Foto: Shutterstock / Inna Reznik. Bildet viser ei jente som tar selfie.

Stanser arbeidet med Instagram Kids

Instagram utsetter å komme med en egen barneversjon av appen. Men en del av ideene fra arbeidet som er gjort til nå, skal tas med inn i den vanlige versjonen av appen.

Instagram har tidligere sagt at appen skal komme også i en versjon for barn mellom 10 år og 12 år. Ideen var at en barneversjon skulle være trygg å bruke for barn. Men den planen er nå lagt på is, ifølge Adam Mosseri som er sjefen i Instagram.

Barneversjonen skulle være uten reklame og med gode foreldreverktøy for å styre hvem som kan følge barnet og hvem barnet kan følge. Videre skulle foreldrene kunne styre hvor mye tid barnet bruker på Instagram. Barneversjonen skulle også ha innhold som var tilpasset barnets alder.

Mosseri tror fremdeles på ideen, men har tydeligvis møtt på store utfordringer, han skriver på Instagrams nettsider:

– Vi tror at å bygge «Instagram Kids» er det rette å gjøre, men vi setter arbeidet på pause. Vi vil bruke tiden fremover til å arbeide sammen med foreldre, eksperter og beslutningstakere med verdiene og behovet for dette produktet. Vi vil fortsette å bygge valgfrie foreldreinnstillinger og overvåkingsverktøy overfor tenåringer.

Han skiller altså mellom tweens og teens, og vil gi foreldrene til teens flere verktøy. Instagram vil fortsatt ha aldersgrense 13 år, men vil få flere foreldreinnstillinger. Tweens får ikke noen egen app.

Han sier det samme i et innlegg på Instagram:

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Adam Mosseri (@mosseri)

 

På nettsidene til Instagram skriver Mosseri:
– Vi startet dette prosjektet med utgangspunkt i et viktig problem som gjelder hele vår industri, nemlig at barn får telefon i stadig yngre alder og at de laster ned apper som er ment for barn over 13 år.
Han skriver at det er bedre for foreldre å ha foreldreinnstillinger slik at de kan forme appen, enn at foreldrene skal stole på at en app makter å identifisere alderen på barn som er for unge til å ha ID.
La oss si at Instagram fantes i en egen barneversjon, da kunne du i teorien si til barnet at det er bare å laste ned appen og ta den i bruk, for den har ikke noe reklame og så videre. Problemet er at du vet ikke hvilke andre «barn» som laster ned appen og som vil kommunisere med ditt barn. De andre brukere er kanskje ikke barn, men voksne, for Instagram kan ikke sjekke alderen på dem som vil laste ned appen.

 

Ikke så fæl app likevel?

Facebook som eier Instagram har i USA fått kritikk for at det er skadelig for unge jenter å benytte Instagram-appen. «Facebook vet at Instagram er giftig for tenåringsjenter, det viser selskapets egne undersøkelser», skrev The Wall Street Journal 14. september 2021. Avisen viste til Facebooks egen undersøkelse fra mars 2020:

«Trettito prosent av tenåringsjenter sa at når de følte seg utilpass vedrørende sin egen kropp, gjorde bruk av Instagram at de følte seg enda verre.»

I en presentasjon fra Fracebook i 2019 sto det: «Vi gjør kroppsbildet verre for en av tre tenåringsjenter.» En annen presentasjon sa at tenåringer mener Instagram gir dem angst og depresjoner.

Ifølge avisen konluderte Facebook med at «Sosial sammenligning er verre på Instagram». Altså verre i den appen enn i sosiale medier generelt. Kort sagt ser tenåringsjentene en strøm av vakre og vellykkede mennesker på Instagram og får selv et dårligere selvbilde.

Pratiti Raychoudhury er «Vice President» og «Head of Research» i Facebook. Han slår tilbake mot kritikken i en artikkel og sier at Instagrams egne undersøkelser viser at i 11 av 12 områder innen det å føle seg bra, sier tenåringsjenter som strevde, at Instagram var til hjelp.

Her er sitatet på engelsk: «Contrary to The Wall Street Journal’s characterization, Instagram’s research shows that on 11 of 12 well-being issues, teenage girls who said they struggled with those difficult issues also said that Instagram made them better rather than worse.»

Du kan se statistikker og grafikk i lenken over.

Raychoudhury skriver: «Det er rett og slett ikke riktig at Instagram er «giftig» for tenåringsjenter».

Han skriver videre at i de aller fleste lysbildene som Wall Street Journal viste til, så sa statistikken at tenåringsjentene følte seg bedre. Det eneste unntaket var hvilket selvbilde man har av kroppen sin.

Han sier også at noen av undersøkelsene hadde svar fra bare 40 tenåringer. Med det mener han tydeligvis at man kan ikke ta Facebooks egne undersøkelser som en fasit. Man får inntrykk av at undersøkelsene hadde en annen hensikt internt.

Raychoudhury viser også til hva Instagram gjør av positive tiltak, for eksempel en ressurs for å hjelpe dem som sliter med dårlig kroppsbilde.

Han går så gjennom påstandene fra The Wall Street Journal punkt for punkt. For eksempel er det ikke en av tre av alle tenåringsjenter som får dårligere kroppsbilde av Instagram, selv om det var overskriften i Facebooks egen presentasjon, men statistikken gjelder kun de tenåringsjentene som allerede sliter med dårlig kroppsbilde.

Oppdatering 7. oktober: Varsleren Frances Haugen har blitt intervjuet av Kongressen, det er hun som sto bak lekkasjene til The Wall Street Journal.

(Foto: Shutterstock / Inna Reznik)