Rom 213

Svensk skrekkfilm, 2017, anbefales fra tolv år

Rom 213

Er det et spøkelse på sommerleiren? Elvira, Meja og Bea opplever skumle ting i denne prisbelønnede skrekkfilmen som har ungdom fra tolv år som målgruppe.

Rom 213 er en grøsser som er spesielt tilpasset en litt yngre målgruppe enn vanlige grøssere. Det innebærer skikkelig skumle scener, men samtidig ingen vold og mange muntre scener mellom det skumle.

Tolv år gamle Elvira skal på sommerleir. Men når bestevenninnen blir syk og ikke kan bli med vil hun helst bli hjemme. Men det vil ikke mamma ha noe av, og heldigvis får Elvira greie romvenninner i Meja og Bea når hun kommer frem – selv om de tre jentene er ganske ulike.

Helt fra starten begynner mystiske ting å skje. Rommet deres er fullt av fuktighet, og de må i stedet bo på rom 213 – et rom som har vært ubebodd i 60 år etter en hendelse ingen vil snakke om. Og på rom 213 får ikke jentene fred. Rare ting begynner å skje, og selv om ingen tror på spøkelser så innser jentene at her foregår det noe skummelt som ikke har noen fornuftig forklaring.

Rom 213

Regi: Emelie Lindblom
Sjanger: Skrekkfilm
Skuespillere: Lisette Pagler, Anki Lidén, Arman Fanni m.fl.
Språk: Svensk m/norsk tekst
Nasjonalitet: Sverige
Spilletid: 1t 20min.
Produksjonsår: 2017

Rom 213 vant Barnefilmfestivalens filmpris i 2017, en pris som tildeles den beste filmen i hovedprogrammet. Det er sjelden det kommer gode grøssere som er tilpasset en litt yngre målgruppe, og således synes vi denne prisen var velfortjent. Filmen lykkes svært godt i å skape en stemning som er skikkelig skummel for barn fra tolv år, men samtidig er skrekkfaktoren milevis unna de langt mer urovekkende grøsserfilmene som får 15-årsgrense.

Samtidig har historien en tematikk som unge kan kjenne seg igjen i. Elvira er redd for å være aleine, og det er denne frykten som setter rammen for historien. Heldigvis får hun raskt nye venninner, og de tre jentene finner fellesskap i det som opptar de fleste tenåringer – interessen for gryende kjærlighet. Men de mystiske hendelsene fører til at jentene begynner å mistenke hverandre, noe som fører med seg ryktespredning og utestengelse. Alt dette er noe ungdom kan identifisere seg med, og gjør historien relevant for målgruppen.

Frykten for det ukjente er noe alle kan kjenne seg igjen i, og i løpet av filmen får vi flere hendelser som viser at ikke alt er like skummelt som man tror. Forholdet mellom jentene er også interessant, med mistroen som sprer seg mellom dem. Men gradvis lærer de at de ikke kan anklage andre ut av det blå, og at det å være åpen og vise tillit er det eneste rette. På denne måten fremstår jentene først som litt smålige, men så utvikler de seg til å bli gode forbilder. Elvira innser også at hun må tørre å si hva hun føler, med den risikoen og de muligheten det fører med seg.

Vi anbefaler filmen fra ungdom fra tolv år, og velger å gi filmen terningkast fire. Dette er på grunn av at ikke alle delene av filmen er like vellykket. Filmen er basert på en bok, og uten at vi har lest boken, så virker det som om filmen noen ganger tar noen snarveier for at ikke filmen skal bli for lang. Det brukes for eksempel lite tid på å gå karakterene og tematikken skikkelig i dybden.

Rom 213 er en skikkelig skrekkfilm, så her er det nok av skummel stemning og skrekkeffekter. Filmen gir et godt grøss, og når spøkelset er i nærheten er det bare å stålsette seg. Men filmen inneholder ikke vold, og filmskaperne har gjort en god jobb med å balansere de skumle scenene med muntre scener fra sommerleiren. Så selv om filmen er skummel kan den plasseres i kategorien «det gode gys», der det å se filmen i fellesskap kan gi en positiv opplevelse. Når det er sagt, så anbefaler vi ikke filmen for barn som ikke liker skumle filmer generelt. Og barn under aldersgrensen bør ikke få se den.

Gjennomgående mørk stemning og kortvarige skrekkeffekter gjør at denne filmen får 12- årsgrense.

Les mer om «Rom 213»: