Minecraft – Pocket Edition

iOS/Android/Windows, anbefales fra syv år

Dette kreative spillet er like populært som noen gang før. Siste versjon inkluderer større verdener, bedre grafikk og flere byggematerialer. Minecraft anbefales av Barnevakten.

«Minecraft» er et utrykk som for den yngre generasjon er blitt like vanlig som brunost. Siden opprinnelig lansering i 2009 har spillet fått stadig nye oppdateringer med ny grafikk og innhold. Nå utvikles det til og med et episodisk historiemodus av konseptet, og dette er ventet å komme senere i år. En trofast skare med spillere verden over har gjort spillet internasjonalt fra de svenske hendene til skaperen Markus «Notch» Persson.

Kort fortalt så går spillet ut på å bygge alt det fantasien kan forestille seg. Dette gjøres med en pikselert grafikk som minner mye om legoklosser. Det finnes to modus å velge fra. I kreativ modus har man uendelig med ressurser og kan bygge så mye som man vil. Nytt i siste oppdatering er at natt og dag byttes om. I tillegg så kan man ikke dø i denne modusen, og man kan fly fritt i landskapet.

Survival mode er annerledes. Her er ressursene begrensede og man må samle inn nye materialer fortløpende. Det finnes også farlige skapninger, og fall fra høyder kan skade deg. Heldigvis kan man etterfylle liv ved å samle inn mat. Ellers kan man gjøre om ressurser til verktøy og våpen i ei smie, og man kan endre figuren man spiller med rustninger og lignende.

I oppdateringen som kom i desember i fjor ble spillet raskere og med mindre problemer. I tillegg har grafikken fått en overhaling på flere områder, inkludert vann og tåke. Appen ligger i skrivende stund på førsteplass i App Store, noe som sier sitt om populariteten.

Minecraft – Pocket Edition

Format: iOS, Android, Windows
Kategori: Spill
Utvikler: Mojang AB

Fra PC til nettbrett

Verdenen i PC- og konsollversjonen skal være mye større enn i Pocket Edition. I tillegg så finnes det større bredde i materialer man kan bruke, og PC tillater såkalte mods (modifikasjoner) som endrer spillemulighetene. Når det gjelder figurer og skapninger, så skal også PC ha et større innhold av dette. Det er heller ikke noe særlig opplæringsprogram i mobilversjonen, men har man littegrann peiling på spill generelt, så går dette nokså intuitivt. Og så er det jo prisen, Minecraft er atskillelig billigere på iOS til 75 kroner og Android til 69 kroner. Man må nesten regne med å tredoble dette for å kjøpe inn versjoner til andre plattformer.

Å spille på nettbrett eller mobil gir også en nærhet til byggeopplevelsen. Dette fordi man faktisk plasserer blokker der man berører skjermen. Det er enkelt å bevege seg rundt, og man hopper automatisk opp på blokker når man nærmer seg dem – dette er ulikt på PC/konsoll. Generelt så er grafikken pen og spillet kjører mykt. Det er også enkelt for andre spillere som deler samme trådløse nett, å koble seg opp og spille i samme verden som deg. På den måten blir spillopplevelsen mer sosial og man kan bygge sammen (og forhåpentligvis ikke ødelegge for hverandre).

Minecraft er et fantastisk spill. Konseptet er gyllent og enkelt, men det er brukerens egen fantasi som tar underholdningen til nye høyder. Det er nok nettopp det som gjør at millioner av spillere verden over holder fast i denne opplevelsen. Spillet vil stadig tilby nye ting og det er bare din fantasi som setter begrensningene.

Appen tilbyr et stort potensial for kreativ utfoldelse. Her øver man på motorikken når man bygger former og figurer. Man lærer matematikk når man samler og omformer ressurser, og man utvikler sansen for rom og design. Dette er bare noen av ferdighetene man kan trene opp gjennom Minecraft. I Pocket Edition er dette en fin start for de som trer inn i spillet for første gang. Prisen er forholdsvis «snill», og brukersnittet oppleves som intuitivt og greit. Et noe færre antall ressurser og redusert størrelse på brett, gjør også spillopplevelsen enklere å forholde seg til.

Grafikken er også myk og fin, det finnes jo noen farlige dyr, men de er animert så enkle at de ikke vil sette skrekken i foreslått aldersgruppe. Volden har milde former (man kan drepe dyr og skapninger). For barn under aldersanbefalingen kan det oppleves som litt skummelt når dyrene angriper. Språket er også utelukkende på engelsk, men dette bør ikke være en hindring da spillet stort sett forstås visuelt.

Apptrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten apper?

Les våre kriterer for appanmeldelser