Foto: Shutterstock

Lynguide for lærere om nettvett

Er du pedagog som skal snakke om nettvett med elever eller foreldre? Her får du noen tips.

Søvn

Nettvett starter med primærbehov som søvn, mat og kjærlighet. Med for eksempel nok søvn er det mindre risiko for at man er irritabel og skriver noe man angrer på etterpå.

Når barn har med seg nettbrettet eller telefonen på sengen, kan det bli mange avbrudd i løpet av natten når det tikker inn meldinger. Eller så fristes man til å se litt for mange episoder av en serie før lyset slukkes.

Et enkelt grep for å få mer søvn, er rett og slett å ikke ta med telefonen eller nettbrettet på sengen. Foreldre kan gå til innkjøp av en klokkeradio eller vekkerklokke til barnet, samt ta en felles tur til biblioteket med jevne mellomrom slik at vanen med skjerm på sengen byttes ut med bok. Kanskje også skolen kan arrangere bibliotek-kveld for foreldre og elever i skolens eget bibliotek?

Det er lurt å logge av skjermer fra rundt en time før man skal sove, spesielt hvis man er gira i spill.

Ved å ha skjermfrie middager i fellesskap, kan barna få mer oppmerksomhet fra foreldrene, noe som gjør at selvfølelsen kan øke. Med nok søvn og høy selvfølelse er det lettere å stå i mot nettpress, for eksempel mas om å sende nakenbilder av seg selv, og man makter bedre å håndtere upassende oppførsel fra andre.

Grunnleggende tips om nettvett

Her er noen tips du kan gi til elevene:

Være grei: Forklar barna hva som er greit å si på nettet og hva som ikke er greit. Snakk om hvordan man kan chatte eller kommentere på en positiv måte.

Norsk lov: Fortell at norsk lov også gjelder på nett og mobil, og at nettmobbing er helt uakseptabelt.

Spørre først: Repeter at barna alltid må spørre om lov før de deler bilder eller film av andre, det sier norsk lov. Er barna små, bør de spørre foreldrene også når de skal dele bilder av seg selv. Forklar også at man er grei hvis man spør om lov før man deler informasjon om andre. Å dele privat informasjon, kan være forbudt.

Privat: Snakk om hva som bør være privatliv både for eleven og resten av familien.

Ukjente: Be elevene være kritiske til venneforespørsler fra folk de ikke kjenner.

Litt kjente: Minn dem om at de ikke må starte privat chat med personer de kun kjenner fra nettet eller spill. Foreldrene må i tilfelle først sjekke hvem personen er.

Nakenhet: Forklar at barna aldri må kle av seg på bilder, i filmer og i direktesendinger. Når barna blir ungdommer, har fagpersoner mer nyanserte råd. Minn barna i det minste om at risikoen er stor for at nakenbilder kan bli spredd selv om man stoler helt på den man sender til, for det er lett at venner eller søsken skaffer seg tilgang til telefonen eller maskinen og er ute etter å tulle.

Ett av ti barn mellom 13 og 16 år har delt et nakenbilde. Det er altså ikke vanlig å dele nakenbilder, de fleste gjør det ikke. Barn behøver derfor ikke tro at de er annerledes om de sier nei til å sende nakenbilder. Det er helt normalt å ikke sende nakenbilder.

Tre av ti som har delt, forteller at de har følt seg presset til å gjøre det. Snakk om hva slags press som kan oppstå.

Bryte kontakt: Fortell at barna skal si fra til en voksen og bryte kontakten dersom de ikke liker ting som blir sagt eller ser upassende bilder og filmer som blir delt. Minn dem også på at voksne eller andre barn noen ganger forsøker å få viljen sin gjennom smiger eller trusler. Noen lover kanskje billetter til fotballkamp eller triks i et spill, eller så truer de med noe.

Blokkere: Gå gjennom appene og telefonene og vis hvordan elevene kan blokkere og rapportere andre brukere.

Bevis: Vis hvordan elevene kan lagre bevis med skjermbilder ved trakassering og dårlig oppførsel.

Spor og påvirkning: Forklar at barna legger igjen spor som veksles om til tilpasset reklame, tilpasset søk og tilpassede sider. Fortell at det går an sperre for profilbasert reklame.

Aldri dele passord: Noen barn deler passord for å bevise at man er bestevenner eller for å hjelpe hverandre med datatekniske spørsmål når de sitter i hvert sitt hjem. Men fortell barna at de aldri skal dele passord med noen, med mindre det er avtalt å opprette og dele på en spillprofil med en venn man kjenner.

På skolen finnes det svært mye informasjon bak elevens passord, snakk med elevene om hvordan man kan skjule inntastingen for sine medelever og hvordan man kjapt kan låse maskinen når man skal ha friminutt eller må på WC. Enkelte medelever kan dessverre finne på å tulle, hevne seg eller mobbe via passord som åpner for e-poster, oppgaver og chat.

Forklar at man bør unngå lette passord som fotballag og navnet på bikkja. Et passord formet som en setning kan være et sterkt passord samtidig som det er lett å huske. «Mammaspillerfotball» er bedre enn «Liverpool» eller «MU».

Si nei til anonym-apper: Apper som kan sende anonyme meldinger, bør man holde seg unna, for det er for lett å mobbe eller være ekkel. Og det er umulig å skaffe bevis med skjermdumper.

Snakk om nettmobbing

Her er eksempler på hvordan barn kan bli mobbet:

  • Blir holdt utenfor i spill og i sosiale medier.
  • Stygge kommentarer.
  • Baksnakking.
  • Bilder og filmer blir delt uten samtykke.
  • Blir filmet i skjul (også livesending).
  • Passord oppdages og kontoer misbrukes.
  • Falske profiler.
  • Anonyme meldinger.

Snakk gjerne med elevene om hvordan man bør reagere hvis noen legger ut bilder uten samtykke eller hvis noen kommer med en krenkende kommentar. Diskuter gjerne også hvor grensene går for utestengelse. Hvis Ola ikke får lov til bryte aldersgrensene i spill, betyr det at han aldri skal bli invitert til å spille med klassekamerater som får lov til å bryte aldersgrensene? Hvilke løsninger foreslår elevene på dette?

Snakk om mulige felles regler på foreldremøtet

Elevene kan krangle på fritiden i spill eller chat. Så tar de med uenighetene på skolen og læreren må rydde opp før det er mulig å gi undervisning. Dette er egentlig foreldrenes ansvar å rydde opp i. På foreldremøte kan læreren nevne dette, samt muligheten forat foreldrene blir enige om felles regler for spill, sosiale medier og lignende. Hvert hjem kan ha ganske forskjellig holdning til for eksempel aldersgrenser, så det er vanskelig å lage felles regler, men det går likevel an å bli enige om at barna skal ta hensyn til hverandres husregler når barna besøker hverandre eller spiller med hverandre via nettet.

Noen ganger kan foreldrene makte å bli enige om felles regler. Hvis for eksempel ingen av barna starter med et bestemt spill eller en app som man mener er uheldig, så blir det heller ikke noe gruppepress om å bruke appen eller spillet.