Osmo Creative Starter Kit

Tilbehør til nettbrett. Utviklerne har satt målgruppen fra fem år.

ANMELDELSE: Lær å tegne, lek med fysikkens krefter og møt et hyggelig monster i dette ipad-tilbehøret som kombinerer fysiske og digitale leker.

Osmo er en knallserie med tilbehør til iPad, blant annet mye brukt i skoler og i utdanningssammenheng. Som konsept bygger Osmo en bro mellom digital og fysisk lek og læring. Dette ved at iPaden leser bevegelser man gjør med fysiske gjenstander som igjen påvirker det som skjer på skjermen.

På den måten får man det beste fra to verdener. Interaktivitet, animasjoner, farger og musikk fra den digitale sfæren, og håndfaste verktøy som barn og unge faktisk kan ta og holde i. Noen pedagogiske retninger vil påstå at barn lærer bedre ved å kjenne og bevege på ting, enn ved å bare gjøre dette digitalt.

Osmo Creative Starter Kit

Kategori: Tilbehør til nettbrett
Utvikler: Osmo

Med Osmo Creative Starter Kit får barna muligheten til å være – som navnet tilsier – kreative. Man får altså en pakke med fysiske gjenstander som fungerer i takt med appene som man laster ned gratis til iPad eller iPhone.

I pakken får man blant annet en holder som iPaden kan stå i. I tillegg følger det med en «reflektor» som er et komplisert ord for et speil som gjør det mulig for enhetens kamera å se det som er på bordet foran den.

Ellers er det et tegnebrett som er laget spesifikt for å fungere med programvaren. Her er det også en del tusjer og en klut som kan vaske bort det barna tegner.

Det er tre apper som fungerer i takt med Osmo Creative Starter Kit. I monster møter man en hyggelig skapning som byr på en kreativ opplevelse. Monsteret er interaktivt og reagerer på det du tegner.

Barna starter med å tegne en tryllestav – og ser så på nesten magisk vis – at monsteret plukker opp tryllestaven barna har tegnet, på skjermen!

Det er en ganske så utrolig opplevelse, men den stopper heller ikke der. Fordi barna får stadig nye tegneoppdrag og alt det barna lager – dukker opp på skjermen slik at monsteret kan leke eller bruke det på forskjellig vis.

Slik kombineres barnas tegnekreativitet med digitale gjøremål, og prosessen fører til at barna er kreative og lekende.

Med denne appen kan man innrede spillfigurens hjem, dra på eventyr og arrangere et aldri så lite trylleshow. Barna er med på å tegne alt tilbehøret som hører med.

Selv om Osmo legger opp til at man skal tegne med de medfølgende tusjene på tegnebrettet er det også mulig å tegne med vanlige tusjer på et ark. Blant annet har tegnebrettet en holder hvor man kan legge inn vanlige A4-ark, og appen leser og får med seg tegninger man lager med alle slags tusjer.

I det neste spillet, Newton, skal barna utforske fysikkens krefter og løse logiske hindringer. På skjermen faller og spretter en rekke kuler. Disse skal man veilede til ulike punkt. Ved å tegne baner og hindere på et ark, dukker det man tegner også opp på skjermen.

Kulene vil derfor følge banene og hinderne man lager slik at man kan lede disse til punktene.

Barna kan også plassere ut fysiske gjenstander som blyanter, nøkler, byggeklosser og andre ting. Ipadens kamera vil også plukke opp dette som igjen vil ha en innvirkning på kulene. Det er ganske så stilig å se hvordan digitale kuler spretter bort fra fysiske gjenstander som plasseres ut på bordet.

Sist, men ikke minst, i appen Masterpiece får barna muligheten til å utvikle tegneferdighetene sine. På iPadens skjerm ser barna tegnebrettet foran seg, samt et omriss av et gitt motiv. Det kan være et eple eller et hus for eksempel.

Barna skal så følge omrisset og tegne det de ser. Og vipps, på tegnebrettet får de en fullverdig kopi av det som er på skjermen.

Å herme etter tegninger kan gjøre barna flinkere til å lage egne tegninger. Samtidig er dette noe av det som er mer knotete å gjøre fordi barna ser tusjen og motivet på skjermen og ikke foran seg der de faktisk beveger tusjen.

Så det blir litt mismatch, men samtidig er dette noe som kan bli lettere jo mer man øver.

Igjen, behøver ikke barna å bruke tusjene og det medfølgende tegnebrettet. De kan også tegne på ark med andre tusjer og penner som de ellers har fra før.

Osmo Creative Starter Kit er et flott produkt fra topp til tå. Med på lasset følger tre forskjellige apper som er fine på hver sin måte. I det ene øyeblikket leker og lærer barna med et hyggelig monster.

Det er gøy å se at det man tegner på et fysisk tegnebrett forsvinner inn i skjermen på magisk vis. Å leke med fysikkens krefter i Newton er også spennende, og her kan barn samhandle og løse logiske hindringer.

Sist, men ikke minst, kan barna også videreutvikle egne tegneferdigheter i Masterpiece. Her er det drøssevis av motiver å velge fra i tillegg til at barna kan kopiere inn bilder som de finner på nettet.

Kvaliteten på appene er også generelt veldig god. Her er det lekre animasjoner, lyd, og fargerike verdener. Både digitalt og fysisk tar altså Osmo seg svært godt ut. Det er altså stort rom for kreativitet og læring med Osmo Creative Starter Kit – og en mulighet for positivt skjermbruk som også inneholder fysiske aktiviteter.

Egnethet

Osmo Creative Starter Kit er enkelt å komme i gang med. Her er det bare å laste ned appen og åpne forpakningen, så er man i gang. En voksen må allikevel være med på å registrere en foreldrekonto, og gjerne hjelpe barnet med å sette opp en profil. Etter det er man i gang!

Utviklerne har satt målgruppen til barn fra fem år. Man kan ikke velge språk, men det er lite engelsk tekst eller tale i appen, bortsett fra i appen Monster som har en del engelsk tale. I de to andre appene behøver ikke barna å kunne lese mye engelsk for å få utbytte av opplevelsen.

Ellers ser tusjene og brettet ut til å kunne tåle en del. Ikke nødvendigvis til å bli kastet veggimellom, men til normal bruk. Det er ingen kjøpemuligheter eller reklame i appen da denne lastes ned gratis og fungerer i takt med de fysiske utstyret som man kjøper utenom.

Tusjene vil gå tom for farge over tid. Men man kan altså fint bruke andre tusjer som man har i hus.

Alle foto: Osmo

Reklamefilm:

Hvordan vurderer Barnevakten dataprogram og tjenester?

Les våre kriterer for programanmeldelser