Vitello trenger en far

Dansk animasjonsfilm, 2018, tillatt for alle

Vitello trenger en far

Den litt rampete syvåringen Vitello finner på mye moro med vennene sine, men han savner å ha en far i hverdagen. Dette er en litt røff og ærlig barnefilm om en gutt som trenger en farsfigur.

«Vitello trenger en far» er ikke som en gjennomsnittlig barnefilm, og det gjør at verken historien eller budskapet glemmes så lett.

Vitello bor sammen med mamma et sted i Danmark, og han har gode venner som han finner på mye moro sammen med. Det mangler ikke på sprø påfunn, og Vitello havner ofte i trøbbel, for han kan være litt frekk og ubetenksom. Vitello har det ganske fint, men det er noe som gjør ham litt trist. Han vet nemlig ikke hvem pappaen hans er. Mens vennene har fedre som finner på gøye ting med dem, så har Vitello bare noen bilder som mamma har revet hodet av.

Men når den ekte pappaen aldri kommer på besøk, hvem kan da ta den rollen? Mamma flørter litt med mannen i nabohuset, men ham liker Vitello i hvert fall ikke. Misnøyen får Vitello til å utagere litt, og han prøver til og med å finne en mann som kan gi seg ut for å være pappaen hans.

Vitello trenger en far

Regi: Dorte Bengtson
Sjanger: Animasjon, Barnefilm
Nasjonalitet: Danmark
Spilletid: 1t 11min.
Produksjonsår: 2018

«Vitello trenger en far» er en litt særegen dansk tegnefilm. Stilen kan minne om tegneseriestriper man finner i aviser, med tilsynelatende enkle og lett karikerte figurer. Dette passer utmerket sammen med de utypiske karakterene. Vitello er egentlig ganske rampete, mamma er mer opptatt av mobilen og sladrebladene sine enn Vitello sine behov, og faren har tydeligvis aldri tenkt å ta ansvar for sønnen sin. Dette er en barnefilm, men det tegnes ikke noe glansbilde av livet til Vitello. Likevel er det langt fra dystert – vi får se mye glede og fellesskap, noen morsomme fantestreker og litt frustrasjon og tristhet. Dette gir filmen en følelse av realisme og ærlighet, og det er dens aller sterkeste side.

Barn som ser filmen får et fint innblikk i det savnet Vitello opplever etter en farsfigur. Og historien passer barn i alle livssituasjoner – den har potensiale til å skape forståelse for andre barns situasjon, samtidig som barn som er i en lignende situasjon som Vitello kan få bekreftet og reflektert over følelsene sine. Og det ender selvsagt med glede, men også her med en dose realisme i bunn.

Det er også litt kritikk til foreldre som er mer opptatt av for eksempel mobilen enn barna. Med voksne øyne er det tydelig at situasjonen til Vitello, samt utageringen hans, forsterkes av at det ikke er noen som ser og møter behovene hans. Det er først når han møter nabojenten Vilja at ting gradvis begynner å snu seg til det bedre.

Filmen er tillatt for alle, og den passer fint for barn både i skole- og barnehagealder. Det er noen scener med frykt og fare, som da biler suser forbi når de krysser en vei, eller at Vitello ikke får sove fordi han har lekt en zombie-lek. Men det som er mest uvanlig i denne typen barnefilm, er en rekke scener der Vitello og vennene hans gjør rampestreker. De planlegger for eksempel en kattenapping for å utpresse eierne for penger, og senere tigger de penger for å kjøpe snop ved å lyge om at foreldrene deres er syke. Slikt er ikke hverdagskost i filmer for de yngste, og er noe man gjerne kan ha en samtale med barna om etter å ha sett filmen.

Denne filmen inneholder enkelte kortvarige scener med nifse elementer. Da disse er innenfor en trygg ramme, blir filmen tillatt for alle.

Les mer om «Vitello trenger en far»: