Avatar

Amerikansk actioneventyr, 2009, anbefales fra elleve år

Dette storslåtte science-fiction eventyret er visuelt spektakulært, men historien er dessverre ikke på samme nivå. Filmen er likevel god underholdning, og anbefales for barn fra elleve år.

Jake Sully er en lam marinesoldat som blir kastet over i en helt ny tilværelse etter at tvillingbroren hans dør i en ulykke. Jake rekrutteres av myndighetene til å ta plassen til broren, og blir sendt til en gruvekoloni på den fjerne planeten Pandora, der en gruppe forskere og en rekke soldater arbeider med å utvinne et sjeldent og meget verdifullt mineral.

Her får Jake innblikk i et helt spesielt forskningsprogram – Avatar. Dette programmet går ut på at menneskers bevissthet kan kobles til og styre en Avatar, et spesielt utviklet vesen som har en blanding av menneskelig DNA og DNA’et til de blå, tre meter høye menneskelignende vesenene på planeten – Na’vi-folket. Målet med programmet er å oppsøke de innfødte med en gruppe Avatarer og etablere et vennlig forhold, slik at man kan få tillatelse til å utvinne de verdifulle mineralene uten å måtte starte en krig.

Jake får tildelt en Avatar, og blir raskt komfortabel i sin nye rolle. Når han styrer Avataren føles det som om han har fått førligheten tilbake, og han utforsker den eksotiske jungelen som et nyfødt barn. Men jungelen er full av farer, og snart havner Jake i trøbbel. Heldigvis blir han reddet av Neytiri, en kvinnelig Na’vi.

Jake utvikler raskt et godt forhold til Neytiri, og hun introduserer ham for Na’vi-folket. Det tar ikke lang tid før Jake får stor sympati for levemåten deres og den tette tilknytningen de har til naturen. Gradvis blir Jake akseptert av folket, samtidig som kjærligheten blomstrer mellom ham og Neytiri.

Problemet er bare at den militære lederen gir Jake en frist på tre måneder til å få tilgang til den rikeste mineralforekomsten på Pandora. Og idet fristen utløper uten resultat kommer store hærstyrker for å jage bort Na’vi-folket. Dermed må Jake velge side i konflikten. Men han er ikke i tvil – han er villig til å ofre alt for å redde Na’vi-folket og deres vakre verden.

Avatar

Regi: James Cameron
Sjanger: Science fiction
Skuespillere: Sam Worthington, Sigourney Weaver, Zoe Saldana, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi m.fl.
Spilletid: 2t 42min
Produksjonsår: 2009

”Avatar” er uten tvil en imponerende film. Ved hjelp av banebrytende spesialeffekter har regissør James Cameron skapt en fantastisk flott og troverdig eventyrverden. Vi får innblikk i et mildt sagt eksotisk dyre- og planteliv, samtidig som fremstillingen av Avatarene og Navi-folket er usedvanlig god. Som et visuelt verk er denne filmen blant det ypperste som er blitt laget.

Av den grunn er det litt skuffende at historien fremstår som noe formelpreget. Opplegget er velkjent og overraskelsene få – man forstår hva som vil skje lenge før man kommer så langt i filmen. I tillegg har budskapet blitt fortalt på en bedre måte før, og parallellene mellom Na’vi-folket og amerikanske indianere og afrikanske stammer er overtydelig. Her tas det et oppgjør med det moderne menneskets hensynsløse kolonisering og utnyttelse av naturressurser og urbefolkning. Samtidig formidler filmen et tydelig antikrigsbudskap, og verdien av å ha et nært forhold til naturen fremheves. I seg selv er dette et prisverdig prosjekt, men her er moralen og de politiske kommentarene så lite subtilt fremstilt at det blir litt for mye. På den annen side skal det sies at filmen vekker lysten til å ta bedre vare på trærne, plantene og dyrelivet på vår egen klode.

Filmen inneholder en rekke kraftige effekter og skremmende scener, og bør ikke sees av barn under aldersgrensen.

Sett under ett fremstår ”Avatar” som en underholdende og meget velprodusert film. Manglene i historien erstattes til en viss grad av en rekke fartsfylte, romantiske og visuelt imponerende scener. For alle over elleve år vil denne filmen gi en kinoopplevelse man sent vil glemme, og 3D-versjonen er fabelaktig. Det er bare synd at historien ikke er sterkere enn den er.

Kraftige effekter og voldsomme scener gjør at denne filmen antas å virke skremmende på 7-åringer, filmen får derfor 11- årsgrense.

Les våre kriterier for filmanmeldelser