Tomboy

Fransk drama, 2011, tillatt for alle

Tomboy

En sjarmerende og gripende fortelling om ti år gamle Laure, som gir seg ut for å være gutt. Dette er et særdeles velspilt drama som tar for seg oppvekst, kjønnsroller og mellommenneskelige forhold på en meget god måte.

Laure er en skikkelig guttejente. Hun bruker shorts og t-skjorte, har kort hår og blå vegger på rommet sitt. For alle som ikke kjenner Laure er det lett å tro at hun er en gutt. I det filmen starter er det midt i sommerferien, og Laure har nettopp flyttet inn i en leilighet på et helt nytt sted sammen med far, mor, som er gravid, og den seks år gamle lillesøsteren Jeanne.

Snart møter Laure jevngamle Lisa. Laure forteller at hun heter Mikael, og når Lisa introduserer henne for de andre barna i nabolaget tar alle det for gitt at Mikael er en gutt. Dette gir Laure mulighet til å teste ut identiteten sin – hun spiller fotball, spytter som en kar og måler krefter med guttene. Ved hjelp av litt oppfinnsomhet skjuler hun sannheten, men etter hvert blir ting komplisert. Samtidig svinner sommeren hen, og når skolestarten nærmer seg blir det vanskelig for Laure å fortsette det som begynte som en uskyldig lek.

Tomboy

Regi: Céline Sciamma
Sjanger: Drama
Skuespillere: Zoé Héran, Malonn Levana, Jeanne Disson, Sophie Cattani, Mathieu Demy, Yohan Vero, Noah Vero, Cheyenne Laine, Ryan Boubekri m.fl.
Språk: Fransk m/norsk tekst
Nasjonalitet: Frankrike
Spilletid: 1t 18min
Produksjonsår: 2011

”Tomboy” er anerkjent av filmkritikere verden over og har vunnet flere priser. Uten store fakter og med stor sans for humor forteller filmen en ektefølt historie om en ung jente som føler seg mer som en gutt enn som en jente. På lavmælt vis får vi innblikk i tilværelsen til et barn som tester ut identiteten sin, uten å presentere noen forhistorie eller ta stilling til det hun gjør. Det blir opp til seeren å reflektere over de mange temaene som bringes til overflaten.

De mellommenneskelige relasjonene Laure har utgjør grunnlaget for historien – forholdet til Lisa, søsteren, foreldrene og guttene i nabolaget defineres av og endrer seg i forhold til hvem som vet hva om henne. Og når det som begynte som et uskyldig eksperiment etter hvert blir en belastende hemmelighet, må Laure ta følgene av at hun har vært uærlig.

Skuespillerprestasjonene i denne filmen er imponerende. Regissør Céline Sciamma har gjort en fantastisk jobb med de unge skuespillerne. Karakterene fremstår som ekte, livsglade, sjarmerende og noen ganger triste – alltid portrettert med stor troverdighet og menneskelighet. Det er en fryd å se de unge skuespillerne stråle i rollene sine.

”Tomboy” er tillatt for alle, og inneholder ingen skadelige scener for barn (det finnes ett tilfelle av naturlig nakenhet). Filmen egner seg likevel best for ungdom fra 13 år, da det kreves modenhet for å forstå tematikken.

Denne filmen anbefales på det varmeste for ungdomsskoleklasser. Historien danner et særdeles godt grunnlag for arbeid og diskusjoner rundt kjønnsroller, oppvekst, identitet, forhold mellom barn, samspill mellom barn og foreldre og konsekvenser av uærlighet. Dersom ungdom får anledning til å se og reflektere over filmen kan resultatet bli større innsikt i den menneskelige natur, mellommenneskelige forhold og verdien av toleranse.

Kombinasjonen av neddempet, klok filmkunst, strålende skuespillerprestasjoner og en tankevekkende og gripende tematikk gjør ”Tomboy” til en god og lærerik film for tenåringer og voksne.

Denne filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste.