StreetDance 3D

Amerikansk musikkfilm, 2010, tillatt for alle

Filmen er ikke langt fra en filmversjon av en dansekonkurranse. Men hva gjør det, når dans og musikk er så bra at man får lyst til å ta noen trinn på vei ut av salen?

StreetDance 3D har ingen stor handling, særlig interessant dialog eller nyskapende tema. Kort sagt dreier historien seg om et streetbandteam som øver til det nasjonale mesterskapet. Like før finalen trekker lederen seg på en særdeles kjip måte, og teamet står igjen uten retning og viktigere: uten treningsstudio. Muligheten byr seg gjennom å få låne lokaler hos The Royal Dance School mot at fem ballettdansere får være med teamet.

Her ligger konflikten som driver filmen: hvordan kan ballettdansere og streetdansere finne sammen til et felles uttrykk, når de er på kollisjonskurs både i forhold til form og teknikk, men ikke minst med tanke på subkulturen de tilhører? Løsningsordet bringes av danselærer Helena, flott spilt av Charlotte Rampling, som poengterer at dans er dans, uavhengig av fasong. Det gjelder bare å finne sin egen stil i stedet for å forsøke å kopiere andre.

StreetDance 3D

Regi: Max Giva. Dania Pasquini
Sjanger: Drama/romantikk/musikkfilm
Skuespillere: Charlotte Rampling, Nichola Burley, Richard Winsor, Flawless, Diversity Crew, George Sampson, Rachel McDowall, Eleanor Bron
Språk: Engelsk
Nasjonalitet: England
Spilletid: 1t 38min
Produksjonsår: 2010

Det er godt mulig at 3D-effektene kunne vært utnyttet enda bedre. Det er også mulig at dialogen kunne vært mer spennende, og at karakterene kunne ha utviklet seg langt mer. Men ett av poengene i filmen var for begge grupper å lære å uttrykke det de virkelig føler med dansen sin, og det fungerte veldig godt også til publikum. Ordene og handlingen er på sett og vis bare nødvendige for å ha en ramme rundt dansen og musikken. Musikken er forøvrig et av filmens høydepunkt, blandingen av hiphop, pop og klassisk med Harry Potter-temaet midt i gir filmen karakter. Legg til en mengde streetdansere fra England’s Got Talent, dans på taket, i regnet, på klubb, i kjøpesenter, rappkjeftede frisører, dansekamper og en passe dose romantikk som aldri blir for klissete og en fantastisk avslutningsscene – StreetDance 3D vil utvilsomt treffe hjemme og få flere enn meg til å lure på om saltoen fremdeles sitter inne.

Egnethet/Konklusjon

Filmen er tillatt for alle, og vi tilslutter oss Medietilsynets anbefaling. Imidlertid kan det være greit å være oppmerksom på at  det finnes scener i filmen der det hentydes til sex mellom to av hovedpersonene.

Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste.