Barn og unge kan få pornoreklame i populære apper

Stadig flere barn og unge ser porno på nett, ifølge norske undersøkelser. Reklame for porno kan også dukke opp på Youtube og Instagram.

Fire av ti 13–18-åringer har fått reklame for porno på nett. De som har fått slik reklame, forteller at den dukket opp her:

  • Instagram: 15 prosent
  • Snapchat: 14 prosent
  • Youtube: 8 prosent
  • Tiktok: 5 prosent

Det betyr at det er rundt 2 prosents risiko for at barnet ditt får reklame for porno på Tiktok. Det kan hende at risikoen er blitt enda lavere nå som Tiktok har innført foreldreinnstillinger og filter. Tiktok kommer i denne statistikken ganske bra ut i forhold til de andre populære appene.

Andelen som har sett reklame for porno, øker med alder og er størst blant guttene. Omkring dobbelt så mange gutter som jenter i alderen 13-16 år har fått reklame for porno på nett. Det må bety at algoritmene gjør forskjell på gutter og jenter når det gjelder å vise ulike annonser. Annonsealgoritmer er basert på nettoppførselen til den enkelte person, blant annet hvilke søk man gjør og hva man klikker på i sosiale medier.

Stadig flere barn og unge ser porno

Her er tall fra undersøkelsen «Barn og medier 2020» fra Medietilsynet og Redd Barnas rapport «Et skada bilde av hvordan sex er – ungdoms perspektiver på porno»:

  • 49 prosent av 13–18-åringene har sett porno på nett, mot 42 prosent i 2018.
  • Andelen øker med alder og er betydelig større blant gutter enn jenter (75 mot 25 prosent). 31 prosent av 13-14-åringene, 52 prosent av 15-16-åringene og 64 prosent av 17-18-åringene har sett porno.
  • 57 prosent av dem som har sett porno på nett, så det for første gang før fylte 13 år.
  • 13-18-åringene fikk spørsmålet «Sist gang du så porno på nett, hvordan skjedde det?» 80 prosent svarte at de søkte selv opp pornoen.
Tilgang til straffbart innhold
Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

– Det er et tankekors at barn under 13 år har tilgang til innhold som det kan være straffbart å vise til personer under 18 år, og som ikke nødvendigvis gir de et realistisk syn på hva sex er, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Redd Barna-rapport: Porno fører til press blant unge

Flere av ungdommene i rapporten til Redd Barna pekte på at porno kan skape økt interesse og press om deling av egenprodusert innhold. De forteller også om negative opplevelser når de forsøker å etterligne pornoscenene og at det kan være både smertefullt og krenkende, og at pornoen skaper urealistiske forventninger slik at man føler seg usikre og utilstrekkelige.

Slik tar du porno-praten med barna

Medietilsynet har laget en samtaleguide om nakenbilder og porno.


Tips og råd hver uke: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.