The Hunger Games

Amerikansk actioneventyr, 2012, anbefales fra 13 år

”The Hunger Games” er en stemningsfull og velkonstruert film, men temaet med ungdom som dreper hverandre oppleves som litt smakløst. Vær oppmerksom på at filmen har til dels svært urovekkende scener, og vi fraråder på det sterkeste at barn under 13 år får lov til å se filmen.

I Distrikt 12 i de ytre strøkene av Panem-nasjonen bor Katniss Everdeen sammen med sin lillesøster Prim og moren. Den ressurssterke jenten er en kløpper med pil og bue, og har tatt seg av familien helt siden faren døde i en ulykke og moren ble oppslukt av sorg. Men det er ikke et enkelt liv. Myndighetene har styrt med jernhånd etter at distriktene gjorde opprør, det finnes lite mat, og som et ledd i hersketeknikken blir de såkalte ”dødslekene”, eller ”Hunger Games”, arrangert hvert år.

Dødslekene går ut på at hvert distrikt må sende én jente og én gutt mellom tolv og 18 år for å delta i en kamp på liv og død som sendes direkte på tv som underholdning over hele nasjonen. Alle utsendingene må kjempe mot hverandre, og lekene er ikke slutt før bare én overlevende står tilbake som vinner.

Utsendingene velges gjennom et lotteri, og da Prim sitt navn trekkes ut melder Katniss seg frivillig for å redde søsterens liv. Sammen med Peeta, den utvalgte gutten fra samme distrikt, fraktes hun til hovedstaden, der hun får opplæring av den forfyllede og tidligere vinneren Haymitch. Katniss gjør et sterkt inntrykk på alle, men selv om hun blir populær er treningen ingenting mot det som venter henne i de våte og mørke skogene da leken blir alvor.

I løpet av lekene konfronteres Katniss med dilemmaer der medmenneskelighet og kjærlighet settes opp mot viljen til å overleve, samtidig som hun må kjempe mot nådeløse konkurrenter og manipulering fra myndighetene.

Vår omtale av ”The Hunger Games” må nesten bli todelt. På den ene siden skal filmskaperne berømmes for å ha laget en stemningsfull, smart og godt oppbygget film. Historien og det fiktive universet presenteres med et avbalansert tempo – der den daglige kampen for å skaffe mat gradvis flyttes over til en arena med innbitt krig der bare den smarteste og sterkeste vil overleve. Dette er solid formidlet, og spesielt lydsporet imponerer. Musikken er dempet eller fraværende, noe som skaper en mer intens stemning enn om man hadde latt et symfoniorkester dundre løs.

Av den grunn er det synd at ”The Hunger Games” handler om en gruppe ungdommer som dreper hverandre – helt uten mål og mening. Historien formidler knallhard kritikk mot vold som underholdning, men det fiktive universet er for ulikt den virkelige verden til at budskapet blir mer enn et satirisk stikk til reality-tv. I tillegg knytter Katniss bånd til noen av de andre deltakerne, men dette blir for kortfattet til at ekte dybde skapes. Filmen mangler dermed noe tyngde og relevans, og ender opp som en litt smakløs historie om barn som dreper barn.

Likevel er det fullt forståelig at boken filmen er basert på er blitt en enorm suksess. Man blir fort engasjert i historien og det er lett å heie på Katniss, som spilles av svært talentfulle Jennifer Lawrence.

The Hunger Games

Regi: Gary Ross
Sjanger: Action,Drama, Thriller
Skuespillere: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Stanley Tucci, Donald Sutherland, Elizabeth Banks, Lenny Kravitz, Willow Shields, Paula Malcomson, Toby Jones, Wes Bentley m.fl.
Språk: Engelsk m/norsk tekst
Spilletid: 2t 22min

I forrige uke gikk kinosjef i Fredrikstad, Jørgen Søderberg Jansen, sterkt ut med kritikk av Medietilsynet, som har gitt ”The Hunger Games” elleve års aldersgrense. Etter å ha sett filmen forstår vi ham godt. Her får vi se scener som overhodet ikke egner seg for elleve- og tolvåringer, blant annet blodige knivdrap og lik av barn som ligger med åpne øyne.

Samtidig forstår vi hvorfor Medietilsynet har valgt elleveårsgrensen. Ingen av drapene er eksplisitt skildret, og det er i hovedsak scenen der lekene starter at de urovekkende drapsskildringene finner sted. Klippingen er bevisst gjort slik at vi aldri ser våpen trenge inn i kropper – bare kniver som løftes sammen med dryppende blod etter et drap. I tillegg er musikken meget godt lagt til rette for å dempe inntrykket av dramatikk. Misforstå oss ikke, dette er sterke saker, men det er ikke verre enn at modne trettenåringer fint kan takle det. En femtenårsgrense er av den grunn litt strengt. Medietilsynet har satt egnethet til ”Ungdom fra 13”, og vi vil igjen minne på hvor viktig det er ikke bare å se på aldersgrensen – Medietilsynet inkluderer alltid informasjon om hvilken alderskategori en film er egnet for, og det vel så viktig å se på dette som på aldersgrensen før man sender barna på kino.

Du kan lese mer om dette i artikkelen Hva er skadelig å se på film?

Barnevakten vurderer ”The Hunger Games” som passende for ungdom fra 13 år. Vi anbefaler på det sterkeste at ingen barn under denne alderen får lov til å se filmen.

Dersom ”The Hunger Games” hadde hatt et litt mer meningsfylt tema, kunne dette ha blitt en strålende film.

Filmen inneholder flere voldshandlinger og scener med døde personer. Da disse er lite nærgående skildret og foregår i et til dels urealistisk univers, får filmen 11-årsgrense. Filmen frarådes barn under 11 år.