Oculus Quest 2

VR/Spillutstyr. 13-årsgrense fra Facebook/Oculus.

ANMELDELSE: Oculus Quest 2 byr på stor innlevelse, et brukervennlig uttrykk og fantastisk, virtuell virkelighet. Oculus krever samtidig bruk av Facebook-konto for å logge inn, og spillutstyret har 13-årsgrense fra utvikleren.

Virtuell virkelighet (VR) dreier seg om å gjøre spill- og andre skjermopplevelser så levende som mulig. I praksis dreier dette seg om hodesett med skjermer som ligger rett foran øynene. Og når man beveger hodet, endres også perspektivet i programmet.

Så man kan altså besøke gatene i Paris og titte seg rundt uten å faktisk være der, sitte i en berg- og dalbane og oppleve magesuget, eller gå planken mange etasjer over bakken og kjenne frykten for å falle ned. VR er ikke ekte, og kan heller ikke erstatte virkeligheten, men det er tidvis ikke så langt unna heller.

Oculus Quest 2

Kategori: VR/spillutstyr
Utvikler: Facebook/Oculus

Det finnes flere VR-sett på markedet. De aller enkleste er pappbriller til mobiltelefonen, og de dyreste koster mange tusen og kobles til datamaskin og spillkonsoller. Oculus Quest 2 er et sted i midtsjiktet men har også noen unike muligheter.

Den aller fremste evnen er kabelfri oppkobling. Det vil si at det er ingen ledninger som henger og slenger fra headsettet. Alt man behøver av programvare, spill og apper er bygget inn i maskineriet. Og med det får man en større frihet.

Og nettopp det er viktig for å gi innlevelse. En ledning er øyeblikkelig med på å begrense fordi man opplever at man er bundet fast til et punkt. Andre utfordringer kan være at ledningen rett og slett havner i veien. Alt dette unngår man med Oculus Quest 2.

I tillegg til selve hodesettet er det også to håndkontrollere. Kameraer plukker opp alle bevegelser man gjør med håndkontrollene, så om man skal løfte opp et sverd i et spill vil dette bli registrert når man løfter håndkontrollen.

Det er også knapper og joysticker på håndkontrollene akkurat på samme måte som med en håndkontrollen til en spillkonsoll.

I og med at Oculus Quest 2 har kameraer, kan enheten også registrere håndbevegelser alene. Men ikke alle spill og VR-opplevelser baserer seg på denne type funksjonalitet. Kameraene kan også være til hjelp for å hindre at man går inn i vegger og bord, noe som tross alt ikke er umulig når perspektivet er dekket med skjerm.

Man kan nemlig lage et virtuell lekegrind for et trygt område slik at man får varsler hver gang man nærmer seg grensen.

Det finnes en del spennende spill til Oculus Quest 2. En nervepirrende opplevelse er Richie’s Plank Experience der man først er på bakkenivå, så går man inn i en skyskraperheis og skal deretter tråkke ut på en planke som henger ut i løse lufta.

Alle har jo ulik toleransegrense, men for mange vil dette trigge høydeskrekk og magesug. Og selv om man tenker at dette «bare» er skjerm – så blir kroppen allikevel lurt til å tro at det er ekte. Litt på samme måte som at man kan bli bilsyk fordi kroppen tror at man sitter i ro, selv om man faktisk er i bevegelse når bilen kjører.

Andre VR-opplevelser er spill som krever at kroppen er i fysisk aktivitet (trening), skrekk- og skytespill, VR-filmer og sosial chat.

Headsettet har ikke vanvittig lang batteritid. Det er snakk om 2-3 timer med bruk. Men for mange så vil det være mer enn nok fordi VR kan være en slitsom opplevelse for kroppen som krever en pause i ny og ne.

I tillegg er det integrerte høyttalere slik at man får lyden fra selve headsettet. Og her er det også en slags surround-opplevelse slik at man opplever at man er omgitt av lyden og at den kommer fra forskjellige retninger.

Ellers må man altså ha en Facebook-konto for å komme i gang med maskineriet og en mobiltelefon. Disse to må kobles sammen for at man kan kjøpe og legge til nye spill og apper.

Oculus Quest 2 byr på spennende VR-funksjonalitet som er enkelt tilgjengelig for alle og enhver. Maskineriet er lett å ta i bruk og er kabelfritt bortsett fra behovet for lading i ny og ne.

Det finnes mange spill og VR-opplevelser. Noen spill har høy aldersgrense og egner seg ikke for yngre barn. Det kan for eksempel være skyte- og skrekkspill med sterke skildringer.

I tillegg finnes det chattetjenester der barn potensielt kan møte fremmede fra hele verden. Alt dette er verdt å ta i betraktning dersom foreldrene skal vurdere å slippe barna til med denne type utstyr.

Så er det også mange spennende muligheter. Som at man med Youtube kan starte VR-opplevelser og videoer som andre har lastet opp fra hele verden. Besøk landemerker, reis til andre land og se historiske steder fra egen stue.

Det finnes også spill og programmer som kan hjelpe mennesker med å bearbeide frykt enten det er redsel for å holde foredrag for et publikum, høydeskrekk og andre utfordringer.

Egnethet

Oculus Quest 2 har krav om Facebook-konto for bruk av utstyret deres og med det en 13-årsgrense for bruk. På nettsiden til Oculus står det (vår oversettelse fra engelsk):

«Oculus er utviklet for alderen tretten år og oppover. Selv om vi vet at barn under tretten år kan ha lyst til å bruke Oculus-enheter, så tillater vi ikke at barn under tretten år oppretter kontoer eller bruker Oculus-enheter.»

Apper og spill har også en anbefalt aldersgrense fra PEGI i spillbutikken. Ellers bør man påse at ungdom som bruker Oculus Quest 2 tar regelmessige pauser og unngår å dunke inn i gjenstander og skader seg.

Det er også mulig å låse kjøp på enheten med en PIN-kode. Utover det bør man se hva slags personverninnstillinger som finnes i de forskjellige appene og spillene. Riktignok finnes det en egen fane som heter «personverninnstillinger» i Oculus-appen.

Her kan man velge:

  • Hvem som kan se se aktiviteten din i Oculus
  • Hvem som kan se vennelisten din i Oculus
  • Hvem som kan se Facebook-navnet ditt i Oculus
  • Blokkerte brukere

Reklamefilm: