Madagaskar 3: Full rulle i Europa

Amerikansk animasjonsfilm, 2012, tillatt for alle

Den tredje Madagaskar-filmen er en flott familiefilm, full av sprø innfall, fargerike karakterer og fartsfylt underholdning.

Løven Alex har hjemlengsel, og ønsker seg vekk fra savannen i Afrika og hjem til de travle og livlige gatene i New York. Men pingvinene og bavianene er reist til Monte Carlo, og uten det flagrende flyet deres er det ingen sjanse for at Alex og kameratene Marty, Gloria og Melman kan komme seg over Atlanteren. Dermed bærer det av sted til Europa, der eventyret tar helt av.

Det tar ikke lang tid før Alex og kameratene lager fullstendig kaos sammen med pingvinene. Da er det ikke bra at den klin gale kaptein Chantelle DuBois fra Dyrekontrollen har som sitt største ønske å få et løvehode på veggen. Alex og gjengen får faktisk så store problemer med å slippe unna DuBois at de blir nødt til å infiltrere et gammelt og forfallent sirkus for å skjule seg.

Her dukker det opp en stor mulighet. Dersom sirkuset klarer å overbevise en investor til å sponse dem vil de få en gratistur over Atlanteren – rett til New York. Dermed engasjerer Alex, Marty, Gloria og Melman seg for å skape liv og røre i det gamle sirkuset, og de får også en rekke nye venner på veien.

Madagaskar 3: Full rulle i Europa

Regi: Eric Darnell
Sjanger: Eventyr, Animasjon, Komedie
Spilletid: 1t 33min

Den tredje filmen i Madagaskar-serien er ikke spesielt original i sin oppbygning, og det finnes lite budskap utover det tradisjonelle ”gjør vi det sammen kan vi klare alt”. Men dette spiller ingen rolle. De mange karakterene i Madagaskar-filmene er nemlig så fargerike og herlig sprø at det er umulig ikke å la seg underholde. Det tar ingen ende på fartsfylte og morsomme scener, alle fulle av pussige og spektakulære innfall. Av og til får vi noen korte alvorlige scener innimellom all moroa, og disse passer fint inn i helheten. Kort sagt er dette lettbeint familieunderholdning på sitt aller beste – hovedsakelig rettet mot barn, men også med morsomme referanser til andre filmer som voksne kan kose seg over.

Ideen med å la gjengen ta del i sirkuslivet er meget god, og historien fremstår som både eksotisk og frisk, der gjengen reiser gjennom hele Europa – fra Frankrike, via Italia og Sveits, før de til slutt havner i London. De nye karakterene styrker et allerede velfylt persongalleri, og kjærlighetsforholdet som oppstår mellom Kong Julien og den syklende bjørnen Sonja tar filmen til nye absurde høyder.

”Madagaskar 3: Full rulle i Europa” er tillatt for alle. Filmen inneholder en rekke fartsfylte scener, men ingen av disse er skremmende for de yngste. Den norske dubbingen er utmerket, og det er ingenting i veien for å ta barn helt ned i femårsalderen med på kino. Filmen passer like godt til tenåringer og voksne – den ustoppelige rekken av vanvittige vitser og fartsfylt underholdning gjør dette til en flott film for hele familien.

Man trenger ikke å gjenoppfinne hjulet for å tilby god familieunderholdning, noe denne filmen til fulle beviser.

Denne filmen inneholder ingen scener som antas å kunne skremme de yngste. Filmen blir derfor tillatt for alle.