Wittario

App med anbefalt aldersgrense 3 år fra PEGI og 4+ år fra App Store. Android (Google)/iOS (Apple).

ANMELDELSE: Norskutviklet, Pokémon GO-inspirert app får skoleelever ut og i aktivitet. Konseptet har potensial til å gjøre skolehverdagen enda mer engasjerende!

Kahoot! er et glimrende eksempel på et klasseromsspill som skaper liv, røre og læring i klasserommet. Programmet er superenkelt å bruke og dermed lett å ta i bruk, samtidig som konseptet i seg selv står på egne ben.

Norskutviklede Wittario kan potensielt bli noe det samme, men for utendørsbruk. Tenkt: Pokémon GO, men der man «fanger» og gjør skoleoppgaver i stedet for å lete etter søte og sjarmerende pokémons.

Og det er liten tvil om at i en digital skolehverdag der elever kanskje sitter mye inne på skole PC-er og nettbrett – så er det fabelaktig med et tilbud som også tar skjermen med og ut på en overkommelig måte.

Wittario

Format: Android (Google)/iOS (Apple)
Kategori: Læring
Utvikler: Sherpa Education AS

Wittario er delt i to. På den ene siden har man læreren som lager oppgavesett for elevene. Læreren har altså en egen side som de logger inn på. Her kan man invitere elever til spillgruppen ved å sende dem en e-post, eller ved å taste inn brukerID-koden til elevene.

Alle elever må opprette en egen bruker.

Det er også på lærersiden at man tegner opp løyper som elevene skal gå for å løse oppgaver. Det minner noe om orientering og poster med oppgaver. Læreren får et digitalt kart over nærområdet sitt og kan så markere poster.

For hver post kan man legge ut forskjellige typer digitale oppgaver som løses ut når elevene drar til dem. Det kan være flervalgsvar eller oppgaver der elevene skal svare med fritekst, eller ved å laste opp video og bilde. For eksempel om læreren ber elevene om å finne og ta bilde av en hvitveis.

Det finnes også stilige AR-oppgaver. På samme måte som man ser pokémons på skjermen i Pokémon GO kan barna løse oppgaver ved å jobbe med interaktive elementer. Det kan være flervalgsvar, sortering og rangering og alt dette gjøres med leken spillgrafikk som man ser på skjermen.

Elevene på sin side laster ned en app. De skriver inn navnet sitt og velger brukernavn og passord. Deretter velger de en avatar og kan tilpasse utseendet på denne med kjønn og klær.

På samme måte som med Pokémon GO ser barna spillfiguren (egen posisjon) på et kart. Her ser de bygninger og veier. Ved å starte et nytt spill som lærer har delt ut til elevene, ser man også neste «post» og en pil som peker hvilken retning man må gå.

Ellers holder appen også kål på hvor langt barna har beveget seg og kan på den måten motivere til mer aktivitet.

Wittario er et spennende konsept som kan gi skoleelevene en helt ny dimensjon med læring og muligheter i nærmiljøet. Her kan læreren sitte og forberede oppgaveløyper som elevene så kan gjøre ute i friluft etterpå, eller på fritiden til og med.

Det kan være naturstier der elevene fysisk skal gå til et punkt. Her dukker det opp spørsmål, og kanskje trykker de på lenken som følger med for å lese seg opp med en artikkel eller en videoressurs.

Eller at de må gå i skogen og finne forskjellige typer insekter, sopp og annet som er spennende og levere inn «funnet» som bilde eller video.

Med programmet er det mange muligheter for læreren til å lage forskjellige oppgavetyper, og det finnes samarbeidsmodus der elever kan jobbe sammen, selv om de er på hver sin enhet, eller til og med konkurrere mot hverandre.

Wittario har potensial til å bli det neste Kahoot!. Samtidig, trengs det mer utvikling. Brukersnittet for lærere er tungvint og trenger en mer intuitiv flyt der veien fra å lage oppgaver og ruter har større sammenheng.

Brukersnittet trenger dessuten en større modernisering. Appen fungerer heller ikke feilfritt og kan henge seg opp i blant, og bevegelsene til spillfiguren ser noen ganger ut som går sidelengs eller bakover, selv om man går forover. Og så hadde det jo vært kjekt å innlemme muligheten for at barn og unge kan lage sine egne avatarer fra bunnen av, og kanskje vinne noen visuelle premier og tilbehør til spillfiguren.

Pålogging for elever krever inntasting av e-post og brukernavn. Men elevene kan få tilgang til spill og oppgaver som læreren har laget med anonym brukertilgang. Dette ved å taste inn en unik spillkode.

Ikke minst kunne det vært med enda mer spennende måter å logge bevegelse på. At elevene får en belønning etter å ha bevegd seg så og så langt for eksempel. Vi hadde også noe trøbbel med å i det hele tatt få invitert inn en bruker til lærergruppen. Det å sende e-post fungerte ikke rent sånn øyeblikkelig, men å invitere inn bruker-ID-en gikk.

Dette er forhåpentligvis småriper som etter hvert kan glattes ut. Og med det vil det være enda større potensial for Wittario å bli det neste «store» i skolehverdagen.

Egnethet

Wittario har fått aldersanbefaling fra fire år i App Store (iOS) og tre år i Google Play (Android), altså den laveste aldersanbefalingen.

Konseptet kan by på læring og utforsking ute i natur og nærmiljø. Dette kan være et fint supplement for læreren i undervisningen og et verktøy for å vise at skjerm også kan kombineres med bevegelse i friluft.

Appen bruker noe mobildata og kan trekke på batteri. Så det må man være obs på. Det står et pekepinn på utviklerens nettside om at et oppgavesett med 10 spørsmål som går over 15 minutter og 800 meters vandring, krever 0,2 megabyte med data. Legger man på bruk av bilder og video-elementer, vil så klart datamengden øke.

I tillegg må man være obs på at kanskje ikke alle elever har tilgang til egen mobil. Hva gjør man da? Ofte har skole PC-er og nettbrett kun tilgang til Wi-fi. Så her må man også finne andre løsninger.

Ellers har Wittario en abonnementsløsning. For de mest grunnleggende mulighetene er alt gratis. Men for å gi tilgang til et høyere antall elever, lagspill og muligheten for å lage løyper som er private og ikke offentlig for alle, må man ha et betalt abonnement.

Lenke til appen her: iOS/Android.

Testet på iOS

Apptrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten apper?

Les våre kriterer for appanmeldelser

 

Bli medlem av Barnevakten