Foto: Colourbox

Barns nettbruk har enormt potensial for læring

Nettbruk gir barn ekspertkompetanse, viser nytt doktorgradsprosjekt.

(Artikkelen er fra 2016.)

– Barn bruker nettet til å bli ekspert på et emne av personlig interesse. Det kan være alt fra lego til spillfigurer, motedesign, musikk, verdensrommet og fotball. Ofte oppnår de at vennene beundrer dem for denne ekspertkompetansen. Her lærer de seg et utvidet vokabular, kanskje fagterminologi som kan bli en fordel på skolen, sier Maja Michelsen, førstelektor i norsk ved Høgskolen i Østfold, til NTB.

Sentralt i hverdagen

Michelsen står bak doktorgradsprosjektet «Teksthendelser i barns hverdag», som tar for seg hvilken tekstkompetanse åtte barn i alderen ni til tolv år har utviklet på fritiden. Tekstbegrepet inkluderer i denne sammenheng alt som kan «leses» – også bilder, lyd og film.

– Først tenkte jeg naivt at nettbruk var atskilt fra annen lesing og læring og ikke hadde noe med andre tekster å gjøre. Så fant jeg det påfallende hvordan alt i barnas hverdag henger sammen med nettbruken. Det sosiale livet deres, hva de tegner og skriver om, hva de er opptatt av og hva de henger på veggen, sier Michelsen.

Viktig i det sosiale livet

Prosjektet viser også hvordan vennskap dyrkes gjennom det digitale livet.

– For eksempel løser barna oppgaver i nettspill for hverandre. Det kan ses på som en måte å gjøre hverandre vennetjenester på. I chattefeltet avtaler de å møtes eller andre aktiviteter, sier Michelsen til NTB.

Det er også viktig for voksne å være klar over at spilling byr på mye mer enn lett underholdning.

– Barna får trening i mange sjangre når de er i rollen som for eksempel byadministrator, motedesigner eller fotballmanager. De leser og lager epost, forskningsrapporter, statistikker og filmer.

Har nettvett

De åtte barna som deltok i undersøkelsen viste også at de har mye nettvett. På en side er de nysgjerrige på den ungdommelige voksne tekstkulturen på YouTube og Facebook, men samtidig har de en ambivalent holdning.

– De var svært tiltrukket av sidene og nysgjerrige, men samtidig klar over farene, sier Michelsen.

Utfordrende for skole og foreldre

Michelsen trekker frem at utfordringen for skolen og voksne blir å ta høyde for barnas komplekse tekstforståelse.

– De må kartlegge og så kunne både bygge videre på kompetansen noen besitter og kunne bistå dem som ikke har samme nivå. Både foreldre og skole må følge med så de kan forstå en så viktig del av barns hverdag.

– I stedet for å nekte barn adgang må både foreldre og lærere sitte ved siden av og finne ut hva som egentlig foregår i dette universet. Det er ikke snakke om å overvåke og kontrollere, men å la dem utfolde seg på egne premisser, som i annen lek, sier Michelsen til NTB.

Kilde: NTB / Forskning.no