Filtrer

Kategorier
  • Kids and media
  • Startartikler
  • Basisartikler
  • Skole
  • Barnehage
  • Undersøkelser
  • Hjelpemidler
  • Myndigheter
  • Skjermtid
  • Gode rammer
  • Helse og søvn
  • Foreldrekontroll
  • Kreativitet og læring
  • Problematisk skjermbruk
  • Personvern
  • Sosial på nett
  • Aldersgrenser
  • Alle
  • Deling
  • Digital dømmekraft
  • Kildekritikk
  • Nettmobbing
  • Nettovergrep
  • Selvbilde
  • Sikkerhetsinnstillinger
  • Spilling
  • Aldersmerking
  • Læring
  • Pengebruk
  • Problemspilling
  • Spillopplevelser
  • Sunne rammer
  • Tv/film
  • Aldersgrenser
  • Film- og tv-tips
  • Foreldrekontroll
  • Gode seeropplevelser
  • Nyheter
  • Reklame
  • Skaperglede
  • Ukategorisert
Velg alder
  • 0-6 år
  • 6-12 år
  • 12-16 år

Ny dataspillstrategi

Et av regjeringens mål for den nye dataspillstrategien er å legge til rette for en inkluderende, trygg og tilgjengelig dataspillkultur.

Publisert

Økning i nettovergrep – ber politikere ta grep

Ferske forskningsrapporter i Norge viser stor økning av barn og unge som opplever seksuelle overgrep på internett. Organisasjonene Stine Sofies Stiftelse og Barnevakten sammen med forskningsinstitusjonen NKVTS møtte regjeringen til samtaler om hvordan snu utviklingen.

Publisert

Må foreldre erstatte skolens nettbrett?

Elever ned i seksårsalderen kan føle seg presset til å signere dataavtale med skolen, men det er ingen plikt til å underskrive. Det er skolen som må erstatte skolemaskiner som blir ødelagt. Unntaket er hærverk, da må foreldre og barn betale.

Publisert

Gi medlemskap i gave

For under 300 kroner kan du gi bort et årsmedlemskap i Barnevakten. Gavemottakeren får blant annet tips og råd om nettvett hver uke. Print ut vårt gavekort, så har du noe å legge under juletreet.

Publisert

Ett av tre barn bruker mobilen når de egentlig skal sove

Ungdata pluss-undersøkelsen viser at barn flest opplever god livskvalitet og har et godt forhold til foreldrene sine. Samtidig synker dette med alder og kjønn, og mobilbruk påvirker både søvn og skolearbeid. De som bruker mest tid på skjerm har også lavest rapportert livskvalitet.

Publisert

Oslo-foreldre kan sikre skole-Ipaden ved hjemmebruk

I Oslo kan foreldre nå bestemme hvilke apper barnet skal ha tilgang til når barnet bruker skolens nettbrettet hjemme. Hvert hjem kan ha sin egen trygghetsinnstilling. Men klokkeslettene er et problem.

Publisert

Hvem kan stenge nettsteder?

Det er Norid som holder orden på internettadressene i Norge, altså domenene. Men Norid kan ikke stenge nettsteder som for eksempel bryter loven, forklarer Hilde Thunem i Norid.

Publisert

Ikke lov å bruke ChatGPT i skolen når aldersvilkåret er 18 år

Utdanningsdirektoratet slår fast at apper som har aldergrense høyere enn elevens alder, ikke kan benyttes i skolen. Det betyr at ChatGPT med 18-års grense ikke kan brukes av elever, med mindre skolen inngår egen avtale med leverandøren Openai.

Publisert

Squid Game er tilbake

Aldersgrensen har falt fra 16 år til 7 år i den nye Squid Game-serien på Netflix, som nå er mye mildere.

Publisert

Egne jentekvelder med gaming på fritidsklubben

For å bidra til trygg gaming satser stadig flere på rene jentelag i e-sport og egne gaming-arrangementer for jenter, forteller klubbleder Erlend Tønnesen ved Stikkontakten Gamingsenter.

Publisert

Min egen sønn hadde gaming som lidenskap

Tidsbruk var også et tema for barne- og familieminister Kjersti Toppe som seksbarnsmor. Blant annet hadde hun en sønn som gamet en hel del. Samtidig mener hun at dagens foreldre står i en mye større skvis når det gjelder digitale dilemmaer.

Publisert

Ny undersøkelse fra Bufdir om digital oppvekst

Foreldrene i undersøkelsen er mest bekymret for mobbing på nettet. 9 av 10 foreldre mener det skal være aldersgrenser på sosiale medier. 8 av 10 barn har brukt kunstig intelligens.

Publisert

Barnevaktens kunnskapsgrunnlag

Barnevakten gir informasjon og råd om barn og unges digitale liv. Vi bygger arbeidet på forskning, rapporter og statistikk samt utallige møter med foreldre, barn, fagpersoner, etater og medieaktører, i tillegg til våre egne filmanmeldelser og tester av spill og apper samt dypdykk i appvilkår og gjennomlesing av nyhetsartikler fra hele verden om barn og deres bruk av medier.

Publisert

Skumle skrekkspill på Fortnite-plattformen

Uhyggelig hus der man leter etter spøkelser og gufne monstre som forsøker å fange spilleren. Med brukergenererte spill har skrekk-sjangeren blitt enda større på Fortnite-plattformen.

Publisert