Tigre & Tatoveringer

Dansk barnefilm, 2010, anbefales opp til ni år

Vesle Mai drømmer om å få en ordentlig familie i denne tegnefilmen for de aller yngste, men etter å ha opplevd et spennende og litt rart eventyr forstår Mai at hun egentlig har alt hun trenger.

Den store drømmen til Mai er å få en mamma, en pappa, en storebror og kanskje en hund. Mai har nemlig ingen vanlig familie. Hun bor sammen med onkel Sonny, som er tatovør og langt fra en typisk pappa.

Mai tilbringer dagene i tatoveringssalongen til Sonny, og en dag sovner en av kundene – en stor og sterk motorsyklist. Mai vil gjerne hjelpe Sonny, og gjør ferdig tatoveringen. Men det blir ikke helt som hun hadde tenkt, så hun prøver å pynte med en buss, en regnbue og mye mer. Når Sonny oppdager alle barnetegningene på den barske motorsykkelmannen blir han veldig redd, og flykter ut av byen sammen med Mai. De setter kursen mot sjøen, men etter at Mai ikke er helt heldig med kartlesingen, havner de langt inne i skogen.

Her møter Mai en liten alv og en lyktemann, og seinere treffer Mai og Sonny en sirkusfamilie som har en vaskeekte tiger. Det hele blir en begivenhetsrik dag, og etter hvert forstår Mai at en vanlig familie ikke er det hun trenger aller mest.

Tigre & Tatoveringer

Regi: Karla Von Bengtson
Sjanger: Animasjon / Barnefilm
Nasjonalitet: Danmark
Spilletid: 43min
Produksjonsår: 2010

”Tigre & Tatoveringer” er en underholdende og lærerik film for de aller yngste. 43 minutter er akkurat passe lengde, og det rikholdige budskapet egner seg utmerket for tre til åtteåringer. I løpet av filmen lærer Mai at det ikke finnes noen perfekt familie – man kan til og med ha en tiger som reservepappa uten at det er noe rart. Vi forstår også at Mai er redd for å være uønsket og ende opp aleine. Dette er nok en frykt mange barn føler på, og det kan virke veldig betryggende når filmen viser at angsten er helt grunnløs og bare skyldtes en misforståelse.

Videre oppmuntres barn til å si sin mening og gi de voksne beskjed om å høre skikkelig etter og ha tro på at barn kan klare ting selv. Men i alt det gode innholdet finnes det et par uheldige elementer. Når Mai møter alven Atle i skogen snakker de veldig stygt til hverandre; de kaller hverandre dust, dumming og skjefter veldig. Vi forstår at Atle er slik fordi moren hans er veldig streng og snakker på samme måten, og Mai sier tydelig fra til moren at man skal være hyggelig og snakke ordentlig. Men det blir litt feil at Mai selv snakket så slemt i starten. På den annen side kan man bruke dette som et fint utgangspunkt for en samtale med barn om hvordan man snakker med hverandre.

Animasjonen passer veldig bra for målgruppen. Filmen har en særegen og spennende stil, og selv om karakterene og tegningene kan virke litt røffe i starten medvirker stemmer og musikk til at alt snart bare er morsomt og harmløst.

Filmen starter med et litt skummelt brøl fra en tiger, men utover dette – og den litt barske Sonny før man blir kjent med ham – er ”Tigre & Tatoveringer” en utmerket film for barn fra tre til åtte år. Det brukes fraser som ”steike dundre meg” og ”svarte” ved et par anledninger, og disse kunne kanskje vært utelatt. Men som helhet er dette en god og lærerik film. For barn fra ni-tiårsalderen blir nok det hele litt for barnslig.

Ikke la de uheldige elementene skygge over at dette er en flott film som egner seg meget godt for de yngste.

Filmen inneholder ingen skadelige scener. Den blir derfor tillatt for alle.