av kampen. Blir en av dem slått ut, taper du runden. Hvis man spiller sammen med en venn i stuen, vil kameraet ha den ene spilleren i fokus, mens den andre ser seg selv i bakgrunnen. Dette endrer seg iløpet av kampen basert på hvem som leder og nylig vant et slag.

Anmeldelsen fortsetter under bildene:

Egnethet:

Spillet ehar fått anbafelt aldersgrense 12 år fra PEGI. Spillet har fokus på slåssing og dette blir vist under kamper og i scener. Det blir kjempet med både never, sverd og pistoler. Under kampene vil man se karakterene tar skade, dette vises i form av ødelagte klær, sår og blod. Det er mye variasjon mellom seriene, enkelte karakter kommer gjerne med dødstrusler under kampene og har mer brutale angrep, men ingen karakter dør under kampene.

Flere av karaktene mister klesplagg eller får dem revnet under kampen. I mange tilfeller er dette kun for å vise skade, men blir også gjort for å vise mer hud og seksualisere enkelte karakterer.

Spillet har japansk tale med engelsk tekst. Ønsker du å forstå alt som blir sagt og hvordan alle funksjonene fungerer, må du forstå engelsk. Men ønsker du bare å gå i kamp, kommer du deg lett frem uten å forstå språket så godt.

Vanskelighetsgrad:

0-11 år: Under anbefalt aldersgrense fra PEGI.

12+år: Spillet gir en intrikat opplæring og sørger for at du har gått gjennom alle funksjoner før du starter å slåss ordentlig. Kontrollene er lette å forstå og man kan komme fort i gang med spillet. Historien er ikke for vanskelig, men du vil møte utfordringer her og der som gjør at du må revurdere taktikker og tester, før du får full kontroll over teknikkene.

Alt i alt er det ikke et så veldig imponerende slåssespill, det blir utkonkurrert både i form av mekanikk og animasjon av flere spill i samme sjanger. Men er man blodfans av tegneseriene, kan kanskje Jump Force være underholdende.