Foto: Shutterstock.com

Digitale verktøy med i ny rammeplan for barnehagene

Leken skal fortsatt stå i sentrum for våre 6000 barnehager. Bruken av digitale verktøy inngår som en del av dette.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen presenterte rammeplanen 24. april, og reaksjonene har stort sett vært positive. Etter innspill fra over 100 fagpersoner og rundt 600 høringsuttalelser, mener fagfolk og forskere at politikerne har lyttet til dem, sier Anne Greve til barnehage.no.

Hun er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og er lettet over at styrer – ikke eier – fortsatt skal ha det pedagogiske ansvaret. Hun tolker også planen slik at leken danner grunnlaget for fagområdene, og ikke omvendt.

Tydeligere digitalt perspektiv

Potensialet i digitale verktøy kan bidra til barnas lek, kreativitet og læring, sier Elin Dybdal Simensen ved Senter for IKT i utdanningen, som har gått gjennom den nye rammeplanen. Der står det at:

  • Digital praksis i barnehagen skal bidra til barns lek, kreativitet og læring
  • Digitale verktøy skal støtte barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn
  • Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna
  • Digitale verktøy skal brukes med omhu og ikke dominere som arbeidsmåte
  • Barnehagen skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier

Videre står det at personalet skal:

  • Utøve digital dømmekraft når det gjelder informasjonssøk, ha et bevisst forhold til opphavsrett og kildekritikk og ivareta barnas personvern
  • Legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer
  • Vurdere relevans og egnethet og delta i barnas mediebruk
  • Utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna

(Kilde: Senter for IKT i utdanningen.)

– Med den nye rammeplanen legges det klare føringer for at det handler om best mulig bruk av digitale verktøy sammen med barna, sier Dybdal Simensen. 

Krav om bruk av digitale verktøy

Det er imidlertid ikke alle som er like fornøyde. Svein Helge Grødem, styrer i Vikkilen og Fjære barnehage i Grimstad, mener at det er for lite lek og for mange «skal» i planen, og peker særlig på at fire «skal» omhandler digitale verktøy.  Til barnehage.no sier han at bruken av slike verktøy bør være hensiktsmessig, og at det krever tid og kompetanse:

– Nå faller valget bort. Det blir det samme som at rammeplanen sa at hver avdeling skal ha to kilo Lego. Absurd. Digitale verktøy er flott, det. Men det blir feil å detaljstyre hverdagen til små barn på denne måten. Vi forholder oss til progresjon når det gjelder dagens fagområder. Men her står det ingenting om dette, og skal man bruke digitale verktøy for barn ned til ti måneder og måle progresjon, blir det et problem […].

Lek og pedagogikk

Eva Heger, utviklingssjef i Barnehagenett, skjønner at planen får kritikk, men er glad for at lekens egenverdi kommer tydeligere fram. Samtidig er hun bekymret for at blant annet tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte, vil gjøre at lek og læring forsvinner i en stressende hverdag, sier hun til barnehage.no.

Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, er fornøyd med at det pedagogiske ansvaret er tydelig plassert. Som Heger er han dessuten glad for at lekens egenverdi og sentrale plass i barnehagens pedagogiske virksomhet er eksplisitt formulert.

– Det er flott at vi har et storting og et samfunn som vet å verdsette det barn selv synes er viktigst.

Fra «sosial kompetanse» til «vennskap og fellesskap»

Gunn-Heidi Saltnes, leder for pedagogikk, kompetanse og forskning i barnehagekjeden Læringsverkstedet, er særlig fornøyd med at kunnskapsdepartementet har endret målsetningen om at barnehagene «skal fremme sosial kompetanse» til at de «skal fremme vennskap og fellesskap».

Til barnehage.no sier hun også at barnas medvirkning og påvirkning nå trekkes frem som en tydeliggjøring av barnet som subjekt med egen integritet, og fremmer en holdning om å jobbe for barnets beste.

Rammeplanen blir satt i verk høsten 2017.