Foto: Shutterstock.com

Sikring av nettbrett i barneskoler

Barnevakten mener det bør opprettes en nasjonal tjeneste som skal ivareta barns sikkerhet og brukeropplevelse, og at dette bør være på plass før man fortsetter utdeling av læringsbrett i barneskolene i Norge. Les Barnevaktens innstilling til et nytt representantforslag i Stortinget.

I slutten av januar ble det fremlagt et representantforslag i Stortinget om at det skal være pålagt at nettbrett, PC eller lignende enheter som er tilgjengelige for barn i barnehagen og i småskolen, skal benytte filter som hindrer elever tilgang til alvorlig skadelig innhold på nett.

Forslaget ble fremmet av Geir Jørgen Bekkevold, Hans Fredrik Grøvan, Jorunn Gleditsch Lossius og Knut Arild Hareide. Saken er for tiden til behandling i utdannings- og forskningskomiteen.

Barnevakten kom i den anledning med en innstilling til forslaget, som ble overlevert Utdannings- og forskningskomiteen den 23. februar 2018.

Du kan følge status på behandling av saken på Stortinget sine nettsider

Innspill til representantforslag 124S

Sikring av Læringsbrett/PC i barneskoler/barnehager

Teknologi er kommet for å bli, og Barnevakten ser mye glede og nytte med digitale verktøy både i hjem og skole. Flere og flere kommuner innfører nå læringsbrett som verktøy for læring og undervisning i barneskolen og i barnehager.

I den forbindelse har Barnevakten fått flere henvendelser fra foreldre som ikke har noe imot at de bruker nettbrett og pc i skolen, men som er frustrert og provosert over at barna får sitt eget nettbrett i småskoletrinnet uten at det er noen form for tiltak fra hverken skole, kommune eller Utdanningsdepartementets side rundt sikkerhet, personvern og å begrense innhold. Frustrasjonen går også på dette med tidsstyring/skjermtid når ungene får «sine egne» nettbrett fra skolen.

En av henvendelsene er fra Christer V. Aas som er pappa til ett av barna i småskolen som nå har fått sitt eget læringsbrett i skolen, og som allerede har gjort seg erfaringer som ikke har vært positive for hans datter. Et par andre henvendelser har vi gjengitt utdrag fra under.

Økt fokus på sikkerhet

Barnevaktens visjon er at barn og unge skal kunne bruke mediene på en trygg og bevisst måte. Vi bidrar til dette gjennom våre mange skolebesøk med dialogbaserte foredrag for elever, lærere og foreldre, veiledning via mail og telefon, og informasjon, råd og anmeldelser via barnevakten.no.

I 2017 møtte vi 28 700 barn og unge i grunnskolen og 24 400 foreldre i grunnskolen og i barnehager.

Barnevakten registrerer en økning i henvendelser fra skoler som ønsker oss inn å snakke med elevene fra første klasse om nettvett. Noen av disse skolene vet vi er skoler som nylig har innført læringsbrett fra første trinn og hvor vi er invitert inn som et tiltak nærmest for å «berolige» foreldre om at skolen tar nettvett på alvor.

Barnevakten har lang erfaring og bidrar gjerne inn i skolene for å styrke lærernes fokus på sikker bruk og nettvett. Men vi mener at dette ikke er tilstrekkelig tiltak.

Det er også dårlig bruk av ressurser at hver enkelt skoleleder eller kommuneledelse skal finne ut av nettsikkerhet og lage egne retningslinjer for læringsbrett/pc i sine skoler.

Vi vet alle at det er mye lett tilgjengelig innhold via nett som kan både skremme og opprøre barn, og vi får henvendelser fra og møter både barn og voksne som forteller om ulike erfaringer med dette. I Medietilsynets omfattende undersøkelse som gjøres annethvert år, og i EU Kids Online undersøkelsen kan vi også lese en del om norske barn og foreldres erfaringer.

Kombinasjon av filter og opplæring

Barnevakten anbefaler både teknisk og aktiv medietring for yngre barn i barneskoler og barnehager. Aktiv medietring, – at barn må lære digital dannelse, kildekritikk og nettvett er nok alle enige i er viktig og bra tiltak, og dette er både foreldre og skolen/barnehagen sitt ansvar. Men på bakgrunn av det faktum at alt i realiteten er tilgjengelig via nett og at det er skolene som i større grad, eller like stor grad som foreldrene, blir ansvarlige for barns sikkerhet og brukeropplevelse på læringsbrett utdelt i skolen, så mener vi at også teknisk filtrering er nødvendig på læringsbrett/pc som de får i barnehage og barneskole.

At tekniske filtre ikke fungerer godt nok og at det vil bli en ”hvilepute” for lærere og foreldre er ikke et godt nok argument for at vi skal velge alternativet som er at alt skal være helt åpent og tilgjengelig.

Samtidig med filtrering så må man både hjemme og på skolen selvfølgelig også snakke med barna og bevisstgjøre dem på gode og smarte valg på nett, lære dem om rettigheter og forpliktelser og lære dem å sette grenser for seg selv og overfor andre.

Barnevaktens konklusjon

Barnevakten mener Utdanningsdirektoratet bør være ansvarlig for en nasjonal tjeneste som skal ivareta barns sikkerhet og brukeropplevelse, og at dette helst bør være på plass før man fortsetter utdeling av læringsbrett i barneskolene i Norge.

Barnevakten ser derfor positivt på representantforslaget om at det skal være pålagt at nettbrett/PC eller lignende enheter som er tilgjengelig for barn i barnehagen og i småskolen, skal benytte filter som hindrer elever tilgang til alvorlig skadelig innhold på nett.

Barnevakten støtter et forslag til nasjonal tjeneste for analyse og filtrering av internett tilgang på læringsbrett/PC i grunnskoler og i barnehager – som skissert i forslag fra Christer V. Aas.

Tillegg:

Utdrag fra to av henvendelsene fra foreldre til Barnevakten mottatt på mail i 2017:

1.
Barna mine har fått utdelt iPad på skolen som må tas hjem etter skoletid. Skolen nekter å konfigurere iPad’ene med aldersbegrensinger men bare henviser til brannmur og at foreldrene kan sette opp liknende tiltak hjemme.

Dvs i utgangspunktet kan barna se på all vokseninnhold ved bruk av skolens iPad.

For meg høres det ut som en skandale at skolen ikke tar ansvar for dette utover opplæring i nettvett. Teknisk sett er det veldig lett å sette opp innholdsfilter med aldersgrense.

2.
Dette er utdrag fra historien til en pappa som kontaktet oss på bakgrunn av utdeling av nettbrett i første klasse (utdrag fra mail):

– Jeg tok kontakt med rektor og han sa at skolen bruker brannmur og at vi kan sette opp OpenDNS hjemme. Da jeg prøvde å slå opp «vokseninnhold» med OpenDNS enablet, så fikk jeg se ganske mye uegnete ting. Mitt forsøk å beskrive måten å sette alderstilpasset innholdsfilter på iPad ble ignorert.

– Gutten fortalte meg at de hadde fått beskjed at de ikke skal fortelle foreldrene om PIN koden på iPad. Derfor ble det litt vanskelig for meg å sette opp iPad’ens innebygde aldersgrense.

– Etterpå tok jeg kontakt med skolens «referansegruppe». Svaret jeg fikk var at man ville prøve å ta temaet opp med skolen. Deretter hørte jeg aldri noe igjen.

– Kommunen har utarbeidet et «FAQ» dokument som sier: «Hjemme bestemmer foreldrene over bruk av nettbrett på samme måte som dere bestemmer over bruk av telefon, PC o.a. Du kan legge inn en streng policy, men erfaring tilsier at da blir nettbrettet mindre brukt til skolearbeid.»

– På et foreldremøte spurte jeg læreren som presenterte bruken av nettbrett i undervisningen om han kunne fortelle oss noe om mulighetene til innholdsfiltrering. Han var veldig flink med Showbie, book creator, osv, men hadde aldri hørt om filtrering.

– I går dukket det opp et oppslag på skolens hjemmeside som forteller hvordan OpenDNS kan brukes. Veiledningen til å konfigure OpenDNS er god hjelp og viser i hvert fall at skolen begynner å ta temaet litt seriøst, selv om settingen kan lett bli borte når public IP adressen fra Internet leverandøren endrer seg (kan endres hver natt).

– Det er fortsatt et mirakel for meg hvorfor ikke kommunen eller skolen kan forhåndskonfigurere iPad’ene med riktig aldersgrense – da ville dette fungere uansett hvilket trådløst nett barna kobler seg på. I det siste snoket jeg på guttens PIN og satt på aldersgrense selv.

Oppdatering 27. januar 2020: Skoler og barnehager må etter nye retningslinjer hindre at barna ser skadelig innhold på skjermene.

Bli medlem av Barnevakten