10 ideer til bruk av Minecraft i klasserommet

Samfunnsfag, engelsk, matte og norsk. Her får du 10 raske ideer til måter å bruke Minecraft i undervisningen.

Minecraft er blitt et superpopulært spill og er tilgjengelig for mange norske skoleelever som har Microsoft-lisens på læringsbrett og skole-PCer. I tillegg til å være et gøyalt spill er Minecraft  i like stor grad et verktøy for læring.

Her kan læreren bake inn mange forskjellige læringsmål og så kan elevene bruke Minecraft som arbeidsredskap på samme måte som om det skulle vært en skrivebok eller et presentasjonsprogram.

Les gjerne vår anmeldelse av Minecraft og Minecraft Education Edition. Eller se hva som er forskjellen på skoleversjonen av spillet og «vanlige» Minecraft. Ellers får du her 10 raske ideer til bruk av Minecraft i undervisningen.

Øk ordforråd og lær dyrenavn i engelsk

Et av temaene som dukker opp i engelskfaget er dyr og dyrenavn. Visste du at i Minecraft kan man plassere ut dyr som hester, kuer, delfiner, pandaer, katter, høner og mange flere typer dyr?

Gjør man i tillegg språket i spillet om til engelsk blir Minecraft i praksis en omfattende ordbok i og med at elevene må søke etter og gjenkjenne navn på gjenstander som de skal plassere ut i spillverden.

Dette er et ypperlig utgangspunkt for å lage en bondegård eller en dyrehage for eksempel og med det kan elevene lære engelske dyrenavn. Elevene kan også sette opp skilt ved dyrene og skrive inn hva de heter, litt fakta om de forskjellige firbeinte og mer. Eventuelt kan læreren lage en verden i forkant og så kan elevene vandre rundt og lære dyrenavnene.

Man kan så klart også jobbe med navn på andre gjenstander i spillet som navn på blomster og trær, inventar i et hus, materialer og mer.

Slik gjør du spillet om til engelsk: Innstillinger > språk > engelsk.

Jobb med geometriske former, speiling og symmetri i mattefaget

Minecraft er jo på sett og vis et aldri så lite arkitekturprogram i seg selv. I kreativt modus har barna tilgang til et uendelig bibliotek med byggeklosser. Ved å lage byggverk kan man tenke speiling og symmetri, for eksempel ved å plassere ut et slott som skal ha tårn og vinduer like langt fra midten på begge sider.

Eventuelt kan læreren bygge halve byggverk, så skal elevene speile resten. Eller så kan pedagogen be elevene om å gjenskape ekte landmerker i spillet som slottet, stortinget, operahuset i Sydney, Big Ben, Empire State Building, Old Trafford eller hva enn det måtte være.

Her er det mye å lære ved å gjenkjenne geometriske figurer som rektangler i et bygg, trekanter i et tak, sirkler og mer. Man bygger riktignok i et rutenett i Minecraft, så det må jobbes litt for å få noe som skal være formet som en sirkel eller trekant.

Bruk Minecraft til å formidle eventyr og fortellinger i norsk

Minecraft er et ypperlig verktøy til å iscenesette et eventyr eller en fortelling. Hva med å lage brua som går over en elv med trollet og de tre Bukkene Bruse? Eller eventyret om Pannekaken med de mange forskjellige dyrene.

Ved å bruke skjermopptak på enheten og innspillingsprogram som iMovie – kan elevene filme scener og legge til stemmer med videoredigering i etterkant. På en iPad er dette enkelt og brukervennlig også for barn.

Minecraft Education Edition har også en innebygget notatblokk som man kan skrive i. Her kan for eksempel elevene ta bilder av det de har laget og så legge til tekst. For de som strever med skriving eller lesing er det også bygget inn et diktatprogram (engasjerende leser).

Lær om miljø og bærekraft i naturfag

I Minecraft skal man både sanke inn ressurser som trær og stein i tillegg til å jakte på dyr, fisk og lignende for å gjøre om dette til mat. Men hva skjer med landskapet dersom man hugger ned alle trærne? Og hvordan endrer omgivelsene seg dersom en vakker dal blir fylt med hus og byliv?

Spillet gir også elevene en mulighet til å gjøre om på landskapet på motsatt vis. Man kan plante trær og blomster, legge ut fisk og dyreliv, endre på terrenget på ulik vis. Med det kan barna også gi ny liv til naturen og se at det dreier seg om en balanse med å både å gi og ta.

Blant alle de mange gjenstandene i spillet finner man frø til trær og blomster. Man kan også gro avlinger med poteter, gulerøtter, hvete og mer. Man kan også lære mer om forskjellige biomer ved å besøke jungler og skoger, se vær og døgnsyklus eller besøke steder med snø, ørken, vann, øylandskap og mer.

Slik lager du verdener med forskjellige biomer: Velg lag ny verden > frø > trykk på pilen> velg forskjellige landskapstyper.

Forstå samfunnets behov ved å lage en by i samfunnsfag

Hva trenger egentlig en by for at samfunnet skal gå rundt? Akkurat det kan jo være spennende å drodle rundt med elevene. I praksis kan de også samarbeide og bygge institusjoner som skole, sykehus, politi, butikker og mer i Minecraft.

I tillegg kan man trekke det ut lengre ved å legge til byens behov for ressurser med mat fra bondegårder, fiske, tømmerhogst og energibehov. Skal man velge fornybare kilder som vannkraft og vindmøller for eksempel?

Og hva med byens plassering? Hvorfor bygges mange byer nærme kysten for eksempel? Her kan man tenke behovet for transport, fiske. I tillegg kan man gå skikkelig i dybden ved å lage veinett og annet som en by trenger. Og på det vis blir barna byplanleggere i dette spillet.

Lær om kommunikasjon og samhandling i språkfag

I og med at Minecraft er en kommunikasjonsplattform med mulighet for chat – er dette et glimrende verktøy for å få elevene til å samhandle. Hva med å oppfordre elevene til å kun chatte på engelsk, spansk eller fransk?

Dette er også en glimrende mulighet for pedagogen og elevene med lage noen grunnregler for kommunikasjon og oppførsel i chat. Med det får man også «nettvett» opp på agendaen og kan jobbe med digital dømmekraft i klasserommet.

Bare det i seg selv har stor verdi. Hva kan man si og hva kan man ikke si i chat? Hvordan oppleves det man skriver for mottakeren? Hva slags regler for god oppførsel skal man ha i spillet?

I det neste øyeblikket kan elevene øve på å bruke dette i praksis når de spiller – noe som også kan være til stor nytte når elevene spiller og chatter på fritiden, eller er sammen med hverandre på en fysisk arena i skolegården.

Jobb med teknologi og mekanismer i kunst og håndverk

I Minecraft finner man en ganske så spesiell råvare som kalles for «redstone». Dette brukes blant annet til å gi kraft til forskjellige mekanismer. Man kan for eksempel bygge en konsoll som kobles til en gruvevogn som står på skinner. Ved å forbinde disse to med «redstone» vil vognen bevege seg hver gang man trykker på en knapp.

Man kan også lage knapper som åpner dører, en bryter og et ledningsnett som aktiverer eksplosiver, en knapp som slår av og på lamper og mye mer.

For de som virkelig vil gå dypt inn i materien går det også an å lage «repeatere» (som forsterker eller forsinker forbindelsen) og etter hvert kan man lage ganske så avanserte og lange nettverk.

Det er bare å søke på nettet etter flere ideer til måter å bruke «redstone» på.

Lær programmering med Minecraft

Minecraft Education Edition har egne leksjonplaner bygget inn i spillet som blant annet tar for seg koding. I og med at programmering er blitt et større tema i matematikkfaget og samfunnet for øvrig – kan dette være en glimrende måte å jobbe med dette på.

Det er også en fortelling i bunn her for å gi bakteppe for kodeaktivitetene. Blant annet med et gammelt fiendskap som kun kan gjøres om ved hjelp av kodeaktiviteter. For å få til dette må barna jobbe med ferdigheter som problemløsing og lage koding som inneholder sekvenser, gjentakelser og mer.

Jobb med regning, telling, måling og brøk i matte

Det er mange regneaktiviteter i spill og mer enn man skulle tro. I motsetning til læreboka er regneaktivitetene også lagt inn i en kontekst som er motiverende og naturlig. Hvor mange griser skal man ha i bingen? Eller hvor mange «klosser» må man telle fra den enden av huset for å komme til midten hvor man skal sette inn en dør?

Med inventaret må man også holde kål på antall av forskjellige gjenstander og ressurser. Så dette blir også en konkretisering av hvor mye er egentlig 4 eller 15?

I praksis finnes det ingen grenser for hva slags regneoppgaver læreren kan dele ut til elevene. Læreren kan be elevene om å dele inn hundre kuer i fire innhegninger hvor det skal være like mange i hver. Eller at elevene skal bygge et hus hvor veggene er 15 x 10 meter – eller andre fornuftige mål.

Og hvorfor ikke eksemplifisere hva areal egentlig er, omkrets, volum og andre matematiske begreper?

Gjenskap historie, kunst og religion

Det er i praksis ingen grenser for hva man kan skape i Minecraft og måter spillet kan brukes i de forskjellige fagene. Her er det bare fantasien som setter grenser. Man kan gjenskape historie ved å lage vikingskip og vikinglandsbyer. Eller hva med å se på arkitekturen til religiøse bygg som kirker, moskeer, synagoger, templer og mer – og så lage dette i spillet.

Man kan også forsøke å gjenskape kunstverk med abstrakte eller moderne former. Eller hva med å lage noe eget og tenke form, mønster og farger. Spillet er også på sett og vis et tegne- eller tredimensjonalt illustrasjonsprogram.

Søker du etter «pixel art Minecraft» vil du for eksempel se mange som tegner alt fra Mario-figurer til blomster og natur i spillet.

Les mer:

Foto: Minecraft / Microsoft og Improvisor / Shutterstock


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.