Manglende nettsikkerhet når elevene får utdelt skole-PC til hjemmebruk

Mange elever får med seg nettbrett eller skole-PC i sekken allerede fra første klasse. Foreldre og FUG reagerer på at skole-enhetene mangler internettfilter for å beskytte barna når de er hjemme.

Over hele landet får elever utdelt datamaskiner eller nettbrett fra skolen. FAU-representant og mor til tre, Christina Minde, mener at det er problematisk at disse ikke sikres godt nok for å hindre barna i å få tilgang til mulig skadelig innhold på nett.

I mange tilfeller har skole-enhetene internettfilter som virker på skolens nettverk, men ikke hjemme, forklarer Minde.

– Vi har alltid brukt foreldreinnstillinger på skjermene som vi har i huset. Det gir oss muligheten til å sette grenser for tidsbruk og hvilke apper og nettsider barna kan besøke. Men så blir kontrasten stor når barna får med seg en datamaskin i skolesekken som har ubegrenset tilgang til alt av innhold på Youtube og internett, uten filter som blokkerer sider som barn ikke bør gå inn på, sier Minde.

Foto: Trebarnsmor, Christina Minde (privat)

Trebarnsmoren forteller at det blir opp til den enkelte forelder å sette opp tekniske løsninger som hindrer barna fra å ha ubegrenset nettilgang hjemme eller hos venner. Men ikke alle foreldre vet hvordan man gjør dette.

– Det bør ikke være opp til det enkelte hjem å finne ut av dette på egenhånd. Man kunne kanskje se for seg at man kunne sette sperrer på datamaskinen direkte, men ofte er disse innstillinger låst fra skolens side. Da kan man ikke sette begrensinger som vi ellers gjør med skjermene i hjemmet, forteller Minde.

Lett å miste konsentrasjon

Minde er samtidig tydelig på at teknologi gir mange positive muligheter for læring. Det er langt fra bare negativt at skolen tar i bruk teknologi. Samtidig skulle hun ønske at det ikke ble så mange forstyrrelser og distraksjoner når barna jobbet med lekser.

– Det er litt som å sende barna i en godteributikk hvor barna skal få se, men ikke røre. Fristelsen blir samtidig stor for å gjøre andre ting enn det man egentlig skal. Og selv om barna skal gjøre lekser, er det fort gjort å sveipe innom en Youtube-film eller chatte med en medelev på Teams. Det forstyrrer arbeidsflyten. Jeg erfarer sammen med andre foreldre at man må være mye mer på når barna skal gjøre lekser. Noen er pliktoppfyllende, men jeg får tilbakemelding fra flere foreldre at de må sitte sammen med barna når de skal gjøre lekser for å holde på konsentrasjonen. Da må man gjøre om på rutinene for å være til stede, noe som ikke er så enkelt i en hektisk familiehverdag hvor man også må drive med logistikk og kjøre søsken til diverse fritidsaktiviteter, mener Minde.

En annen bekymring som Minde trekker frem, er overgangen når barna slutter å være på SFO og kommer hjem til tomme hus hvor foreldrene fortsatt er på jobb.

– Da får ikke foreldre fulgt opp like mye når barna sitter på skolemaskinene sine. Mange sitter da med datamaskiner som har ubegrenset tilgang til alt av innhold på internett. Det er ikke heldig. Rent praktisk kunne kanskje datamaskinene ha blitt igjen på skolen, men det er også et krav om at disse må lades hjemme slik at de er klare til neste skoledag, sier Minde.

Skoleeiers ansvar

Utdanningsdirektoratet har utviklet en veileder om hvordan beskytte barn mot skadelig innhold på nett. I veilederen står det at «barnehage- og skoleeiere har et ansvar for å ivareta barnas sikkerhet og personvern når de tar i bruk digitale enheter». I anbefalingen står det også at:

  • Barnehage- og skoleeiere bør vurdere å installere filtre på digitale enheter for barn i barnehagealder og elever på 1.- 4. årstrinn
  • Hvis barnehage- og skoleeiere velger å bruke internettfiltre eller andre tekniske løsninger bør de gå i dialog med foreldre og anbefale å sikre barn hjemme og i mobilnettet med samme typer filtertjenester

Internettfilter er altså kun en anbefaling, ikke et krav. Dette er blant annet noe Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) reagerer på:

«I dag er internettfilter en anbefaling i form av en veileder som ble publisert av Udir høsten 2019, og ikke et påbud. FUG mener at det digitale verktøyet må settes opp på en slik måte at elevene ikke får tilgang til åpne nettlesere og andre apper som kan være skadelige for dem. Dette må gjelde på skolen og hjemme. Den nye strategien må inkludere samarbeidet mellom foreldrene og skolen, og vise forståelse for at valg skolen gjør får konsekvenser for fritiden, og at valg foreldre gjør på fritiden for konsekvenser for skolen.»

Dette meldte for øvrig FUG inn til Kunnskapsdepartementet denne våren ettersom myndighetene jobber med en ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og grunnopplæringen.

FUG forteller også til Barnevakten at de har fått flere henvendelser fra foreldre om manglende sikring på barnas skole-PC-er. En av henvendelsene leser du under:

«Min datter har fått iPad på skolen. Den har åpen nettleser uten noen restriksjoner. Hun er hjemme alene, og jeg kan ikke kontrollere hvilke nettsider hun besøker. Hvem har ansvaret da? Jeg har ikke bedt om dette.»

Internettfilter løser ikke alt

Ikke alle deler synspunkt på internettfilter og tekniske sperrer som løsning. Lene Merete Bakkedal i Skolenes Landsforbund, mener at det er viktig å se bruken av skole-PC og læringsbrett i en større sammenheng.

– I det lange løp er ikke sperrer og forbud noen varig løsning. Og vi må anerkjenne at det finnes mange muligheter for læring når elevene tar i bruk datamaskiner og mobiltelefoner, mener Bakkedal.

Foto: Lene Bakkedal, forbundssekretær i Skolenes landsforbund (privat).

Bakkedal trekker også frem argumentet at mange unge klarer å navigere i teknologien uten de store utfordringene.

– I skolen jobbes det for at elevene skal utvikle digital dømmekraft. Og kanskje er opplæring, ikke skam og straff, løsningen når barna trykker seg inn på uheldige nettsider eller tråkker feil. I den sammenheng er det også viktig med dialog mellom skole og hjem om hvordan foreldre kan sikre skole-enhetene hjemme, avslutter Bakkedal.

Leif Gunnar Vestbøstad Vik, daglig leder i Barnevakten.

Daglig leder i Barnevakten derimot, Leif Gunnar Vestbøstad Vik, mener at bruk av internettfilter kan være med på å beskytte barn og unge mot skadelig innhold.

– Selv om veilederen til Utdanningsdirektoratet ikke sier det er påbudt med skjermfilter i skolene, er filter i praksis den eneste muligheten skolene har for å oppfylle stortingets vedtak som sier at elevene skal beskyttes mot skadelig innhold. Det er nødvendig at et slikt filter virker både på skolen og hjemme når skolens maskiner er i bruk av eleven. Skolen bør etter vår mening ha en god dialog med foreldrene om hva filteret skal begrense av innhold. Prinsippet er at innholdet tilpasses barnets modenhet og alder, sier Vestbøstad Vik.

Les også:


Ønsker du tips om nettvett, apper, filmer og spill tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.