Swift Playgrounds

App med anbefalt aldersgrense 4+ år fra App Store. iOS (Apple). Barnevakten anbefaler denne appen fra ti år.

Anmeldelse: Apple gjør koding til en lek med denne opplærings-appen. La barna lære dataspråk (inneholder engelske instruksjoner) og forstå mer om hvordan spill og apper er bygget opp.

Vi er omgitt med mer teknologi enn noen gang. Fra apper og spill på mobiltelefonen, til buss- og bankkort, så inneholder det meste rundt oss en eller annen type teknologi. Disse er programmert til å fungere på bestemte måter. «Trykk på den knappen, så skjer det» – alt er nøye gjennomtenkt.

Også nettsider er utviklet med programmering – en oppskrift som eksperter lager som bestemmer alt fra plassering av bilder, til tekst, fonter og knapper med funksjoner på sidene man besøker. Programmering er dataspråket som app- og spillutviklere bruker for å lage produktene sine.

Vedrørende Swift, som er programmeringsspråket til Apple-produkter, skriver Apple om koding:

«Teknologi har et språk. Det kalles kode. Og vi mener at koding er en grunnleggende ferdighet. Når du lærer å kode, lærer du å løse problemer og samarbeide med andre på kreative måter. Du kan utvikle apper og sette ideene dine ut i livet. Vi mener at alle bør få muligheten til å skape noe som kan forandre verden. Derfor har vi utviklet et program som gjør at alle kan forstå og skrive kode – og undervise i det.»

Det er derfor Apple har utviklet appen Swift Playgrounds for å gi en grunnleggende innføring i koding på iPad, slik at man potensielt senere kan lære å utvikle egne Apple-apper på en Mac.

Swift Playgrounds

Format: iOS (Apple)
Kategori: Utdanning/programmering
Utvikler: Apple

Men det er ikke bare for å utvikle apper at barn bør lære koding. Det handler også om å forstå hvordan samfunnet rundt oss fungerer. Og det handler om å utvikle en kritisk sans. «Hva skjer når jeg legger bankkortet i terminalen. Hvordan kan svindlere gjøre om slik at de stjeler kortinformasjonen min?» Gjennom å endre på kodingen så klart.

Koding skal også være en del av barnas utdanningsløp. Og vil nok med det bli mer synlig i nye læreplaner som snart innføres i skolen.

Så, ambisjonsnivået til Apple er ganske så høyt med appen Swift Playgrounds. Hvordan klarer de å få til dette i praksis?

Appen er gratis å laste ned, og har med sin utforming og lekne romvesen-figurer et barnevennlig uttrykk. Alt av instruksjoner er dessverre på engelsk, så det setter krav om at man må kunne forstå teksten for å få utbytte av opplæringen.

I appen har man et bibliotek med ulike kurs. Det finnes grunnleggende kurs (learn to code 1), så har man et kurs for mer viderekomne. og så har man kurs innen et hav av andre områder. Det kan være alt fra å lære grafikk og koordinater, til å designe sitt eget program for å redigere bilder.

Kursene har stigende oppbygning. Det vil si at man er avhengig av kompetansen man får fra det ene kurset for å gå videre til det neste.

Appen inneholder også utfordringer som krever problemløsing. For eksempel et Battleship-kurs der du skal lage en algoritme som gjør at du senker flest mulig skip på færrest antall forsøk. Eller hva med å lage din egen variant av stein, saks, papir? Eller så kan du eksperimentere med AR-teknologi.

Det finnes mange kurs å velge fra, og alle med et visuelt innbydende uttrykk. Dette er ikke en tung kodebok. Og strukturen i appen er også god, og det er enkelt å se hvor man bør begynne i løypa, og hva slags vanskelighetsgrad de ulike kursene har.

Potensielt kan barn og unge tilbringe mye tid i appen og lære mye om koding, også de som er helt ferske til fenomenet. I det helt første kurset skal man føre et romvesen til målet sitt ved å skrive inn kommandoer. Så skal den ende opp med å plukke opp juveler og feire seieren sin. Dette minner om et spill altså.

Det er også god oppbygning på hvert av kursene. Så det er en stegvis progresjon her, og man kan gå tilbake igjen dersom man gjør feil. Med det barnevennlige uttrykket føles dette mer som spill og lek enn jobb!

Egnethet

Swift Playgrounds har fått aldersanbefaling fra fire år i App Store (iOS), altså den laveste aldersanbefalingen.

Vi velger å anbefale appen fra ti år. Dette på grunn av at instruksjonene er på engelsk, så barna må på egenhånd kunne forstå innholdet, eller eventuelt, få god hjelp av en voksen.

Det er ellers mye for barn å lære her. De kan begynne å forstå grunnleggende koding. Appen introduserer også gloser og teknologi-uttrykk. Barn kan også øve på å følge instruksjoner, tenke kritisk, problemløsing og de må aktivt ta avgjørelser.

De grunnleggende kursene er inspirert av spill. Så barn som har tilbrakt tid i spill, vil kjenne igjen gangen i appen nokså intuitivt. Appen er gratis å laste ned og enkel å komme igang med. Menyene er strukturerte og kurs er fordelt på nivå og har gode instrukser.

Appen har ingen reklame eller muligheter for kjøp i app. Men det er muligheter for å legge til kurs fra tredjeparter. Det kan være kurs utviklet av alt fra LEGO til Sphero. Dette er produkteiere som også selger egne leketøy som er kompatible med appen.

Testet på iOS

Video av appen:

Hvordan vurderer Barnevakten apper?

Les våre kriterer for appanmeldelser

 

Bli medlem av Barnevakten