Toca Kitchen 2

iOS, anbefales fra tre år

Lag et hav av fantasifulle retter på kjøkkenet og server det til gjestene dine. Mye moro og helt fritt for søl.

I «Toca Kitchen 2» skal barna fortsette med kokkeleringen fra forgjengeren. Her er det nye redskaper, matkombinasjoner og helt nye gjester på besøk. Poenget er ikke å lage menyer fra virkeligheten, men målet er heller å tilberede noe som gjestene liker. Bare vær kreativ, enten du vil lage en fiskesmoothie eller servere reker med bananer, valget er ditt!

Spillet starter opp etter at du har valgt en av tre karakterer; en mann, en jente eller et muntert monster. Hver karakter har sine ulike preferanser når det gjelder smaksans, så det er opp til deg å oppdage riktig kombinasjon av surt, søtt, salt eller ekkelt? Du kan velge fra et arsenal av grønnsaker, frukter, kjøtt, fisk og sideretter. Dette kan så tilberedes i stekepanne, frityrstek, blender eller gryte. Redskapene ser stilige ut med alle detaljer på plass.

Grafikken er blandet. Noe kunne vært bedre og mer fullført, og tenker da særlig på bakgrunner og omgivelser. Men utviklerne har fått med andre viktige momenter, som at maten brunes i panna og råvarer endrer seg etter tilberedelse. En ting vi savner er at det blir tydeligere animert når man heller salt og sauser over maten. Ellers er karakterene fine, selv om det gjerne kunne vært noen flere gjester å velge fra.

Toca Kitchen 2

Format: iOS
Kategori: Spill/utdanning
Utvikler: Toca Boca

Kroppsspråk

Det er minimalt med språk og tekst i denne appen, noe som betyr at det er lite skriftlig eller muntlig innlæring. Men det man derimot utvikler er evnen til å lese ansiktsuttrykk. Det er like spennende hver gang man har samlet i hop en treretters og man gjør seg klar til å se gjesten reagere. Noen ganger blir maten spytta ut, andre ganger ser man et smil som viser at gjesten koser seg. Dette er en fin måte å bli kjent med ulike uttrykksmåter, samtidig som barna får bli litt i forventningsbiten – hva kommer til å skje nå?

Ellers er det ikke noe overordnet mål i denne appen. Det handler om å være kreativ og lekende, men utover dette tilbyr Toca Kitchen ikke noen kurve av økende vanskelighetsgrad. Man kunne jo tenkt seg en slags historiemodus ved siden av den frie spillingen, og gjerne et belønningssystem hvor man låste opp flere råvarer. Men slik er det ikke lagt til rette for her.

På den måten kan det derfor hende at noen etter hvert vil kjede seg som resultat av manglende utfordring. Dette gjelder muligens særlig de eldre spillerne. Men for yngre er dette en fin app. Det er jo ingen ende på spillet, og man kan kombinere så mange typer retter som man bare vil. Her er det bare tålmodighet og motivasjon som setter grenser.

Det er ingen mulighet til å kjøpe mer innhold i appen. På den måten blir programmet trygt for barna når det gjelder kostnadsbruk og man slipper kjøpemaset. Det finnes også en liten manual til foreldre der det står noen spørsmål og samtaleemner man kan føre med barna når de bruker appen. Om ingenting annet, så er det fint med oppfordringen om at barn og foreldre kan bruke programmet sammen.

Brukerne må som sagt kunne mestre grunnleggende berøringer på nettbrett. Ellers så er det lite annet å være var på. Toca Boca er godt kjent for å lage gode barneapper.

Testet på iPad

Hvordan vurderer Barnevakten apper?