Foto: Shutterstock / Inside Creative House / Barnevakten. Bildet viser en gutt med telefon og hodetelefoner, men lovteksten på veggen bak.n

Barn får nye digitale rettigheter i California i 2024

Sporing, reklame og personvern er blant temaene som den nye loven i California behandler.

California vedtok 15. september 2022 California Age Appropriate Design Code (CA Kids Code). Leverandørene av digitale tjenester må følge retningslinjene som trer i kraft juli 2024.

For eksempel må forhåndsinnstillingene til brukere under 18 år settes til høyeste nivå for personvern. Det er heller ikke lov å spore barn uten å gjøre dem oppmerksomme på det. Å samle inn persondata som ikke er nødvendig, blir ulovlig. Videre er det ikke lov å lage profiler av barna eller selge barnas persondata.

Forhåndsinnstillingene til brukere under 18 år må som standard settes til høyeste nivå for personvern.

Såkalte mørke mønstre er heller ikke lov. Det er altså ikke lov å designe produktet slik at man manipulerer barn til for eksempel å gi fra seg persondata.

Også språket må være barnevennlig. Når tjenesten informerer om personverninnstillinger, skal språket være så enkelt at barn forstår.

Barn har også rett til å vite om de blir sporet eller profilert.

Lovteksten sier også at leverandørene bør ta hensyn til ulike aldersgrupper når de utformer sine nettbaserte produkter og tjenester:

  •  0 til 5 år
  • 6 til 9 år
  • 10 til 12 år
  • 13 til 15 år
  • 16 til 17 år

Før noen nye elektroniske tjenester tilbys i markedet, må leverandøren utføre en vurdering av konsekvenser for brukerne når det gjelder blant annet personvern og om barnet kan ta skade eller se skadelig innhold.

Her er noen temaer som loven krever at leverandørene sjekker:

  • Om personvernet er bra nok for barn
  • Om produktet kan skade barn
  • Om produktet kan vise skadelig innhold for barn
  • Om produktets algoritmer kan skade barn
  • Om målrettede annonser kan skade barn
  • Om det er automatisk avspilling av media
  • Om det er belønningssystemer og varsler

Slike konsekvensanalyser må leverandørene sende til myndighetene.

California skal også opprette enn arbeidsgruppe som skal overvåke hvordan denne loven blir fulgt opp i praksis.

90 prosent av velgerne i California støtter disse rettighetene for barna, kun 5 prosent var imot.

Hva skjer i praksis med nettstedene og appene?

De nye reglene gjelder ikke samtlige nettsteder som det kan tenkes at barn besøker, men gjelder for selskaper med ekstra stor omsetning eller som selger persondata til ekstra mange, ifølge nettstedet Humanetech.

Reglene betyr heller ikke at nettsteder og apper tvinges til å hente inn kopi av pass eller annen ID fra barn og voksne for  verifisere alderen. Men selskapene skal via brukerens oppførsel kunne sannsynliggjøre alderen, selskapene kan også bruke data som de allerede sitter på, til å gjette alderen.

Den nye loven legger også opp til bøter ved brudd. Ved uaktsomt brudd: Opp til 2500 dollar per barn. Ved forsettelig brudd: Opp til 7500 dollar per barn.

Leif Gunnar Vestbøstad Vik, daglig leder i Barnevakten.


– Norske politikere bør sette seg godt inn i de nye digitale rettighetene som California gir barn og jobbe aktivt for at også barn i Norge kan få slike rettigheter. Det bør også samkjøres med nye digitale regler som EU har vedtatt. Barn og unge i Norge er mest på nett av alle barn i verden, og trenger politikere som bryr seg om deres digitale rettigheter, sier Leif Gunnar Vestbøstad Vik som er daglig leder i Barnevakten.

Overvåkingskapitalismen må holde seg unna barn

Det blir altså vanskeligere vise skreddersydd reklame for barn, for det blir vanskeligere å lage profiler av barna. Også EU har utarbeidet nye digitale rettigheter for barn. Disse rettighetene vil Norge ganske sikkert kopiere.

Her er lovteksten til The California Age-Appropriate Design Code Act.

Storbritannia var først ute

Storbritannia utformet digitale rettigheter for barn, før California, reglene kalles The Children’s code (eller: The Age appropriate design code) og inneholder 15 standarder som nett-tjenester må følge. Dette gjelder apper, spill, dingser som kobler seg til nettet, nettbutikker, nyhetstjenester og lignende. Hvis det er sannsynlig at barn vil bruke en nett-tjeneste, selv om de ikke er i målgruppen, må leverandørene forholde seg til disse reglene.

(Hovedbilde øverst: Foto: Shutterstock / Inside Creative House / Barnevakten.)

Les også