Produktplassering i Youtube Kids

Youtube Kids er Youtubes tilbud for barn mellom null og tolv år. Denne barneversjonen av Youtube blir utnyttet av enkelte nettbutikker som selger barneleker.

Du kjenner kanskje til at Youtube finnes i en egen barneversjon som heter Youtube Kids. Vi testet innstillingen for 5–8-åringer, der inne er det påfallende mange oppakninger av barneleker. Noen av kanalene går ut på vise hvordan man kan leke med leker, men da er det gjerne påfallende mange leker fra en og samme produsent.

I vår test dukket det også opp en kanal for en nettbutikk. Den selger søte bamser, dukkehus med Pippi og så videre. Selve handelen foregår ikke inne i Youtube Kids. Der inne vises kun omtale av produktene.

Det er altså ikke fæle glipper der barneversjonen av Youtube viser grusom vold eller noe slikt, barn blir ikke skremt av reklame for Pippi eller Barbie. Men det kan nok være litt irriterende for foreldre at barna kan bli utsatt for markedsføring i en app som anses som trygg.

En av videoene som blir vist, gjelder oppakking av Pippi-leker. Navnet på kanalen er det samme som nettbutikken som ligger et annet sted på internett. En annen video viser hvordan man kan leke med noen dukker som finnes i nettbutikken. Logoen til nettbutikken er et dyr, dette logodyret vises i stor størrelse gjennom hele filmen. Selv barn som ikke kan lese, får med seg logoen.

Vi gikk videre til kanalen som Pippi-videoen var knyttet til, altså inne i Youtube Kids, og der lå det flere filmer med leker:

Man kan som sagt ikke kjøpe noe inne i Youtube Kids, men det var lett å finne nettbutikken med et søk på internett, for nettbutikken har samme navn som kanalen inne i Youtube Kids.

På sine nettsider skriver nettbutikken at det er 150.000 som abonnerer på Youtube-kanalen at den har 150 millioner visninger.

På Youtube skriver nettbutikken: «Vi garanterar att alla filmer är barnvänliga och våldsfria, ni som föräldrar behöver aldrig vara oroliga för att ert barn ska se något olämpligt hos oss.»

Videoene handler om hvordan ha det gøy med produktene som de selger. Barn blir altså ikke skremt av filmene, men blir påvirket av markedsføring.

Come Play With Me – med 15 milliarder visninger

I Youtube Kids kan du velge å se videoer som er «anbefalt». Her fant vi flere eksempler på kanaler som går ut på å leke med produkter. Det er kanskje ikke en bestemt nettbutikk som står bak, men det er påfallende mye leking med produkter fra bestemte produsenter. Man filmer altså at man leker med for eksempel dukker og et bondegård-byggesett fra en bestemt produsent. Man viser hvordan man kan åpne dører og luker eller bygge noe, og man gir inntrykk av det er gøy.

Spørsmålet er om slike kanaler får betalt for å leke med akkurat disse produktene. Er filmene egentlig reklame? Kanalen «Come Play With Me» har over 13 millioner abonnenter. Telleverket i kanalen sier at filmene har blitt sett 15 697 735 394 ganger siden 2014.

Men hvem står bak? Foreldre kan ha behov for å vite hvem som påvirker barna deres. Kanalen «Come Play With Me» er anonym.

En av de aller første videoene som ble lagt ut i 2014 i kanalen «Come Play With Me» viser to jenter som presenterer et dukkehus. I senere filmer ser man ikke ansiktene, i tillegg er også stemmen til en voksen med. Noen mener at enkelte av uteopptakene stammer fra Florida. Facebook-kontoen indikerer at eieren hører hjemme i USA. Men det er vanskelig å finne ut noe mer.

Vi fant til slutt en mulig e-post-adresse og venter på svar, men det er en g-mail-adresse og ingen firma-e-post. Vi har stilt ett spørsmål på e-post, og det er om de får penger fra leketøysprodusenter for å produsere Youtube-filmer om lekene.

Spin-off-produkter

Vi har tidligere skrevet at tv-programmer kan ha spin-off produkter som barn er interessert i å kjøpe, det gjelder for eksempel Fantorangen i NRKs barneprogrammer. Les mer om reglene ved spin-off-produkter. Det finnes også produktplassering i strømmeserier og familiefilmer.

Flere av filmene i Youtube Kids lukter altså reklame. Det er ikke ulovlig med reklame rettet mot barn, men norske regler har noen begrensinger, det er for eksempel ikke lov til å oppfordre barn til å kjøpe. Og man er pliktig til å opplyse seerne om at innslaget inneholder produktplassering eller at det er reklame. Men norske regler gjelder ikke for resten av verden.

Barnevakten anbefaler Youtube Kids for yngre barn som av foreldrene får lov til å benytte Youtube. Med Youtube Kids har foreldrene gode muligheter til å velge hvor liberale eller strenge rammene skal være for å luke bort vold, porno og så videre. Men markedskreftene kan man ikke fjerne helt. Slik er det overalt, også på elevenes maskiner på barneskolen, er det reklame.

Det er likevel forskjell på innslag som kan gi inntekter. Noen serier har tyngdepunktet i å fortelle gode historier, så kommer spin-off-produktene i annen rekke. Andre ser ut til å legge tyngdepunktet i å vise frem produktene, da er underholdningsverdien lav.

Hvis du ikke vil at barnet skal se bestemte videoer i Youtube Kids, eller du synes barnet spør vel mye etter innkjøp av bestemte leker, kan du klikke på de tre prikkene og velge å blokkere videoen eller kanalen:

Her er Medietilsynets regler for merking av reklame.

Barnevaktens startside om barn og reklame.

Vår anmeldelse av Youtube Kids

Alt foreldre bør vite om Youtube