Glade Maur

iOS/Android, anbefales fra tre år

Glade Maur

I Glade Maur får barnet oppgaver hvor det kan utvikle språk, oppleve mestring og få økt forståelse for ulike følelser og tanker.

Appen er utviklet av psykologspesialist Solveig Raknes, og er basert på de digitale bildene til opplegget «Grønne tanker – glade barn i Salaby», samt selvhjelpsmaterialet «Psykologisk førstehjelp». Spillet kan være et godt utgangspunkt for samtale mellom barn og voksne, og kan hjelpe barn både til å få en forståelse for følelser og tanker, samt oppleve mestring og utvikle språk.

Når du kommer inn i appen spilles det musikk og naturlyder, noe om gir en følelse av å være tilstede i barnehagen. Barnet trykker på skjermen og må velge hvilket språk man vil ha. Her er det flagg som gjør det enkelt for barnet å kjenne igjen sitt eget flagg. Det kan velge mellom blant annet norsk, samisk og engelsk.

Inne i selve spillet er vi i Maurtua barnehage. Her er det mange barn som leker ute, med forskjellige følelser. Noen slapper av, andre krangler, det er barn som ler og barn som gråter. Barnet får i oppgave å gjenkjenne følelsene til de andre barna. Ved å trykke på de enkelte figurene får man opp to valg, og samtidig kommer det en stemme som beskriver bildet du skal trykke på. Når barnet har gjenkjent alle følelsene får det en positiv tilbakemelding på gjennomført oppgave.

I trehytta er alle barna og dyrene triste. Oppgaven er å gi alle sammen en klem, dette gjøres ved å trykke på dem. Da endrer figurene seg fra triste til glade.

Trykker barnet på dodøra får det høre en historie om gutten på utsiden som må på do, og ikke tør å gå alene. Den voksne ved siden av har ikke tid til å være med og gutten må gå inn alene. Inne på doen er det veldig skummelt. Han ser mange skremmende ting som blir støttet opp med skummel musikk. Barnet får i oppgave å bruke lommelykten for å se hva alt det skumle er. Alt viser seg å være helt normale hverdagslige ting. Og til slutt blir lyset slått på og det er ikke så skummelt allikevel. Inne på dette rommet kan man velge hvor skummelt man ønsker at det skal være. Skummelt, skumlere eller skumlest. Velger man det skumleste er det mange ting som ser ut som skremmende ting før man lyser på det med lommelykt.

Inne i barnehagen er det helt krise, og alle barna har satt seg fast i ballbingen. Nå får barnet i oppgave å føre stigen mot hvert enkelt barn slik at det kan klatre opp og sette seg i sofaen. Dette kan først være litt utfordrende fordi du må bevege motsatt vei av det som er logisk. Men med noen forsøk skal det være enkelt å forstå.

I garasjen er det en gjeng som skal bygge olabil. Barnet får i oppgave å bygge bilen med instrukser som må følges for å gjennomføre oppgaven. Dette er nok det teknisk vanskeligste rommet, og barnet kan ha behov for hjelp av en voksen for å gjennomføre oppgaven for første gang.

Glade Maur

Format: iOS/Android
Kategori: Spill
Utvikler: Solfrid Raknes

Egnethet

Dette er en app som er beregnet på barn mellom to og ti år. Vi tror allikevel at dette er en app som passer best for barn mellom tre og syv år.

Dette er en app som kan være med å utvikle barnas språk og gjenkjenning av følelser.
I utgangspunktet vil nok barnet lære seg å bruke appen raskt. Men det vil være hensiktsmessig med en veiledende voksen for å få best mulig utbytte av appen. I tillegg kan det for de minste barna være litt skummelt inne på doen, noe det kan være greit å være bevisst på. Og teamet kan være et godt utgangspunkt for samtale mellom barn og voksne. Det medfølger også informasjon til de voksne inne i appen.

Appen er helt fri for reklame.

Hvordan vurderer Barnevakten apper?

Les våre kriterer for appanmeldelser