Fat 2 Fit!

App med anbefalt aldersgrense 3 år fra PEGI og 12+ år fra App Store. 16 år i vilkår. Android (Google)/iOS (Apple).

ANMELDELSE: I dette løpespillet gjelder det å unngå søppelmat og heller samle grønnsaker for å gå ned i vekt. Spillet inneholder hyppige innslag av reklame og kjøpemuligheter.

I skrivende stund er mobilspillet Fat 2 Fit! på førsteplass i Google Play og på tredjeplass i Apples App Store blant apper som er lastet ned. Riktignok gjelder dette innenfor kategorien gratis spill.

Konseptet er enkelt: Man skal navigere en kvinne (eller en annen spillfigur) langs en hinderløype. Målet er å gå ned i vekt. Dette gjør man ved å være i bevegelse og ved å samle grønnsaker.

Treffer man søppelmat, øker spillfigurens vekt. Skjer dette mange ganger, klarer man ikke å fullføre hinderløypen.

Fat 2 Fit!

Format: iOS/Android
Kategori: Spill
Utvikler: VOODOO

Mellom spillsekvensene dukker det jevnlig opp reklamevideoer for andre apper og spill. Det finnes en egen knapp for å betale for å bli kvitt reklamen, men denne fungerer bare delvis.

Og det er store mengder reklame i appen. Dette dukker opp i form av reklamebannere i hovedvinduet, i tillegg til videoer hver gang en økt i spillet er ferdig. Noen ganger er det også reklame midt i en hinderløype.

I tillegg kan man skaffe seg virtuelle mynter for å låse opp innhold. Man belønnes med flere mynter og andre fordeler ved å se på flere reklamevideoer.

Utover det er spillet relativt enkelt. Man berører og holder på skjermen for å få spillfiguren til å bevege seg.

Underveis er det flere sjekkpunkt, hopp, klatrestenger, hindere, balansestenger og annet som man må navigere seg gjennom.

Man løper bare en viss rekkevidde og belønnes så med et gitt antall mynter. Den virtuelle pengesekken kan brukes til å bytte ut hovedpersonen med en annen, for eksempel en mann. Eller så kan man bytte ut agurker og hamburgere med smultringer og vannmeloner. Eventuelt annen type mat som skal dukke opp i spillet.

Jo mer man spiller, jo flere mynter får man og kan skaffe seg mer av denne type digitalt innhold.

Fat 2 Fit! har et enkelt konsept: Få en overvektig person ned i vekt ved å holde ut i en hinderløype. Jo mer grønnsaker som spises, jo tynnere blir personen. Jo mer søppelmat som fortæres, jo mindre sjanse er det for å nå gjennom løypa.

Det blir vanskeligere å komme over hindringer og etter hvert umulig dersom hovedpersonen blir for tykk.

Jo mer man spiller, jo vanskeligere blir også løypene. Det pøses på med nye hindere og lengre økter.

At spillet er blitt så populært kan nok forklares til dels med at appen er gratis å laste ned. Det koster ikke noe å komme i gang og dermed er terskelen lav for å prøve ut spillet.

I tillegg så er sjangeren kjent og enkel for de som har spilt lignende spill som Subway Surfers eller Temple Run. Her er det bare å holde nede en finger hvor spillfiguren løper selv og underveis kan man samle kjekke gjenstander.

Det er liten tvil om at appen formidler et superenkelt syn på menneskekropp, trening og kosthold. Og  appens formål er nok først og fremst å skape underholdning.

Appen promoterer ikke forskjellige kroppsfasonger, helse og mangfold. I stedet er det et overfladisk og forenklet budskap om mat og vekt.

I tillegg er appen en massiv reklamemaskin. Selv om man betaler for å bli kvitt reklame, så er det fortsatt mulig å se på valgfrie reklamevideoer i appen. Ved å betale fjerner man bare de obligatoriske reklamesnuttene som man må se mellom hver spilløkt. De valgfrie reklamevideoene som utløser belønninger, er fortsatt der.

Egnethet

Fat 2 Fit! har fått aldersanbefaling fra tolv år i App Store (iOS) og tre år i Google Play (Android).

Apple begrunner tolvårsgrense med innhold slik: Sjelden/mild- tegneserievold, tematikk rettet mot voksne, seksuelt innhold og nakenhet.

For å komme i gang med appen må man huke av på at man er over 16 år. Dette er en innstilling som er lagt inn fra spillutviklerens side. Bakgrunnen for dette er at utviklerne hevder å ikke ville samle inn personopplysninger fra brukere under 16 år.

Blant annet har appen en mulighet for å tilby målrettet reklame.

Appen inneholder reklame, men man kan betale for å bli kvitt noe av denne. Denne innbetalingen fjerner ikke all reklame, kun de obligatoriske videoene som dukker opp mellom spilløktene.

Man kan fortsatt trykke seg inn på valgfrie reklamevideoer for å få flere belønninger i spillet. Og noen belønninger som ekstra mynter og andre premier får man ikke med mindre man ser reklamevideoen først.

Spillutviklerne jukser altså litt når de sier at man kan betale for ingen reklame («no ads»).

Testet på iOS

Reklamefilm:

Lenke til appen her: iOS/android.

Hvordan vurderer Barnevakten apper?

Les våre kriterer for appanmeldelser

 

Bli medlem av Barnevakten