Google blir litt mer barnevennlig

Både Youtube, nettsøk og bilder i Googles søkemotor får nye og mer barnevennlige grep.

Google gjør stadig endringer for å tilpasse tjenestene sine for barn og unge. For noen år siden lanserte Google «family link», der foreldre kunne administrere og sette begrensninger for barnets Google-enhet. Ikke lenge etter kom også Youtube Kids, og nylig lanserte teknologigiganten filterløsninger for barn i barneskolealder som ser på Youtube.

I en pressemelding fra august i år forteller Google om enda flere grep som planlegges. Også her lister de opp en rekke grep som er tatt allerede:

Enklere å fjerne bilder av barn i nettsøk

Googles søkemotor er rask til å finne bilder publisert i aviser, nettsider og visse sosiale medier. Det finnes allerede en mulighet for å be Google om å fjerne et bestemt bilde fra å dukke opp i deres søkemotor. Dette gjøres ved å fylle ut et skjema på deres sider.

I nær fremtid skal det bli enklere for noen som er under 18 år, eller deres forelder eller verge, å be om å få et bilde av dem fjernet. Google påpeker i pressemeldingen at et bilde som blir fjernet fra treff i søkemotoren, ikke fjerner bildet fra stedet det opprinnelig ble publisert.

Allikevel kan dette være med på å dempe spredningen som bildet får.

Privat videodeling på Youtube

Youtube skal også få endringer. Blant annet så vil videoer som blir lastet opp føres som «privat» dersom kontoalderen er mellom 13 – 17 år. Private videoer kan kun deles med personer man selv velger.

Som standard lastes alle videoer opp som «offentlige» per nå. Det innebærer at videoen blir synlig i søkeresultater og at hvem som helst kan se og kommentere på videoen. Brukerne vil kunne endre videoen til offentlig med Youtube-endringen som kommer, men da må man altså gjøre en endring i innstillingene for å få til dette.

Brukere som har oppgitt en alder under 13 år, kan ikke laste opp eget innhold.

Mindre reklame og kjøpepress på Youtube Kids

Et neste grep Youtube tar er å dempe reklamepreget innhold. Videotjenesten sier at de aldri har tillatt produktplassering på plattformen Youtube Kids. Nå vil de også jobbe for å fjerne videoinnhold som «kun fokuserer på produktemballasje eller oppfordrer barn til å bruke penger».

På vanlige Youtube er det lov med produktplassering. Dersom videoutvikleren har produktplassering i videoen, og har krysset av på at barn er målgruppen, vil det legges til en videolenke for seeren som opplyser om hva produktplassering egentlig er. Se videoen her.

Til slutt vil brukere mellom 13 – 17 år få påminnelser om å ta pauser og leggetid. Autoavspilling av videoer vil også være av som standard. Dette er ikke nye funksjoner, men det som er nytt er at dette vil være aktivert som standardinnstillinger.

Også eldre barn får tryggere nettsøk

Barn under 13 år som har kontoer administrert av en forelder, benytter seg av «sikkert søk» når de bruker Google. Dette er et filter som fjerner uegnet innhold i søketreffene. Innstillingen vil være på som standard for brukere under 18 år og tenåringer som setter opp egne kontoer.

Lagring av historikken til brukerens stedsplassering (location history) der Google «husker» hvilke steder du har vært, skal også være av for brukere under 18 år.

App-butikken får også en ny side der apputviklerne må redegjøre for hvordan de samler inn brukerinformasjon. Dette skal gjøre det enklere for foreldre å vite om en app er riktig å laste ned eller ikke dersom man er bekymret for personvern.

For lærere blir det også enklere å tilpasse sikkerhetsinnstillinger på vegne av elevene. Blant annet for å sette restriksjoner for Youtube-bruk, og at sikkert søk er aktivert som standard for nettsøk og at man ikke kan bruke gjestemodus eller ikognitomodus (skrur av loggføring over besøkte nettsider).

Bedre regler for reklame

Google hevder også at de vil komme med flere grep for å forebygge reklame som barn og unge ikke skal se. Målrettet reklame basert på alder, kjønn og interesser skal også være avslått for brukere med registrert alder under 18 år.

Og sist, men ikke minst, i så kommer nye filterløsninger for smartenheter (smarthøyttalere og smartskjermer) fra Google.

PS! Antagelig må man ha Google-konto og være innlogget i denne for at enkelte av tiltakene nevnt over skal virke. Vi har ikke fått sjekket detaljene ennå fordi ikke alle endringene er på plass per nå.

Foto: Hovedbilde / Shutterstock og maxpro
Foto: Shutterstock / pixinoo
Foto: Skjermdumper / Google

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.