Dora og den gyldne byen

Amerikansk eventyr, 2019, passer fra seks år

Dora og den gyldne byen

ANMELDELSE: Fartsfylt og uhøytidelig eventyr i jungelen som passer fint for barn opp til tolv år.

«Dora the Explorer» er kjent blant mange barn, og i denne muntre og spennende filmen drar Dora og vennene hennes på jakt etter en tapt by i jungelen som skjuler en fantastisk skatt.

Dora har vokst opp i jungelen, og er godt vant med å håndtere ville dyr og farlige situasjoner. Men da foreldrene hennes skal dra på ekspedisjon, og sender Dora til byen for å gå på high school, da havner den muntre jenten langt utenfor sitt element. Men den positive og smarte Dora lar seg ikke knekke av litt motgang. Ja, hun blir sett på som ganske rar, og den flinkeste eleven på skolen ser henne som en trussel, men Dora lar ikke noen eller noe stoppe henne i å bare være seg selv.

Men så forsvinner foreldrene til Dora langt inne i jungelen, og som ikke det var nok, så dukker det opp noen leiesoldater som bortfører Dora, fetteren Diego, flinkisen Sammy og nerden Randy. Brått befinner de fire seg langt inne i jungelen, og for å komme seg helberget hjem må gjengen komme seg unna de skumle leiesoldatene, finne foreldrene til Dora og avdekke mysteriet med den tapte byen og den store skatten.

Dora og den gyldne byen

Regi: James Bobin
Sjanger: Eventyr
Skuespillere: Isabela Moner, Benicio Del Toro, Michael Peña, Eva Longoria m.fl.
Spilletid: 1t 42min.
Produksjonsår: 2019

I Dora og den gyldne byen er «Dora the Explorer» blitt tenåring og må forholde seg til ungdomstidens problemer i tillegg til å komme seg gjennom et spennende eventyr. Det fungerer veldig fint. Nå spiller filmen riktignok på stereotype karakterer og handlingsmønstre, og den oppleves ikke særlig original. Realisme er det også fint lite av. Det er for eksempel oppsiktsvekkende så velstelt gjengen er etter å ha møtt endeløse utfordringer i jungelen. Men her kommer også filmens styrke frem. Den tar ikke seg selv veldig høytidelig, stemningen er positiv og munter og jungelen er fargerik og flott. Realisme og stor fortellerkunst er ikke poenget – den lettbeinte stemningen fører til at man koser seg i kinosalen uten å ha for store forventninger. Det er bare den artige Dora som er ute med vennene sine og opplever et spennende og morsomt eventyr som man vet vil ende godt.

Filmen har også en fin tematikk for barn. Det handler mest om vennskap og samarbeid. Dora har vokst opp i jungelen uten å ha nære venner gjennom flere år, og er vant til å klare seg selv gjennom alt fra de mest hverdagslige til ganske skumle episoder. Men når hun etter hvert erfarer både gledene og utfordringene ved å ha flere å støtte seg på, då lærer hun mer om hva livet har å by på – og ikke minst verdien av vennskap og samarbeid. I tillegg har filmen et tydelig budskap om å være seg selv. Dora er den rare på skolen i starten, men ved å ikke bekymre seg så mye for å passe inn, finner Dora et godt fellesskap som setter pris på henne for den hun er.

Filmen har seks års aldersgrense, og er en slags barneversjon av Indiana Jones.  Dora må gjennom en rekke dramatiske episoder, med farlige feller, skumle skurker og jungelens farer, for å nevne noe. Men det hele er barnevennlig fremstilt, med en munter og morsom tone hele veien. Filmen passer fint for barn fra seks år, men det kan nok være noen barn rundt aldersgrensen som synes noen scener er litt skumle. Samtidig har filmen en så barnevennlig tone at den passer aller best for barn opp til tolv år. Mange eldre barn (og voksne) vil sikkert like filmen, men det er nok mange tenåringer som heller vil se noe med litt mer «voksen» action.

Denne filmen har flere scener med dramatiske og noe faretruende situasjoner. Da disse scenene foregår innenfor et lett og humoristisk eventyrunivers, får filmen 6-årsgrense.

Les mer om «Dora og den gyldne byen»:

Hvordan vurderer Barnevakten film?