KRIG OG TERROR: Barn bruker sosiale medier som nyhetskanaler. Foreldre bør nå ta nye runder med innstillingene og kanskje til og med be enkelte barn om å ta pause fra enkelte apper nå som krig igjen er i nyhetene.
Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
For ofte handler treningsvideoer på sosiale medier om reduksjon av vekt, fettmasse og bygging av muskler, forteller Christine Sundgot-Borgen som har skrevet doktorgrad om ungdom og deres forhold til egen kropp.
Mange følger influensere på sosiale medier. I omløp finner man blant annet tips som kan være helsefarlige eller ren markedsføring, sier Oda Marie Skancke fra Faktisk.no.
På sosiale medier og internett ser barn og unge nyheter om krig, ulykker og katastrofer som kan oppleves som skremmende. Her er noen tips til hvordan snakke med barna om temaet.
Ved å delta på konkurranser i regi av Snapchat kan brukere snart sende inn videobidrag i håp om å vinne penger. Den totale vinnerpotten kan bli på flere hundre tusen norske kroner.
Publisert
Gi barna et godt digitalt liv
Et gammelt ordtak sier at hvis du skal spise en elefant, må du ta en bit om gangen.
Det samme gjelder oppfølging av barnas spillvaner, apper, skjermtid, nettvenner, algoritmer og positive og negative nettopplevelser.
Det er derfor Barnevakten sender nye tips og råd til medlemmene hver eneste uke, tilbyr gratis webinarer og mye mer.