Foto: Colourbox

Hvilket mobilabonnement skal jeg velge til barn og unge?

Barnevakten gir deg en oversikt over ulike abonnementsløsninger fra noen av de vanligste operatørene på markedet. Sammenlign pris, foreldrekontroll, mobildata og ringetid i vår oversikt.

Bli medlem av Barnevakten

Priser og betingelser for mobilabonnement for barn og unge

Er det vanskelig å bestemme hvilket mobilabonnement som er riktig for din familie? Vi har tatt en samtalerunde med en del leverandører og laget en oversikt over priser og betingelser. Her har vi sett for oss behov og bruk i to aldersgrupper: Barn under 13 år og fra 13 år og oppover. Vi har dessuten hentet inn noen gode råd om mobilbruk fra operatørene. Se også tips fra Forbrukerrådet lenger ned.

Artikkelen er oppdatert 16. august 2019 og ble opprinnelig publisert 8. februar 2017.

Prøv gjerne guiden til Tek.no for å finne billigste operatør.

Telenor

Foto: Telenor
Anders Krokan, kommunikasjonssjef ved Telenor. (Foto: Telenor)

Anders Krokan, kommunikasjonssjef i Telenor, sier at de har laget egne abonnementer for barn og unge. For både de under og over 13 år anbefaler han «U11 og U18-abonnement». Alle disse abonnementene inkluderer fri tale og meldinger i Norge og EU. Videre har de en gitt datamengde, «datakontroll» (altså ingen overraskelser), ubegrenset lagring av video og bilder i «MinSky», Telenor-dekning og mulighet for «Swap». Swap er Telenors mobilprogram, her kan du bytte til ny mobil årlig, og du har skjermforsikring inkludert i månedsprisen.

– I tillegg har Telenor nettopp lansert tjenesten «Nettslett» i samarbeid med Help forsikring. Tjenesten er inkludert i alle U11- og U18-abonnementene, samt YNG-abonnementene. Nettslett gir deg advokatbistand hvis du opplever netthets, eller at privat innhold kommer på avveie. Har du først blitt utsatt for spredning av private bilder eller netthets, skal du slippe å sitte med det alene. Med Nettslett har du et støtteapparat – en dedikert advokat og kontaktperson som hjelper deg i en vanskelig situasjon, forteller Krokan.

– For de aller minste barna anbefaler jeg U11 (for de under elleve år). Her får barna 100 MB data for 99 kroner i måneden. Et annet alternativ er «U18 300 MB» til 149 kr. Jeg tenker de fleste vokser seg ut av disse etter hvert og vil over på feks «U18 4 GB» til 299 kr før trettenårsalderen, men det er jo individuelt. Når datamengden er brukt opp, kan foreldre velge å kjøpe mer data. På den måten påløper det ingen overraskelser på fakturaen. Dermed lærer barna fornuftig bruk, og samtidig oppleves det som trygt og forutsigbart for både barna og foreldrene. Disse gunstige abonnementene er kun for barn under 18 år, men vi har også «YNG goodies» for de fra 18 til 28 år, sier Krokan. Yng har mange av de samme fordelene som U18, i tillegg til valgfrie goodies, sier Krokan.

Mer info om abonnementene ligger her.

TELENOR Opptil 13 år 13 år og over
Abonnement U 11 eller U18 MB U18 4 GB
Hva du får Fri SMS/MMS/Tale
100 eller 300 MB data
Fri SMS/MMS/Tale
4 GB data
Pris 99 eller 149 kr per måned 299 kr per måned

Telia

Foto: Telia
Ellen C. Scheen, pressekontakt for Telia. (Foto: Telia)

– Barn og unge i Norge får stadig bedre tilgang til mobil og internett, sier Ellen C. Scheen, pressekontakt for Telia.

Hun sier at de aller fleste barn og unge i alderen 9 til 18 år har tilgang til mobil. 95 prosent har tilgang til egen smarttelefon, og bruken øker stadig. I Telia ønsker de å legge til rette for en trygg og god mobilhverdag for hele familien, ifølge Scheen. Derfor har de lansert abonnementene «Barn» og «Ung» – de beste og billigste mobilabonnementer operatøren tilbyr for de yngste i familien.

– Abonnementene gir god kontroll, fleksibilitet og rimelige datapakker. Med fokus på full kostnadskontroll og mest mulig data for pengene, kan både barn og foreldre føle seg trygge på regningen.

– «Barn» er et billig abonnement for de yngste, og gjelder for barn opptil 15 år. Med full kontroll og gunstige priser er mobilabonnement for barn et trygt valg og det perfekte abonnementet til barnets første mobil. Du betaler et fast beløp hver måned, så regningen blir aldri mer enn forventet. Hvis datakvoten brukes opp stoppes videre bruk, og det er også sperret for bruk som ikke er inkludert, slik som spesialnummer, innholdstjenester og bruk i utlandet utenfor EU. Så her kommer det ingen overraskelser på regningen. Hvis man ønsker det, kan foreldre fylle på en konto som barnet kan bruke til å kjøpe ekstra data eller andre tjenester. Du har fortsatt full kontroll på at det ikke brukes mer enn det du ønsker, sier Scheen.

– «Ung» er et mobilabonnement for ungdom opptil 28 år, og er vårt billigste abonnement for ungdom med mer data og verdi for pengene. Vi har utvidet antall Ung-abonnement slik at vi også tilbyr mye data. Vi gir deg beskjed når du har brukt opp din inkluderte data, og skulle du trenge mer kan du velge blant våre gode datapakker, sier Scheen.

TELIA Opptil 15 år Opptil 28 år
Abonnement «Barn» «Ung»
Hva du får Fri SMS/MMS/Tale
200 MB, 1 GB, eller 4 GB data
Full kostnadskontroll – Ingen kostnader utover månedsavgiften
Datarollover (ubrukt mobildata
overføres til neste måned)
Fri SMS/MMS/Tale
3, 6, 8, 12, 18 eller 25 GB data
Datakontroll
Datarollover (ubrukt mobildata overføres til neste måned)
Music Freedom – gratis strømming av musikk via appene Spotify,
Apple Music, Tidal, Deezer og Beat, uten bruk av datakvote.
Pris 99, 169 eller 298 kr per måned 249, 329, 379, 429, 479 , eller 529 kr per måned

 

Onecall

– Vi i Onecall skiller ikke som vi tidligere gjorde på abonnement for brukere som er under og over 13 år, slik som mange andre; i to år har vi hatt et tilbud ute i markedet kalt «Familiepakka», hvor vi kort fortalt gir kundene fordeler ved å inkludere flere medlemmer av familien hos ett og samme mobilselskap. Nærmere bestemt oss, sier Pål Rune, som er leder i Onecall.

– Nå er det faktisk slik at om man har barn under 11 år, er det ikke lenger noen månedsavgift på mobilabonnementene hos oss. Det betyr at man kun betaler for barnas bruk av mobiltelefonen, og det beste av alt med Familiepakka er at foreldrene har større kontroll over barnas bruk på mobilen og tilgang til både data, tale og SMS/MMS.

– Er en kunde over 11 år og del av en familie, kan selvsagt barnet, ungdommen eller den voksne (for det kan også være voksne) fortsatt være en del av familiepakka, men da ved å betale en månedsavgift på 99 kroner.

Hver familie kan ha opptil ti medlemmer i Familiepakka, sier Rune. Måten konseptet fungerer på er at sjefen i familien (administratoren) kjøper en «Databøtte» på valgt mengde mobildata (alt fra 2GB – 100GB) og velger videre hvordan dataen skal fordeles til hvert enkelt medlem i familien.

– Hver bruker er tross alt unik og bruker ulike mengder data, derfor er dette en ordning mange har blitt glade i og som stadig øker i popularitet. Totalprisen på Familiepakka avhenger av antallet medlemmer i familien og mengden mobildata hver familie samlet sett ønsker og bruker, forteller Rune.

Priseksempel:

2 foreldre med 2 barn under 11 år:

  • Månedsavgift 2 voksne:  198,-
  • Månedsavgift 2 barn:  0,-
  • Antall GB:  12GB
  • Totalpris:   627,-
  • Pris per bruker:  157,-

For ungdom og unge voksne som ønsker å selv stå ansvarlig for sitt mobilabonnement, finnes det også andre alternativer hos Onecall som treffer brukernes ulike behov:

– Grunnpakka er vårt billigste abonnement, og passer for de kostnadsbevisste som bruker mobilen en hel del, men tenker over kostnadene som hører med. Prisen per måned på Grunnpakka er kun 129 kroner og inkluderer da 500MB mobildata i tillegg til de øvrige godene som Onecall tilbyr, som EU inkludert, TaMedData og Fri Tale/SMS/MMS.

Ice.net

Jannicken Lampe​, kommunikasjonsansvarlig i Ice.net, anbefaler abonnementet «Icejunior» til barn under 13 år.

– Dette er et gratis abonnement for barn under 13 år. Her får man 1 GB data og tre valgfrie numre som barnet ditt kan ringe til ubegrenset og gratis. Fri SMS og MMS er også inkludert. Alt som koster noe utover det, er sperret, og for kun femti kroner i måneden, legges det til «Fri Tale Norge» i abonnementet. Foreldre behøver ikke å være kunde hos oss for at barna skal bruke dette tilbudet, sier Lampe.

Ice-net har ingen overfakturering, forteller Lampe. Det skal altså ikke komme uventede overraskelser på regningen. Lampe sier at når mobildatapakken til barna er brukt opp, så settes hastigheten ned og foreldre kan velge om de ønsker å kjøpe mer mobildata til barnet eller ikke.

Det er også mulig for foreldre å dele mobildata som de har til overs med egne barn.

– For barn som er over 13 år anbefaler vi å se an databruk. Vi har flere pakker med ulik mengde mobildata. Noen barn er flinke til å surfe på Wi-Fi hjemme, andre er i større grad ute og på farten. Så barns behov for mengde med mobildata varierer, sier Lampe.

Ice har for eksempel abonnement med mobildata på 3, 6 og 10 GB.

ICE.NET Opptil 13 år 13 år og over
Abonnement «iceJunior» «For folk flest» 3 eller 6 GB
Hva du får Fri SMS/MMS
Gratis å ringe til tre numre (fri tale for 50 kr i måneden)
1 GB data
Ingen kostnader for overforbruk av data
Datarollover
Fri SMS/MMS/Tale
3 GB eller 6 GB data
Ingen kostnader for overforbruk av data
Datarollover
EU inkludert
Pris Gratis 249 kr eller 299 kr per måned

 

Chili Mobil

– Chili Mobil har ikke egne prisplaner for de yngste. Men vi har gode priser for de minste abonnementene i markedet, sier Arve Andreassen, leder for produkt og marked ved Chili Mobil AS.

– For den yngste gruppen under 13 anbefaler vi Chili 1GB mobilabonnement. Prisen er 129,- pr. mnd. og inkluderer fri ringetid til alle norske mobil- og fastlinje nummer. Ubegrenset SMS og MMS. I tillegg vil kunden få tilgang på 1GB data. Dette bør etter vår mening være fullt dekkende for unge under 13 år.

– For de over 13 år kan foreldre vurdere om de vil kjøpe Chili 3GB mobilabonnement. Prisen er 199,- pr. måned og inkluderer det samme som 1GB, men gir ungdommen tilgang på 3GB data pr. mnd. Vi understreker imidlertid at 1GB data bør være dekkende frem til barnet blir 14-15 år, sier Andreassen.

– For begge mobilabonnement så må mor eller far stå som ansvarlig kunde (være registrert på en av dem). Grunnen er at vi sender faktura på begge abonnementene en gang pr. måned. Vi anbefaler imidlertid at barnet føres opp som bruker av mobilabonnementet.

I tillegg bør det legges inn følgende begrensninger/sperringer:

  • Kjøp av innholdstjenester
  • Sperring for utlands samtaler
  • Sperring for 820/829xxxxx nummer
  • Sperring for femsifrede nummer
  • Sperring for 815xxxxx nummer
  • Sperring for givernummer
  • Sperre for kjøp av ekstra datapakker

– Disse begrensinger/sperringer forhindrer den mindreårige til å gjøre aktiviteter som påfører en høyere månedskostnad enn 129/199. I tillegg er dette tjenester som ikke bør være tilgjengelig for mindreårige.

CHILI MOBIL Opp til 13 år 13 år og over
Abonnement Chili 1 GB mobilabonnement Chili 3 GB mobilabonnement
Hva du får Fri SMS/MMS/Tale
1 GB data
Fri SMS/MMS/Tale
3 GB data
Pris 129kr per måned 199 kr per måned

Talkmore

John Sebastian Schmidt Slørdahl, administrerende direktør, sier at Talkmore har egne abonnementer som egner seg for barn og unge under 21 år. Disse inkluderer fri bruk av ringeminutter, SMS/MMS i Norge og i EU/EØS, samt valgfri datamengde.

– Våre Trygg-abonnementer for barn har fokus på kontroll og forutsigbarhet, som gjør at det ikke blir noen overraskelser når fakturaen kommer. Abonnementene gir barna det de behøver av ringetid, SMS/MMS, og data – samtidig som foreldrene har full kontroll. Dersom datamengden i abonnementet er i ferd med å brukes opp, får man SMS-varsling om det, og når den er brukt opp sperres det for videre databruk. Det er imidlertid enkelt å kjøpe mer data eller oppgradere abonnementet via Talkmore-appen eller Mine Sider dersom barnet har behov for det. I appen kan både foreldrene og barna følge med på forbruket, og på den måten lærer barnet seg enklere fornuftig bruk, sier Schmidt Slørdahl.

Alle abonnementene til Talkmore har full Telenor-dekning – som har verdens raskeste mobilnett, Data Rollover og selvfølgelig ingen bindingstid, hevder Schmidt Slørdahl. Barneabonnementene kommer med automatiske sperrer for dyre innholdstjenester og 820/829-nummer (disse kan deaktiveres på Mine Sider om ønskelig). Det er også mulig å aktivere ytterligere sperrer, som samtaler til nummeropplysninger som 1881, til utlandet, med mer.

– Barneabonnementene våre har datamengder fra 0,5GB til 8GB. Hvor mye data barnet behøver kommer an på hvor aktive de er på mobilen, noe som ofte øker med alderen – da de gjerne tar i bruk flere apper som sosiale medier etterhvert, samt hvorvidt de ofte er tilkoblet wifi-nettverk når de er for eksempel hjemme, sier Schmidt Slørdahl.

Dersom man samler flere abonnementer på samme faktura (familieabonnement) gir Talkmore 15 prosent rabatt på hvert av abonnementene, ifølge Schmidt Slørdahl. Da blir prisen for 0,5GB 98kr, 1GB 143kr, 2GB 195kr, 5GB 254kr og 8GB 322kr. Talkmore har også et eget lojalitetsprogram «Enjoymore», som gjør at man får 5 prosent av all mobilbruk tilbake i Morepoints – som man igjen kan bruke på å kjøpe mer data når man har behov. Disse kan deles internt i familien slik at foreldrene kan bruke sine poeng på data til barnet – en form for datadeling. Mer info om abonnementene til Talkmore (ekstern lenke).

TALKMORE Opp til 13 år 13 år og over
Abonnement Trygg Trygg
Hva du får Fri SMS/MMS/Tale
0,5, 1 eller 2 GB data
Sperre for overbruk av mobildata
Datarollover
Automatisk sperret for dyre innholdstjenester og 820/829-nummer
Fri SMS/MMS/Tale
5 og 8 GB data
Sperre for overbruk av mobildata
Datarollover
Automatisk sperret for dyre innholdstjenester og 820/829-nummer
Pris 115, 179 eller 229 kroner i måneden 299 og 379 kroner i måneden

Tips fra Forbrukerrådet

Foto: Forbrukerrådet

Pia Cecilie Høst (bildet) er leder for Forbrukedialog i Forbrukerrådet og har flere råd å gi når du skal velge abonnement til barn og unge. Hun forteller at når foreldre velger mobilabonnement, så er de opptatte av trygghet. I tillegg så handler det om å unngå store regninger for spill og annet innhold som tilsynelatende er gratis. Høst anbefaler i tillegg at du unngår mobil- og abonnementspakker:

– Mange operatører tilbyr å kjøpe telefon og abonnement i en pakke, men vi anbefaler å ikke gjøre det. Ofte inneholder slike pakker en avbetalingsordning for en dyr telefonen, noe som gjør at totalprisen blir høyere enn hvis du kjøper mobiltelefon og abonnement hver for seg.

Noen grep kan også gjøres for å forebygge at barn og unge kjøper innhold uten at foreldrene vet om det:

– Barn har ikke lov til å handle på kreditt, og du må derfor enten velge et kontantkort, eller at abonnementet blir registrert på deg som forelder. Sørg likevel for at barnet står som bruker. Da har innholdsleverandøren plikt til å sørge for at innholdet egner seg for barn. Kontantkort forhindrer uansett ikke kjøp av tjenester og varer, hvor du får regning tilsendt. Det er opp til den som tilbyr en tjeneste å sikre at kjøper er gammel nok. Da er det greit å vise til at mobilen er registrert på et barn. Husk å registrere abonnementet i reservasjonsregisteret i Brønnøysund og mot oppføring i telefonkatalogen gjennom mobilleverandøren din.

Høst forklarer at når det gjelder valg av abonnement så er det datatrafikken som gir riktig pekepinn i operatørvalget:

– For å finne ut hvilket abonnement du bør velge, er det lurt å tenke nøye over bruken og barnets behov. I dag tilbyr mange operatører månedsabonnement til fast pris med ubegrensede mengder med ringetid og meldinger. Datatrafikken har fortsatt et tak, og der finnes det mange nivåer. Hvis barnet i hovedsak skal bruke data der det er trådløst nettverk, kan du vurdere den rimeligste varianten. Husk at strømmetjenester som YouTube og Netflix trekker mye data.

Til slutt gir Høst noen råd om kjøp av innhold som spill og lignende fra mobilens innebygde apptilbyder. Felles for Play-, App- og Windows Store, er at kostnadene som regel trekkes direkte fra kredittkortet og ikke fra telefonabonnementet. Dermed er det ikke sikkert at det er lurt å knytte et kredittkort opp mot barnas konto:

– Forbrukerrådet har fått en del henvendelser fra folk når barna har brukt store summer i et spill de trodde var gratis. Selve spillet kostet nemlig ingenting, men inne i spillet kan likevel kronene løpe. Du kan ofte kjøpe ekstrautstyr, som forundringspakker, til over tusen kroner. Du bør vurdere om det i det hele tatt skal være et kredittkort knyttet til brukerkontoen, eller om den skal ha en kode barna ikke kan. Sjekk hvilke muligheter for kontroll og sperrer som finnes i telefonen og i abonnement.

Lag mobilavtale med barna

Et tips fra Barnevakten: Når barna får sin første mobil, er det en fin anledning til å gjøre en avtale om noen rammer for bruk. Husk også på at du som forelder er en viktig rollemodell.  Ta gjerne utgangspunkt i følgende tema:

  • Mobbing
  • Skjermtid
  • Samtykke ved deling
  • Skjerm og søvn
  • Nett- og spillvenner
  • Penger i spill og apper
  • Personlige opplysninger

Les også

Hvordan sette opp nettbrett og mobiler for barn

Foreldreinnstillinger for Ipad og Iphone

Tips ved skolestart

Barnets første nettbrett