Foto: Privat

Tusenvis av barn påvirkes av idoler på nettet

Selv om Martine Halvorsen har over 70.000 følgere på sosiale medier, er det fortsatt viktig for henne å være ærlig og troverdig i møte med hver enkelt person hun når ut til. Hennes beste råd til barn og unge er å følge profiler som formidler gode holdninger og verdier.

(Artikkelen er tidligere delt i Barnevaktens papirmagasin. Intervjuene ble utført i februar 2019.)

Født og oppvokst på Nesodden og nå 21 år gammel, har Martine Halvorsen fått en popularitet som strekker seg langt utover kommunens grenser. Allikevel foretrekker «influenseren» å se på seg selv som ganske alminnelig til tross for at hun har en type jobb som folk flest ikke har.

– Jeg trives best hjemme i sofakroken og tar meg selv veldig lite høytidelig! Som elleveåring bestemte jeg meg egentlig for å bli profesjonell fotballspiller. I årene som fulgte satset jeg hundre prosent på fotball. Da jeg ble skadet for tre år siden, måtte jeg legge drømmen på hylla og det var sånn min blogg ble til. Jeg hadde mye på hjertet, trengte å fylle tomrommet etter at fotballen forsvant og ville ha en plattform til å kunne uttrykke meg på.

Viktig å finne profiler å følge som faktisk gir noe positivt

Verdifulle erfaringer 

– Nå i dag kan jeg endelig spille fotball igjen, og jeg spiller kun fordi det er skikkelig gøy. Samtidig lever jeg av å være en såkalt influenser, men jeg elsker å ha den frisonen som fotballen gir meg, sier Martine.

Med noen år på baken som influenser har Martine fått noen verdifulle erfaringer som hun har tatt til seg.

– I mine kanaler prøver jeg å ha et fokus på det normale. Ved å være jordnær og ærlig ønsker jeg å vise frem sider av livet ufiltrert og genuint. Jeg skriver om dagsaktuelle temaer, ting jeg mener vi burde snakke om, og jeg forsøker å ha et glimt i øyet. Jeg vurderer nok mer nå enn når jeg startet. Det begynner å gå opp for meg at jeg faktisk har mange øyne på meg, selv om det fortsatt er nokså uvirkelig at folk ønsker å følge med på meg! Jeg har erfart at det kan være skikkelig tøft å være ute på nettet, og det gjør at jeg oftere vurderer hvilke kamper det er verdt å ta og ikke, sier Martine.

Martine Halvorsen er også forfatter av boken «Sykt normal», aktiv kronikkforfatter og har vært deltaker i «Sykt perfekt» på TV 2.

Følg de med gode verdier 

Martines råd til barn og unge som følger influensere og bloggere på sosiale medier, er å være kritiske til hvem de ser opp til.

– Jeg tror det er viktig å ikke sluke alt man ser på nett, og jeg tror det er viktig å finne profiler å følge som faktisk gir noe positivt og som står for gode verdier. Det finnes en haug av gode profiler å følge. Jeg tror også det er viktig å være konstruktiv og ikke ta alt for god fisk. Selv er jeg ekstremt opptatt av at reklamen jeg har er troverdig, og flere og flere profiler blir opptatt av det, men det er også mange som ikke bryr seg om dette. Jeg vil mye heller at mine følgere skal ønske å bli venn med meg og at de kan kjenne seg igjen i meg, enn at de skal se på meg som uoppnåelig og ønske å være som meg! Jeg har bestemt meg for at jeg aldri skal reklamere for noe som oppfordrer noen til å forandre på egen kropp eller utseende, sier Martine.

For å være troverdig i møte med sitt publikum, tar Martine flere grep.

– Jeg har stor tro på å være seg selv, ha is i magen og finne sin greie. Jeg tror på åpenhet og kommunikasjon, selv om ting foregår på nett. Jeg har en veldig fin dialog med mange av mine følgere, noe jeg setter stor pris på, sier Martine.

Foto: Færd
Elise Landa jobber som foredragsholder og rådgiver for digitale medier for Færd kommunkasjon AS, og er ansvarlig for nettkurset «Trygge Digitale foreldre».

Stor påvirkningskraft

I Medietilsynets undersøkelser om barns medievaner er det bloggere som topper visninger på Youtube blant jenter mellom ni og 18 år. Hos guttene er det strømming av dataspill som står høyest. 

– Bloggere har stor påvirkningskraft, noe som også ligger i begrepet man bruker om dem, sier Elise Landa, som til daglig jobber som foredragsholder og rådgiver for digitale medier for Færd kommunkasjon AS, og er ansvarlig for nettkurset «Trygge Digitale foreldre». 

– En influenser betyr å være en som påvirker, og det er en egen kraft i det å være et menneske som formidler noe til et annet menneske. Tradisjonelle aviser og reklame vil aldri kunne slå denne påvirkningskraften. Barn og unge får tillit til disse personene og kanskje litt for raskt. Etisk vurdert så er det ikke alle i bloggemiljøet som fortjener denne type tillit og med muligheten til å påvirke som følger med.

Barn ville aldri ha stolt på fremmede som de møter på gaten, men på internett er det altså annerledes? Hvorfor får influensere og bloggere så lett tilliten til barn og ungdom?

– De møter en person som vil formidle et budskap og så blir det en slags relasjon mellom meg og deg. De skaper tillit. Noen av bloggerne spiller på at de skal være ekte og ærlige, og opplevelsen blir kanskje slik utad, men uten at man egentlig har forutsetning for å vite at det stemmer i virkeligheten. De tar kanskje seeren bak sceneteppet og formidler noe som har vært vanskelig for dem. Det virker troverdig og de vet hva de skal si og trykke på for å engasjere. Akkurat det har mye større gjennomslagskraft enn dersom det hadde vært en stor bedrift eller en firmalogo, sier Landa.

Få barna selv til å reflektere, og spør hva de tenker om det

Virkelighetsorienter barna

Selv om barna ser opp til ikonene sine på sosiale medier, så må foreldre lære dem å vurdere hvem og hva som er troverdig.

– Stikkordet er kildekritikk. Det handler om at barn skal lære seg kritisk å vurdere ulike budskap uavhengig av om det er på en nettside, Youtube, sosiale medier eller fra en person. Vurder kilden, bakgrunnsinformasjonen og artikkelen. Finnes det flere kilder som underbygger temaet? Bruk nettsøk for å finne ut om troverdige kilder sier det samme, sier Landa.

I tillegg må barn bevisstgjøres på at mange bloggere lever med dette på profesjonell basis og får betalt for det de publiserer.

– Snakk med barna om at influensere kan være betalt for å snakke om et produkt. Dersom en blogger sier at kjole eller et sminkeprodukt er helt fantastisk, så kan det hende at de er sponset enten betalt i penger eller ved å bli tilsendt produkter gratis. Få barna selv til å reflektere og spør hva de tenker om det. Dette klarer de ikke å lære på egenhånd og til og med mange voksne blir lurt av fenomenet. Men det er altså i flere tilfeller snakk om levende reklame, sier Landa.

Det betyr ikke at foreldre skal gå frem ved å forby barna fra å følge favorittikonene sine på sosiale medier, mener Landa.

– Men man kan allikevel snakke med barnet om at den personen har et samarbeid med noen i en bransje, og at det er en type jobb som han eller hun lever av. Så kan man skille på hva de gjør. Den youtuberen kan fortsatt være utrolig god i spill og det kan ha en verdi i seg selv, sier Landa.

Har bloggere fritt spillerom?

Tv-stasjoner og nettaviser har strenge regler for hva de kan gjøre når de publiserer innhold. Med bloggerne derimot blir skillet mellom privatperson og kommersiell aktør mer grenseoverskridende. Er det da fritt frem at de kan gjøre som de vil?

– Vi har heldigvis beveget oss fra en tid der det var mer fri flyt til i dag der flere regler er på plass. I 2016 ble Sunn fornuft-plakaten lansert, den inneholder etiske retningslinjer mot kroppspress og i dag blir også manglende merking av reklame slått hardt ned på. Men vi som foreldre må samtidig lære barna hva disse tingene betyr. Når det står «#reklame» på Instastories, hva betyr egentlig det? For at barn skal forstå og manøvrere denne arenaen så trenger de tydelige rollemodeller som kan forklare hva disse tingene betyr. I tillegg må vi lære dem å finne gode influensere som har positive holdninger. Det betyr at vi voksne har en jobb å sette oss inn i alt dette. For hvis du ikke vet hvilke influensere datteren din på tolv år følger, så har du en utfordring, sier Landa.

Råd til fremtidige bloggere

Landa har også noen råd til barn og unge som selv ønsker å starte egen blogg.

– Husk at det du gjør kan påvirke andre. Da bør du passe på å formidle sunne og gode holdninger i det du gjør. Tenk også over eksponeringen og at potensielt mange kan lese det du skriver. Jo mer enn blogg vokser, jo større er også muligheten for at man kan bli tilbudt samarbeid med kommersielle aktører. Hva ønsker de å oppnå gjennom deg? Dersom noen spør om du kan legge ut eller omtale et produkt for dem, hvorfor gjør de det? Bare for å være snille? Selv om det ikke er betalt, men kun ved at man får et produkt tilsendt, så er det også et innledende samarbeid, sier Landa.

Martine Halvorsen har også noen gode råd som gjelder både foreldre og barn og unge.

– Jeg tror at det generelt er viktig at barn og unge vet hva det innebærer å være på nett. Jeg tror det er viktig at de vet hvordan man oppfører seg, at de lærer å tenke gjennom hva som er lurt å legge ut og ikke, og at de også gjør andre ting enn å henge på nett! Samtidig tror jeg at det er viktig at foreldre holder seg så godt oppdatert som mulig og at de signaliserer at barna kan snakke med de om det skulle være noe, sier Martine.

Les også

Youtubere må stilles til ansvar

Barn blir manipulert av influensere

Kildesortering på nett

Barn ser reklame for alkohol, pengespill og plastisk kirurgi

Aldersgrenser for norske Youtube-innslag

Slik snakker du med barna om kropp og utseende

Kroppspress på grunn av sosiale medier

Slik lærer du barna kildekritikk

Bli medlem av Barnevakten