Bildet viser en av oppgavene i Reklameskolen.

Lær barna reklamevett

UNDERVISNINGSRESSURS: Forbrukertilsynet har laget en undervisningsressurs om reklame. Elever i grunnskolen kan lære om alt fra skjult reklame fra influensere til hvilke reklameplakater som det er lov å henge opp på skolen.

«Reklameskolen» er en undervisningsressurs i første omgang for ungdomsskolen, laget av Forbrukertilsynet på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet. Tilpasninger for barneskole og videregående skole er på vei.

Elevene kan gjør oppgaver på skjermen, lese artikler og se videoer slik at de blir mer bevisste på hvor det finnes reklame og hvordan den kan påvirke.

Oppgavene er fine, de går gjennom mye, for eksempel hvilke reklamegrep man blir utsatt for når man bestiller  hotellferie og hva som er reglene for deltakelse i konkurranser på nettet.

Ressursen har også en seksjon for reklame i skolen, det er flott at det er en refleksjonsoppgave som er slik:

«Tenk gjennom reklamen du møter gjennom skolehverdagen – gjennom bøker, læringsmateriell som brosjyrer, hefter og digitale opplæringsverktøy, aktiviteter og utflukter, i skolegården osv.

  • Hvorfor tror du at disse bedriftene har fått lov til å markedsføre seg på skolen?
  • Hvorfor har akkurat dette materiellet blitt tatt i bruk i skolehverdagen?
  • Og hvordan tror du denne reklamen påvirker elevene?»

Dette er gode spørsmål. Hvorfor valgte læreren å gi eleven en bestemt ressurs? Kan det tenkes at det er fordi den er gratis? Hvorfor er den gratis? I skolene er det datasystemer levert av enten Google, Microsoft eller Apple, hvorfor er nettopp disse selskapene valgt?

Merkenavn er blitt dagligtale

Google har lykkes så godt i sin markedsføring at merkenavnet har blitt en del av dagligtalen. For eksempel i denne videoen fra Reklameskolen sier stemmen at man «googler». Selskapet Google er blitt et verb i språket vårt, selv om det går an si «søke på nettet» og på den måten unngå navnet. Dette viser hvilken innlytelse et globalt selskap kan ha. Elevene sitter med Google-maskiner og bruker Google-apper og ser video fra Forbrukertilsynet som bruker verbet «google» for å forklare elevene om reklamens makt.

Foto: Skjermkopi av Forbrukertilsynets video i Reklameskolen.

Bli mer bevisst på nettet

Reklameskolen har også flere sider om tilstøtende temaer, for eksempel netthandel. Skal man kjøpe noe i en nettbutikk, bør man sjekke om butikken har e-postadresse og så videre slik at det er mulig kontakte butikken. En felle i utenlandske nettbutikker er at prisen kan bli mye høyere enn førsteinntrykket, plutselig må du betale toll og ekstra dyr frakt. Les tipsene fra Forbrukertilsynet her.

Reklameskolen er først og fremst for elever, men som forelder kan du ta en kikk og se om det er noe du vil forklare barna om reklame.

Her er Reklameskolen

Her er Barnevaktens startside om reklame

Reklameskolen er også omtalt i Barnevaktens skoleportal

Flere undervisningsressurser i skoleportalen