Foto: Shutterstock. Bildet viser en kvinne med en Iphone.

Du kan skru av Apples annonsesporing

Det er ikke bare Google og Facebook som sporer sine brukere, også Apple gjør det, men i mindre grad. Du kan skru av en del av annonsesporingen i Iphonen. Enda en mulighet for å stanse sporingen kommer antagelig våren 2021.

Også Apple driver med sporing av sine brukere, men i mindre grad enn Google og Facebook som lever av å overvåke og tilby persontilpasset eller målgruppetilpasset reklame. Apple lever først og fremst av å selge produkter og ikke av å dele informasjon om kundene, likevel er Apples telefoner utstyrt med annonsesporing.

Det er vanskelig å få oversikt over hva som foregår under panseret i telefoner, men så langt Barnevakten forstår, finnes det to typer annonsesporinger i Iphoner. Den ene gjelder Apples egne kanaler, den andre gjelder eksterne kanaler.

Den vanlige annonsesporingen gjør at Apple kan vise persontilpasset reklame i Apples egne kanaler som du benytter. Hvis du ikke ønsker slik annonsesporing, kan du skru det av i innstillingene. Du vil uansett bli servert annonser, men de er ikke persontilpasset.

 

 

Vi har tidligere omtalt gode personvernvalg i operativsystemet iOS 14 fra Apple.

Den andre typen sporing kalles IDFA, det er et opplegg hvor Apple sender informasjon om deg til eksterne aktører. Hensikten er for eksempel å kunne måle hvor godt annonser inne i apper virker. IDFA er forkortelse for Identifier for Advertisers. Hver Iphone er utstyrt med en unik IDFA-kode, det kan sammenlignes med en cookie som brukes i nettlesere.

I Apples operativsystem iOS 14, som mange Iphone-eiere allerede har tatt i bruk, er det klargjort for at eieren av telefonen kan si ja eller nei til IDFA: “track you across apps and websites owned by other companies”. Men så langt Barnevakten forstår, blir muligheten til å si nei tilgjengelig først i 2021.

Og selv om folk sier nei takk, kan det hende at Apple sender til tredjepart anonymisert informasjon om hvilke annonser som det er populært å klikke på. NRK fant ut i 2019 at anonymisert informasjon fra telefoner slett ikke er helt anonymt (ekstern lenke).

Var dette litt tåkete? Da er du i selskap med oss, det er ikke alltid lett å finne ut hva datagigantene har funnet på, de holder ofte kortene tett til brystet, de gjør seg vanskelig tilgjengelige for spørsmål, og språket i vilkårene kan selv jurister slite med å forstå. Men alt om alt ser det ut til at Apple er mer opptatt av personvern enn Facebook og Google.

Klager på at Apple ikke har fjernet sporingen

Organisasjonen NOYB har sendt inn klage til myndighetene i Tyskland og Spania angående Apples IDFA-sporing. Det er omtalt i denne artikkelen på organisasjonens nettsider. Ifølge klagen svarer Apple unnvikende når forbrukeren ber selskapet forklare hvor og når forbrukeren eventuelt godkjente slik sporing. Organisasjonen mener at sporing via Apples IDFA rammes av GDPR-reglene i Europa som handler om personvern, og at forbrukeren i tilfelle må få sjanse til å si ja takk eller nei takk til annonsesporing.

Organisasjonen NOYB krever i klagen at Apple sletter IDFA fra Iphonene og at Apple bør få bøter for å ha brutt GDPR-reglene.

«Smartphones are the most intimate device for most people and they must be tracker-free by default«, sier advokaten Stefano Rossetti i Organisasjonen NOYB som er en forkortelse for «none of your business». Organisasjonen mener altså at telefoner over disken skal være forhåndsinnstilt med null sporing og at forbrukeren deretter kan gis mulighet til å si ja eller nei til ulike former for sporing.

Ifølge denne nettsiden sa Stefano Rossetti også dette: «Ifølge EU-lovene skal våre telefoner være beskyttet mot ekstern sporing. Det er kun lovlig å spore hvis brukeren sier tydelig ok.» (Barnevaktens oversettelse.)

Ifølge denne artikkelen fra CNBC svarer Apple med at deres oppdatering av operativsystemet (iOS14) gir brukerne større kontroll over annonsesporing og at klagen er unøyaktig. Men «større kontroll» forklarer ikke mye. Vel, det betyr i alle fall ikke «full kontroll».

En talsperson fra Apple sa:

“The claims made against Apple in this complaint are factually inaccurate and we look forward to making that clear to privacy regulators should they examine the complaint.” Dette er uttalelser som ikke gjør oss mye klokere. Man gir ingen forklaring, man bare lover å forklare en annen gang.

Talspersonen sier også: “Apple does not access or use the IDFA on a user’s device for any purpose.” Hvorfor er IDFA-en plassert i telefonen hvis den ikke brukes til noe? Uttalelsen kan tolkes til at Apple selv ikke bruker IDFA til noe, og at Apple har sitt eget sporingsopplegg for sine kanaler. Hvis talspersonene for de globale selskapene kunne snakke mer rett ut, hadde det vært enklere for forbrukere å vite hva som foregår. Barnevakten har sendt Apple tre spørsmål og skal oppdatere denne saken dersom vi får svar.

Mer informasjon om IDFA finner du i denne artikkelen fra Forbes og i artikler fra Venturebeat her, her og her. NRK har et radiointervju med den norske fagpersonen Torgeir Waterhouse her.

Det finnes tilsvarende annonsesporing i Android-telefoner, det kalles GPS ADID som er forkortelse for Google Play Services ID for Android. Organisasjonen NOYB er i gang med å undersøke forholdene også i Android-telefoner.

Hva med barna? Ifølge norsk lov skal ikke markedsførere rette kjøpsoppfordringer direkte til barn. Les her om hvilke regler som gjelder for reklame rettet mot barn.

Les også

Tips og råd om nettvett hver uke, samt tilgang til webinarer om nettvett: Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.