Sonic Forces

Nintendo Switch/PlayStation 4/Xbox One/Windows, anbefales fra syv år

Sonic Forces

Sonic er tilbake! Denne gangen er alle kreftene samlet for å kjempe mot Dr. Eggmans sterkeste oppfinnelse noensinne. Anbefales fra syv år.

Historien starter med Sonic som redder sin gode venn Tails, men de blir fort svermet av mange tidligere fiender fra andre spill. Sonic gjør seg klar til å kjempe mot dem alle, før en ny fiende – Infinite – viser seg. Han vinner kampen mot Sonic, og vi får vite at Sonic er død.

Deretter lager vi for første gang i et Sonic-spill en egen karakter som skal bli et medlem av Sonics gjeng. Vi blir møtt av alle vennene til Sonic og på slutten av møtet får vi informasjon om at Sonic ikke er død, men han har blitt tatt av Dr. Eggman.

Oppgaven blir deretter å redde Sonic fra et fengsel. Etter det fortsetter historien med at alle samlet må finne ut hvordan de kan vinne over Infinite. Han har spesialkrefter der han kan skape illusjoner, og det er noen mystiske krefter som man må finne ut av gjennom å spille historien.

Flere av de nye Sonic-spillene har fått mye kritikk, og spillutviklerne har her hørt litt på denne kritikken. Spillet er grafisk vakkert, musikken er spennende og det er et finpusset spill. Men dersom man venter seg et helt nyskapende Sonic kan man bli skuffet. Oppskriften er den vanlige, bare med ny historie og nye utfordringer. Banene er korte, så man kan lett spille gjennom en bane selv om man må gi seg om fem minutter. De aller fleste banene kan bli fullført på rundt to til tre minutter.

Sonic Forces

Sjanger: Eventyr
Språk: Engelsk
Utvikler: Sega
Utgiver: Sega

Tempoet er høyt, som det skal være i Sonic. Han er tross alt den raskeste i verden. Det kan faktisk skape litt problemer på Nintendo Switch. Noen ganger går det så fort at du krasjer uten å kunne gjøre noe med det, eller løper inn i fiender uten å se dem. Spillet skifter innad i banene om det vises i 2D eller 3D, basert på hvor du er i banen, denne overgangen er litt keitete. I 2D Sonic er i tillegg en for avgrenset del av skjermen vist og dette gjør at det kan oppleves urettferdig. Det på grunn av at man ofte ikke ser bakken eller fienden når man er på den største farten. Dette er noe bedre om en spiller på PlayStation 4.

Gjennom hele spillet vinner man massevis av utstyr og unike kostymer man kan skifte på avataren man lager i starten av spillet. Dette vinner man lett, så du får en full garderobe uten at du noensinne må betale noe innad i spillet for å få et unikt kostyme.

Spillet tillater kun én bruker, så om man spiller flere sammen så må man samarbeide med samme karakter eller ha en Switch-konto hver. Dette påvirker derimot kun hvilket dyr man velger. Banene kan spilles flere ganger, og kostymer på avataren kan endres og lagres mellom baner.

Sonic har også en nettfunksjon, der man blant annet kan låne andre avatarer fra spillere rundt i verden og konkurrere om best tid på en bane. I tillegg finnes det egne redningsoppdrag (SOS-missions). De kommer opp når man kommer videre i historien, og er bonusoppdrag som kommer på tidligere baner som en kan velge å spille før man går videre. Redningsoppdraget har fargekoder, basert på fargen sier det om man enten spiller eller redder andre sine avatarer for å kunne vinne mer klær til din egen avatar og tjene medaljer. Disse medaljene blir vist på nett. Det er derimot ingen kommunikasjon eller samarbeid med andre spillere. Spiller man på normal og ikke vanskelig, så lagres ikke tidene på nett.

Egenhet

Vi anbefaler spillet fra aldersgruppen syv år. Det kan kanskje være noe utfordrende med engelsken i klippene mellom baner, men språket i seg selv er enkelt og gjentagende. De minste vil få med seg hovedlinjene fra historien. Det er et stort utvalg av baner, der de aller fleste er underholdende. Noen er kanskje litt for lette, men da er det gøy å se hvor fort en klarer å fullføre dem. Banene der man slåss mot Infinite kan være kjempelette, om man ikke gjør feil. Infinite lager det vanskeligere for spilleren i noen sekunder hver gang man er borti illusjonsmagien hans. Dette gjør derimot bare banene der man slåss mot ham enda mer gøy.

Man slåss litt i spillet, men det er tydelig fantasi-/tegneserievold, og aldri noen som blir skadet.

Vi har tro på at det høye tempoet på Sonic, det å lage en egen karakter, musikken og de fleste banene gjør at spillet kommer til å bli likt av de fleste. Spillet passer flott for barn fra syv år. Men for ungdommer kan spillet bli i korteste laget  (3+ timer).

Spillet har engelske filmscener, der det brukes noe variert lett engelsk, dette kan gi barnet noe øvelse i forståelse. Banene i seg selv, og spesielt når man kjemper mot «bosser», krever at man tenker logisk og klarer å se et mønster. Dette gjør at det kanskje tar et par forsøk på noen av de mange banene. Det er også mange hemmelige snarveier som krever at man må finne dem og se hvordan de fungerer. Dette kan muligens motivere til det å konsentrere seg, da tempoet er såpass kjapt.

Vanskelighetsgrad:

3-6 år: Under aldersanbefaling.

7-12 år: Hjertelig anbefalt for denne alderen. Spillet kan by på noen utfordringer i vanskelighetsgrad, men ikke umulige.

13-15 år: Spillet vil være underholdene for denne aldersgruppen også, men ikke by på noen store utfordringer. Noen baner må kanskje gjøres to ganger, men alle skal kunne klare det.

16+: Spillet vil gi lett underholdning, men er nok ikke et spill som man spiller mange ganger. En eller to gjennomganger av spillet så vil nok andre spill oppta interessen mer, utenom hvis man allerede er en stor Sonic fan.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser