Skyggenes dal

Norsk drama, 2017, passer for eldre ungdom og voksne

Skyggenes dal

Historien om seks år gamle Aslak er en rolig og stemningsfull film med trist stemning og alvorlig tematikk. Filmen har ni års aldersgrense, men den passer best for eldre ungdom og voksne.

Vi tror Skyggenes dal vil oppleves vag, lite konkret og muligens forvirrende for et ungt publikum, selv om filmen presenterer en mangesidig og interessant skildring av et ungt menneske i krise.

Seks år gamle Aslak er en stille gutt, og det ser ikke ut til at han har så mange venner, bortsett fra den litt eldre Lasse som bor på nabogården. I første del av filmen opplever Aslak en mengde inntrykk, blant annet at Lasse viser ham drepte sauer og forteller at det er et monster som står bak. Aslak har også en eldre bror, som vi aldri får se – men politiet kommer hjem til dem og leiter etter ham. Pappa nevnes ikke med et ord. Mamma har vansker med å håndtere den vanskelige situasjonen, og må overlate Aslak litt til seg selv.

Når tragedien så inntreffer ser vi ingen stor ytre reaksjon i Aslak, men det er tydelig at det foregår mye inni ham. Snart oppsøker han en skog oppe ved fjellet, som i løpet av filmen har fått betydning for ham. Turen gjennom skogen blir en søken etter svar og en konfrontasjon med egen frykt – sett fra perspektivet til et ungt sinn. For hva som er ekte og hva som er fantasi, det er ikke lett å si – spesielt når alle inntrykk av drepte sauer, sultne monstre og tapte brødre bearbeides samtidig.

Skyggenes dal

Regi: Jonas Matzow Gulbrandsen
Sjanger: Drama
Skuespillere: Adam Ekeli, Kathrine Fagerland, John Olav Nilsen m.fl.
Språk: Norsk
Nasjonalitet: Norge
Spilletid: 1t 31min.
Produksjonsår: 2017

Skyggenes dal er en neddempet film. Tempoet er meget rolig, og fokuset er utelukkende på den unge gutten. De andre karakterene – mor, Lasse, politifolkene – forblir vage skikkelser som er tilstede, men som vi ikke klarer å få en klar forståelse av. Broren ser vi aldri. Dette har nok en spesiell hensikt. Aslak er isolert fra omverden, ikke ytre sett – det er som regel folk rundt ham – men mentalt har han ingen å dele sine indre tanker med. Mor har mer enn nok med sin egen sorg, bestevennen er eldre og mest opptatt av døde sauer. Broren har Aslak aldri kjent. Det betyr at det er ingen som kan hjelpe ham med å bearbeide alle spørsmålene, forvirringen og frykten han opplever.

Dette fører Aslak ut i skogen, både fysisk og mentalt. Og det er her vi får dypere innblikk i det indre livet i Aslak. Men det er ikke lett å gripe fatt i. Alt foregår i et helt realistisk rammeverk, og selv om filmskaperne henter inspirasjon fra fabelens verden går man aldri over i eventyrsjangeren. Stemningen i skogen forandrer seg stadig, fra å være dekt av skodde, via høljende regn, til sol og varme. Alt er med på å tegne et dypere bilde av Aslak, krisen han går gjennom og svarene han søker. Det er altså svært mye symbolikk i filmen, og det er mye å reflektere over, både i forhold til barns håndtering av kriser, samt den bevisste bruken av filmatiske virkemidler og et gjennomført formspråk.

Med tanke på en ung målgruppe, så er det nok slik at de fleste under 15 år kan komme til å oppleve denne filmen som langdryg og kjedelig. Det er er fint lite ytre dramatikk. Hvis man skal ha nytte av filmen må man bevisst reflektere over hvordan filmen speiler Aslaks indre liv, og hva dette betyr. Dette krever modenhet, og det er nok ikke før man er i slutten av tenårene at de fleste er åpne for å ta til seg denne typen film.

Når det er sagt, så kan barn ned til ni år se filmen. Den har en gjennomgående trist stemning og noen dystre scener i skogen, men ingen scener er utpreget skumle. Likevel vil det nok være begrenset hvor mye utbytte filmen kan gi barn i denne alderen, og den kan nok skape forvirring hos noen.

Altså: Skyggenes dal tilbyr godt filmhåndtverk som anbefales for eldre ungdom og voksne.

Denne filmen har en gjennomgående trist stemning og enkelte utrygge og mørke scener. Den får derfor 9-årsgrense.