Foto: Barnevakten

Facebook skulle avsløres i annonsekampanje

Appen Signal lagde en annonsekampanje som på en kreativ måte viste hvor mye Facebook vet om ditt liv. Signal hevder at kampanjen ble stengt av Facebook.

Vi har tidligere omtalt appen Signal som krypterer teksten når du chatter med noen i samme app. Signal har ikke all verdens finesser, men sørger for at privatlivet ditt er bedre skjermet enn når du benytter de mest populære sosiale appene. Elon Musk (Tesla) og Edward Snowden er blant brukerne. Appen har fått svært mange nye brukere de siste månedene etter at det oppsto usikkerhet om appen Whatsapp hadde til hensikt å dele personopplysninger med moderselskapet som er Facebook. Signal passerte 500 millioner brukere i januar 2021.

Kreativ kampanje om Facebook

Selskapet bak Signal ville nylig på en kreativ måte vise hvor mye Facebook vet om deg og hvor nøyaktig annonser kan treffe akkurat deg basert på profilering.

Signal hevder at annonsene ble forsøkt publisert, men at Facebook straks stengte annonsekontoen til Signal. Facebook svarer at det hele var bare et PR-stunt fra Signal og at Signal aldri forsøkte å publisere.

Facebook og andre apper som tilhører samme selskap, slik som Instagram, overvåker hvordan du bruker appene. Denne overvåkingen blir til personprofiler som benyttes innen annonsering. Det er ikke bare selskapets egne apper som overvåker deg. Mange nettsider som du har besøkt, deler opplysninger om deg med Facebook. Har du for eksempel besøkt en plantebutikk på nettet, forteller plantebutikken til Facebook at du var innom nettsidene til plantebutikken. Det betyr at når plantebutikken legger ut en annonse på Facebook, kan man bestemme at den vil bli vist til deg og de andre som var innom nettsidene. Samtidig får Facebook enda en opplysning å legge til profilen de lager om deg, for nå vet Facebook også at du er interessert i planter.

Plantebutikken, og andre selskaper, har altså en egeninteresse i å dele opplysninger om deg, for da treffer deres egne annonser bedre i neste runde. Slik får Facebook mange opplysninger inn bakdøren.

Facebook vet om du er singel og kom nylig hjem fra en reise

Vil du selv annonsere på Facebook, kan du boltre deg i målgrupper som bygger på alle personprofilene. Du kan velge at din annonse skal vises kun til folk i en viss alder som bor på et visst sted, for eksempel at annonsen skal vises til personer som er 44-48 år og som bor i Tromsø. Men stoppper ikke der. Du kan velge at annonsen din skal vises kun for folk som kom hjem fra en reise for en uke siden og som er separert. Og videre at personene har en bestemt arbeidsgiver og en bestemt stillingstittel. Og slik fortsetter valgene. Vil du at annonsen din skal vises til homofile? Da krysser du av i «registrert partnerskap». Eller kanskje vil du at annonsen skal vises kun for montører? Da skriver du inn «montør» i riktig felt. Du kan for eksempel bestemme at annonsen skal vises til homofile montører som gikk på en bestemt skole da de var unge og som nå er over 30 år. Skjermbildene under viser noen glimt fra annonseinnstillingene i Facebook:

 

Alt dette samler Facebook inn om deg når du er på Facebook eller Instagram eller når du er innom nettsidene til bedrifter som gjerne vil annonsere på Facebook. Det var dette appen Signal ville fortelle med sine kreative annonser. Signal gikk gjennom annonseinstillingene på Facebook/Instagram og valgte ut bestemte målgrupper og lagde så annonser hvor detaljene til målgruppen sto rett ut:

En del lærere ville da få en annonse hvor det sto: «Du får denne annonsen fordi du er lærer.» Også videre. Når man får målgruppen slik rett i ansiktet, og man kjenner seg igjen, blir man ganske sikkert mer bevisst på profileringen som foregår.

Kan ta en sniktitt

Når du ser en annonse på Facebook, kan du trykke på de tre prikkene øverst til høyre i annonsen, da vil du få frem noen få av målgruppeinnstillingene som annonsøren har valgt og at det er grunnen til at akkurat du ser annonsen:

Klikker du på et av målgruppevalgene som annonsøren har krysset av, forteller Facebook at selskapet har samlet inn opplysninger om deg «basert på aktiviteten din på Facebook», kort sagt hva du klikker på.

Personen nedenfor er tydeligvis selv interessert i reklame, Facebook har notert at personen er interessert i nettreklame, digital markedsføring samt markedsføring i sosiale medier:

Legg merke til at opplysningene du får som mottaker av annonsen, er begrenset. Annonsøren kan ha lagt inn mange flere detaljer i målgruppebestemmelsene.

Hva bør du si til barna?

Det er ulike meninger om slik innsamling av opplysninger, men man bør i det minste fortelle barn og unge hvordan verden er skrudd sammen. Enten man leser aviser eller bruker sosiale apper, blir man overvåket og profilert. Opplysningene om deg kan bli solgt videre eller delt videre. Og deretter blir man utsatt for påvirkning innen reklame og politikk. Barn og unge kan lære et visst selvforsvar mot algoritmene, men det er vanskelig å holde verdens største dataselskaper i tøylene.

Hva kan barna gjøre?

Er man skeptisk mot overvåking og profilering, kan man trappe ned bruken av de mest populære appene og heller benytte apper som gjerne vil beskytte privatlivet til brukerne (slik som Signal). Problemet for mange unge er å få vennene deres over til slike apper. Skal man holde kontakt med vennene, blir det ofte til at man må benytte de mest populære appene. Da kan man gå inn i innstillingene i mobilen og skru av noen av tillatelsene som ligger inne for deling av informasjon mellom apper.

Facebook er ikke førstevalget til barn og unge, men som et eksempel kan du klikke på denne lenken og se hvilke selskaper som har delt informasjon om deg med Facebook.

Kilder: Blant annet her og her og her.

Les også