Pan

Amerikansk eventyr, 2015, anbefalt fra 9 år

Forhistorien om Peter Pan er blitt en film uten særpreg som vi like gjerne kunne vært foruten. Men det er helt grei underholdning for unge seere.

”Pan” bygger på en fin idé om hvordan Peter Pan kom til Aldriland (Neverland), men resultatet er ikke særlig imponerende. Som tidtrøyte er filmen grei, men vi synes dette kunne vært gjort bedre. Filmen er skummel til tider, og det kan bli litt voldsomt for noen barn i niårsalderen.

Som baby blir Peter forlatt på trappen til et barnehjem for gutter i London, der han vokser opp sammen med bestekompisen Kvessa og de andre guttene på hjemmet. Når Peter er tolv år gammel er det midt i 2. verdenskrig, og England blir angrepet av tyske flystyrker. Parallelt med angrepene skjer det mystiske ting på barnehjemmet, og hver natt forsvinner gutter sporløst.

Ting skjer, og det tar det ikke tar lang tid før Peter befinner seg i Aldriland – en verden som er helt annerledes enn vår egen. Her regjerer den onde kaptein Svartskjegg. Han står bak slavearbeid i stor skala, en nådeløs gruvedrift for å finne så mye tryllestøv (støv fra feer) som mulig.

Peter havner snart i begivenhetenes sentrum, ettersom en gammel spådom sier at det skal komme en gutt som skal frigjøre riket. Peter derimot, tviler på om dette er hans skjebne. Det eneste han ønsker er å finne moren som forlot ham som liten. Samtidig blir han venn med en kar som ikke er helt ukjent – en viss James Krok.

Pan er på de fleste områder en middelmådighet av en film. Dette er en storproduksjon, så effektene er gode – men de imponerer ikke. Skuespillerne gjør en grei jobb, men det er vanskelig å vurdere, ettersom karakterene de portretterer er blasse og uten særpreg. Historien er ok, men alt som skjer har vi sett utallige ganger tidligere i andre filmer. Vi blir sittende igjen med en film som oppleves litt tam og meningsløs.

Filmen har en rekke fine scener, der vi blant annet får se flygende sjørøverskip i en magisk og annerledes verden. Men til tross for dette forblir filmen flyktig og uengasjerende. Kompisen Kvessa er sentral i starten, men når historien virkelig begynner forsvinner han. Hva i all verden er poenget med å bruke mye tid på dette kameratskapet bare for å droppe det og hoppe videre til noe helt nytt? Slike valg går gjennom hele filmen, og vi både tror og håper at unge seere vil avsløre at under de mange forsøkene på å imponere ligger lettvinte løsninger og lite sammenheng. Det er også et par øyeblikk i filmen som får oss til å stille spørsmål ved Peter som forbilde.

På den annen side er dette en film som tilbyr helt grei underholdning og tidtrøyte – om man ikke har altfor høye forventninger. Det er også et fint budskap om viktigheten av å stå for det man tror på, ha tro på seg selv og å være villig til å ofre mye for sine venner. Samtidig er forholdet til James Krok sentralt. En viktig del av filmen går ut på å formidle at fiender kan begynne som venner, og venner som fiender. Dette er filmens sterkeste side – vi får et godt innblikk i utviklingen av Svartskjegg og den fremtidige kaptein Krok sine personligheter. Og fart og spenning er det hele veien, så dette er langt fra kjedelig.

Pan har fått ni års aldersgrense på grunn av en rekke dramatiske scener, der blant annet flere truende svære fugler med skjelett-hodeskalle og noen enorme monsterkrokodiller er på jakt etter våre helter. Det er flere steder man kvepper overrasket til. Av den grunn bør man være oppmerksom på at noen niåringer kan synes at dette blir vel skummelt. For de fleste barn fra ti-elleveårsalderen tror vi filmen er helt grei. Den gjennomgående stemningen er dramatisk, men det er aldri spesielt dystert og det er mye humor som letter på stemningen. Barn under aldersgrensen bør ikke få se filmen.

Enkelte skremmende skikkelser og faretruende situasjoner i et tydelig fantasiunivers gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

Les mer om «Pan»: